با سلام - با سلام، جهان جای بهتری است

خودت را بگذار جای مشتری! می‌خری؟

اگر شما هم جزء غرفه‌داران باسلام هستید، دغدغه فروش محصولتان را دارید و شاید شما هم برایتان سؤال باشد که چطور باید برای فروش محصولتان تبلیغ کنید. خب. من در یک جمله، مهم‌ترین حرفی که باید بشنوید را برایتان می‌گویم: باید بدانید «مشتری بالقوه شما چطور برای خرید محصولتان تصمیم می‌گیرد.» و شما باید مشتری‌تان را برای رسیدن به این تصمیم کمک کنید.


مشتری برای خرید محصول شما چطور تصمیم می‌گیرد؟

خودتان را بگذارید جای خریدار احتمالی که قرار است پول پرداخت کند. چه سؤال‌هایی به ذهنش می‌رسد؟ آیا به فرایند پرداخت اطمینان دارد؟ چطور شخصیتی دارد؟ قدرت خریدش چقدر است؟ موقع خرید محصول شما چه ویژگی‌هایی را ارزیابی می‌کند؟ چه اطلاعاتی درباره محصول برایش مهم است؟ آیا فقط به خود محصول فکر می‌کند یا تجربه ارتباط با فروشنده هم برایش اهمیت دارد؟ محصول را برای خودش می‌خرد یا می‌خواهد به کسی هدیه بدهد؟ آیا اولین بار است که از باسلام خرید می‌کند؟ آیا تجربه خرید اینترنتی دارد؟ آیا با هیجان خرید می‌کند یا قبل از غرفه شما، چند جای دیگر هم پرس‌وجو و تحقیق کرده؟ قیمت محصول‌تان برایش مهمتر است یا کیفیت؟ بسته‌بندی محصول شما چقدر برایش مهم است؟


این‌ها سؤال‌های احتمالی است که موقع تصمیم‌گیری درباره یک خرید وجود دارد. ممکن است سؤال‌های دیگری هم باشد. اما مهم این است که شما باید جواب تک‌تک این سؤال‌ها را داشته باشید. شما باید همه موانع خرید او را بدانید و آن موانع را برایش برطرف کنید. باید دقیقا بدانید چه کسانی قرار است از شما خرید کنند،‌ چه روحیه‌‌ای دارند؟ سلیقه‌شان چطور است و دنبال چه می‌گردند و از محصول شما چه استفاده‌ای قرار است بکنند و چه انتظاری از محصول شما و خود شما دارند. فکر کنید مشتری شما هی می‌گوید: «نمی‌خرم!» باید بفهمید چرا نمی‌خرد و موانع خریدش را برطرف کنید. مگر اینکه واقعا کسی مشتری بالقوه شما نباشد. اما اگر مشتری بالقوه شماست، نباید از دست برود. رضایتش را به دست بیاورید و به تصمیم برسانیدش.


وقتی جواب این سؤال‌ها را داشته باشید و آن‌ها را به شکل درستی به مشتری احتمالی‌تان منتقل کنید، مطمئن باشید محصول شما را به سبد خریدش اضافه می‌کند. فقط باید مطمئنش کنید که خرید محصول شما درست‌ترین و بهترین تصمیمی است که باید می‌گرفته و هیچ وقت از این تصمیم، پشیمان نخواهد شد. 


اطلاعات موجود در غرفه شما، اطلاعات زیر هر محصول، قیمتی که انتخاب کرده‌اید، عکسی که گرفته‌اید، پوستر تبلیغاتی‌تان، عکس آواتار و کاور غرفه‌تان، حرف‌هایی که در کارگاه و باشگاه باسلام می‌زنید، اطلاعاتی که در اکانت اینستاگرام غرفه‌تان یا کانال تلگرامی اختصاصی خودتان منتشر می‌کنید، همگی باید در راستای پاسخ به سؤالات مشتری‌تان باشد. تولید محتوای بی‌هدف، به جز خستگی و هدر دادن انرژی و هزینه، فایده‌ دیگری برایتان ندارد. پس باید کاملا بدانید چه می‌کنید.


سلیقه مشتری را از کجا بشناسم؟

احتمالا مهم‌ترین چیزی که باسلام را جای خاصی می‌کند و آن را به یکی از بهترین بازارهای فروش تبدیل می‌کند، همین است که در این باره به شما کمک می‌کند؛ چون باسلام یک بازار اجتماعی است و شما به راحتی به مشتری‌های احتمالی‌تان دسترسی دارید و می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید.

در حال حاضر،‌ هزاران کاربر فعال در باسلام فعالیت دارند و مدام به اینجا رفت و آمد دارند. جاهای مختلفی می‌توانید به تماشای مشتری‌ها بنشینید و به خوبی بشناسیدشان. یکی از جاهای خوب، باشگاه مشتریان باسلام است. خیلی‌ها می‌آیند سؤال می‌کنند و با وضوح و صراحت می‌گویند چه می‌خواهند و از چیزی که می‌خواهند بخرند،‌ چه انتظاری دارند. اطلاعات این طوری را حتما یادداشت کنید.


