با سلام - با سلام، جهان جای بهتری است

ریویو چیست و چطور یک تجربه استفاده از محصول را بنویسیم؟

وقتی از ریویو حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟!

همیشه اتفاق افتاده که از خریدی راضی بوده‌ایم و بارها و بارها برای دوست و آشنا خاطره خوش استفاده از آن را تعریف کرده‌ایم، گاهی هم محصولی تهیه کرده‌ایم و بعد همه رفقا و همسایه‌ها خبر داده‌ایم که نکند آن‌ها هم اشتباهی مثل ما مرتکب شوند و گرفتار تجربه ناخوشایندی مثل ما بشوند. 

ریویو، همین است اما مکتوبش. مقاله یا یادداشتی برای اشتراک‌گذاری تجربه استفاده از محصولی با همه آن‌ها که می‌خواهند درباره آن محصول بدانند.

ریویونویسی در جهان پر محصول امروز آن‌قدر پیش رفته که به عنوان یک حرفه و تخصص در حوزه‌های مختلف به رسمیت شناخته شده است. آدم‌هایی درباره یک کتاب ریویو می‌نویسند و می‌توانند کتابی را پر فروش یا از چرخه نشر خارج کنند، کسانی درباره غذای یک رستوران گزارشی می‌نویسند و صف‌های طولانی در پیاده‌رو برای تجربه دست‌پخت سرآشپز آن‌جا درست می‌کنند، آدم‌هایی یک گردشگاه یا مجموعه تفریحی را ریویو می‌کنند و باعث می‌شوند بلیط‌های یک فصلش در طول یک هفته پیش فروش بشود.

ریویو‌ها در جهان امروز معجزه می‌کنند و این معجزه از دست شما هم دور نیست. نه فقط اگر آشپز خوبی هستید و مزه‌ها را خوب تشخیص می‌دهید و از عطر غذایی، ترکیبات و میزان ادویه‌اش را می‌شناسید!، نه تنها اگر کتاب‌خوان حرفه‌ای هستید و قفسه قفسه کتابِ خوانده شده دارید و دست نویسنده را در قدم اول بازی می‌خوانید، نه حتی اگر خودتان کارشناس صنایع دستی هستید و فرق مینای اصل و تقلبی را از پشت ویترین متوجه می‌شوید و ظرافت قلاب‌بافی و زیر و رو بافی‌اش را می‌دانید، بلکه اگر شما هیچ تخصصی در تشخیص ادویه هم ندارید و همیشه نمک را با شکر اشتباه می‌گیرید و دارچین را به جای فلفل استفاده می‌کنید، ولو این‌که هر کتابی که برداشته‌اید، شش ماه طول کشیده تا تمامش کنید، حتی اگر تفاوت مینا و خاتم، سِرمه و ترمه، معرق و منبت، اصل و بدل را نمی‌دانید باز هم می‌توانید یک ریویونویس سرشناس و قابل اعتماد باشید.

باسلام جای حضور تولیدکننده‌های خرد و خانگی است، شما هم ریویو نویس خانگی این محصولات باشید.

چند قدم ساده و روشن برای رسیدن به یک یادداشت خوب درباره تجربه محصول وجود دارد، این‌ها را به خاطر داشته باشید و بهترین یادداشت‌ها را بنویسید:

قدم اول: درباره چه محصولی حرف می‌زنید؟

تصور کنید ما از محصولی که خریده‌اید هیچ چیزی نمی‌دانیم، قبل از هر چیز، محصول را در چند خط معرفی کنید، برای معرفی می‌توانید از اطلاعات روی بسته‌بندی محصول و اطلاعاتی که تولیدکننده در سایت باسلام نوشته استفاده کنید.

 

قدم دوم: در توضیح تجربه خودتان قدم به قدم پیش بروید.

اولین مواجهه شما با محصول، بسته پستی‌اش بوده و بعد نوع بسته‌بندی و ظاهر محصول و مشخصات ظاهری و در آخر هم تجربه استفاده از آن. پس به همین ترتیب برای مخاطب خوتان بنویسید و یادداشت‌تان را به همین شکل دسته‌بندی کنید.

 

قدم سوم: ۱۰ سوال طراحی کنید.