گاهی می‌توانید خودتان دست به کار شوید و به جای ارسال تبلیغ‌های کلیشه‌ای در باشگاه، سؤال بپرسید. از مشتری‌های قبلی و بعدی‌تان بپرسید که اگر بخواهند محصول شما را بخرند، به چه چیزهایی فکر می‌کنند و چه چیزهایی برایشان اهمیت دارند. جواب‌ها را یادداشت کنید و محصولتان را بر اساس جواب‌ها ارتقا دهید. اگر محصولتان همین الان به همان خوبی است، محتوای موجود در غرفه و خروجی‌های دیگرتان را تکمیل کنید تا همین اطلاعات را به گوش مشتری‌تان برساند.


خدمات مشتریان باسلام، به صورت رایگان و با افتخار، این کار را برای شما می‌کند. فقط کافی است اطلاعات به دست آمده را جدی بگیرید و در ادامه فعالیت‌تان استفاده کنید. می‌توانید سؤال‌های دقیق‌تری را از خدمات مشتریان بپرسید تا درباره‌اش از خریداران شما سؤال کند و نتیجه را به اطلاع شما برساند. این امکان را از دست ندهید. 


به باسلام اکتفا نکنید. باسلام یک پلت‌فرم است و می‌تواند با ابزارهای مختلف ترکیب شود تا نتایج بهتری به دست بیاید. حتما در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام و تلگرام فعال باشید و درباره مشتری‌های احتمالی‌تان تحقیق کنید. در اینستاگرام هر جا کسی را دیدید که محصولی مشابه محصول شما را خریده، او را دنبال کنید، عکس‌هایش را ببینید و نوشته‌هایش را بخوانید. به خوبی دقت کنید که درباره خرید آن محصول چطور تصمیم گرفته است.


چطور به مشتری‌، سؤالاتش را پاسخ دهیم؟

مشتری احتمالی شما شاید خودش از سؤالاتش خبر نداشته باشد و همه پروسه تصمیم‌گیری‌اش به صورت ناخودآگاه انجام شود؛ پس شما باید مشتری را از خودش هم بهتر بشناسید و به او بگویید که چه می‌خواهد. به خاطرش بیاورید که چه چیزی لازم داشته و چطور باید آن را بخرد. اما فهماندن این‌ها به مشتری، راه‌های مختلفی دارد:


  • * قبل از هر چیز اطلاعات غرفه‌تان باید تکمیل باشد. فیلدها را همین‌طوری پر نکنید؛ بلکه باید به همان سؤال‌هایی جواب بدهید که می‌دانید برای مشتری‌تان اهمیت دارد.
  • * عکس و تصویر و فیلم خوب از محصول شما، هفتاد درصد ماجراست. عکستان باید سؤال مشتری‌تان را جواب بدهد. کامل محصول شما را بشناسد و درباره جنس و کیفیت و ویژگی‌هایی که برایش مهم است، قانع‌کننده باشد. عکس شما باید «حس خوب» به مشتری‌تان بدهد. آدم‌ها تا حس خوبی به محصول نداشته باشند، حتی اگر اطلاعات محصول قانع‌کننده باشد، نمی‌توانند برای خریدش راحت اقدام کنند.
  • * خودتان را به خوبی معرفی کنید. به خصوص در باسلام، شما هم بخشی از تجربه خرید مشتری هستید. برای مشتری‌های باسلامی، مهم است که از چه کسی خرید می‌کنند و به طور جدی بر حس خریدشان تأثیر می‌گذارد.
  • به محتوای غرفه‌تان اکتفا نکنید. در شبکه‌های اجتماعی مختلف فعال باشید و محصول‌تان را و حتی ارزش‌های حاکم بر کارتان را به آدم‌ها نشان دهید و بگذارید بدانند که شما حضور دارید.
  • * در باشگاه و هر جا مشتری‌ها رفت و آمد دارند، حاضر باشید و سؤال‌هایشان را با دقت و صمیمیت جواب بدهید.
  • از فرصت‌هایی مثل مجله باسلام هم می‌توانید استفاده کنید و متن‌های غیر تجاری ولی مؤثر در کسب‌وکارتان منتشر کنید. درباره این یکی، بعدا بیشتر صحبت خواهم کرد.

من حامد آقاجانی هستم، از تیم مدیریت محتوای بازار اجتماعی باسلام. اگر در زمینه تولید محتوای غرفه‌تان مشورتی خواستید، حتما با من تماس بگیرید. من را می‌توانید در گروه‌های تلگرامی مختلف باسلام پیدا کنید. و ساعت‌های طولانی در طول روز، آنلاینم. :) 

30 مرداد 1396 نوشته : حامد آقا جانی دسته : کارگاه ارتقا و بهبود غرفه , کارگاه ایجاد و مدیریت غرفه

نظرات سایر کاربران
علی
علی
علی
تولیدکنندگان محترم، لطفاً موادعذایی اسیدی مانند انواع سرکه، ترشی، آبلیمو، آبغوره، رب و حتی روغن های خوراکی را در بسته بندی های شیشه ای عرضه کنید!
نظر شما درباره این محصول
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ( ورود - ثبت نام )
;