قبل از نوشتن، ۱۰ سوالی که ممکن است برای مصرف کننده پیش بیاید را لیست کنید و درباره‌شان توضیح دهید. این ده سوال می‌تواند بعضی از سوال‌های خود شما باشد وقتی هنوز محصول به دست شما نرسیده بود و بعضی از سوال‌هایی که موقع استفاده برای‌تان پیش آمده و پاسخش را پیدا کرده‌اید.

 

قدم چهارم: لیست خوب‌ها و بدها!

هر محصول بی‌شک هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی دارد، درباره همه‌شان بنویسید و اجازه بدهید خواننده متن، محصول را با همه قوت و ضعف‌هایش بشناسد بعد انتخاب کند.

 

قدم پنجم: درباره حس خودتان بنویسید.

همه خواننده‌ها دوست دارند حس شما را درباره محصول بدانند. برای خیلی‌ها احساسی که به محصول پیدا کرده‌اید، انگیزه‌ای برای خریدن یا نخریدن کالا خواهد شد.

 

قدم ششم: یک یادداشت بی‌تعارف بنویسید.

ریویو‌ها به منزله مشاوره‌ای هستند که شما به دوستان‌تان می‌دهید، پس بی‌تعارف، کامل، واضح و مثل همیشه صادقانه بنویسید. 

 

قدم هفتم: باز هم حاضرید بخرید؟

همیشه یک سوال در ذهن خواننده وجود دارد: آیا شما حاضر هستید دوباره این محصول را بخرید؟ چرا؟ به این سوال در قسمت‌های پایانی ریویو پاسخ بدهید. مطمئن باشید خواننده یادداشت شما مشتاق است بداند آیا مشتری این محصول شده‌اید؟ یا راضی بوده‌اید و فکر می‌کنید به یک بار امتحان کردنش می‌ارزیده! و یا کلا ناراضی هستید و از خریدتان پشیمان شده‌اید!

 

قدم هشتم: عکس و عکس و عکس.

از محصول در خانه خودتان و با موبایل عکس بگیرید، اجازه بدهید مخاطب‌ کالا را بیرون از ویترین و دور از عکس‌های طراحی شده، تماشا کند. عکس‌ها توانایی زیادی دارند تا با تماشایی کردن نکته‌هایی که در ریویوتان نوشته‌اید، متن را جذاب‌تر و اثر‌گذارتر بکنند.

در عکس گرفتن به خودتان سخت نگیرید، مهم است عکس‌های‌تان با کیفیت باشد اما لازم نیست آتلیه‌ای عکاسی کنید.

 

قدم نهم: به تولیدکننده‌ها پیشنهاد بدهید.

اگر پیشنهادی برای تولیدکننده دارید، آخر یادداشت‌تان تحت همین عنوان: «چند پیشنهاد برای تولیدکننده محترم» بنویسد، این پیشنهادها یکی از مهم‌ترین و قابل اعتمادترین راه‌ها برای ارتقای کیفیت هر محصول هستند. تولیدکننده‌ها حتما استقبال خواهند کرد.

 

قدم دهم: ریویوی خودتان را منتشر کنید.

به دنیای ریویو نویس‌ها خوش‌آمدید، خیلی‌ها منتظر شما و گزارش تجربه‌های شما از محصولات باسلام هستند. 

مطمئن باشید اولین‌ جایی که مشتاق انتشار یادداشت‌های شماست، مجله باسلام است، ریویوهای شما هم در مجله باسلام و هم در صفحه هر محصول و با نام خود شما منتشر خواهد شد.

همین امروز یکی از محصولاتی را که از بازار اجتماعی باسلام تهیه کرده‌اید در خانه و محل کارتان پیدا کنید و درباره‌اش یک ریویوی تمام عیار بنویسید.

چرا شما ریویونویس حرفه‌ای باسلام نباشید، قلم و کاغذ و کیبورد همین‌جاست، بسم الله.

پی‌نوشت: اگر قبل از این‌که شروع به نوشتن کنید، چند نمونه از ریویو‌های منتشر شده در مجله را بخوانید، حتما با مدل‌های خوبی از ریویو نوشتن، آشنا خواهید شد و خوب‌تر خواهید نوشت.

24 تیر 1396 نوشته : رضا جوان دسته : کارگاه ارتقا و بهبود غرفه , یادداشت

نظرات سایر کاربران
موسابانی
موسابانی
موسابانی
ممنون از یادداشت خوب شما
نظر شما درباره این محصول
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ( ورود - ثبت نام )
; ;