با سلام - با سلام، جهان جای بهتری است

پیش به سوی دروازه‌های فروش اینترنتی

 

نویسنده: حسین جمالی‌فرد

روزهایی بودند که یک زنبیل دستمان می‌گرفتیم و برای خرید راهی بازار می‌شدیم و بعد از ساعت‌ها چرخ زدن در بازار با کیسه خرید چند کیلویی و چند برابر خستگی بیشتر به خانه باز می‌گشتیم.این روزها اما می‌توان با چند کلیک ساده و داشتن یک کارت اعتباری، همه چیز را از شیر مرغ تا غیر جان آدمیزاد درب خانه‌ تحویل گرفت!

حالا دیگر در همه خانه‌ها یک رایانه و در دست بسیاری از مردم یک گوشی هوشمند قرار گرفته است. سایت‌های اینترنتی، کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام پر از فروشنده‌هایی است که از فضای اینترنتی برای ایجاد غرفه فروش یا به عبادت بهتر فروشگاه بهره‌برداریمی‌کنند، بدون آنکه هزینه‌ایبرایشان داشته باشد؛ اتفاقی که بیشتر در شهرهای بزرگ دیده می‌شود و البته کم‌کم به شهرهای کوچک و روستاها هم در حال گسترش است.

اکنون به راحتی می‌شود در خانه نشست و تولیدات و محصولات خود را در اینترنت به مشتریان عرضه کرد. در همان فضای مجازی برای آن تبلیغ کرد و با استفاده از خدمات بانکی و خدمات متنوع بسته‌بندی و ارسال،به دست مشتری رساند، حتی بازاری مانند باسلام هست که برای تولیدکنندگانی که محصولاتشان اصالت، سنت و سلامت دارند، غرفه می‌دهد و برای علاقه‌مندان این کالاها امکان خرید اینترنتی گذاشته است.

چرا فروش اینترنتی؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز برای راه انداختن یک غرفه فروش اینترنتی تردید دارید، شما را به خواندن آماری حیرت‌انگیز دعوت می‌کنیم. شاید پس از خواندن این اطلاعات تصمیمی جدید و جدی بگیرید.

در سال 95 بیش از 80 میلیون سیم‌کارت فعال در اختیار مشترکان قرار داشت. ضریب نفوذ صد درصدی تلفن همراه، نشانه این است که تقریباً هر ایرانی بالای هجده سال حداقل یک سیم‌کارت همراه دارد. هرسیم‌کارت، طبعاً یک تلفن همراه هم لازم دارد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت حداقل نیمی از کاربران از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند.از سوی دیگر، 60 درصد خانواده‌های اینترنتی حداقل یک رایانه دارند و تقریباًهمه‌شان به اینترنت نیز متصل هستند و به شکلی در فضای مجازی حضور دارند.

ذکر همین عدد ورقم‌ها نشان می‌دهد که شما در فروش اینترنتی با بازاری چند ده میلیونی رو‌به‌رو هستید که اگر به این نوع خرید کردن اعتماد و اطمینان کنند، کسب و کار شما را حسابی رونق خواهند بخشید.

همچنین بیش از 90 درصد کاربران تلفن‌های هوشمند در جهان به خرید اینترنتی علاقه دارند و 70 درصد آن‌ها نیز طی یک ماه حداقل یک‌بار خرید اینترنتی را تجربه کرده می‌کنند. تمامی آمارها تأییدمی‌کند، فروش اینترنتی در جهان رو به گسترش است.حالا نوبت شماست که تصمیم بگیرید برای بازار داخلی چه برنامه‌هایی دارید.

 

مشتری‌ها را دریابید

یکی از دلایلی که باید سراغ فروش اینترنتی رفت، جلب رضایت مشتری‌های تنبل است. بله درست خواندید. مشتری‌هایی که ترجیح می‌دهند به جای تماشای ویترین مغازه‌ها یا رفت‌وآمدهای طولانی بین مراکز خرید، از ویترین رایانه یا تلفن همراه و تبلت خود چیزهایی را که نیاز دارند انتخاب و خرید کنند و همزمان به کارهای دیگرشان هم برسند.

دسترسی آسان به محصولات یکی از مهم‌ترین رضایت‌مندی مشتریان است. دوستی دارم که حتی پس از ازدواج هم به خرید کردن رغبتپیدا نکرد. او به شدت از خرید کردن سنتی پرهیز می‌کند. روزی به من ‌گفت: اگر بدانی برای یک خرید ساده چند لیتر بنزین مصرف می‌شود، چقدر ترافیک و آلودگی هوا ایجاد می‌شود و چقدر از عمر گران‌بهایت به دنبال پیدا کردن جای پارک، پشت راه‌بندان‌های طولانی و چانه زدن با فروشنده تلف می‌شود، هرگز طعم شیرین خرید اینترنتی را با چیز دیگری عوض نمی‌کردی!

 

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

البته جان آدمیزاد را به شوخی می‌گوییم اما واقعیت این است که در اینترنت همه چیز پیدا می‌شود؛ انواع خوراکی‌ها، پوشاک، لوازم دیجیتال، اسباب خانه، خودرو و هزاران محصول متنوع دیگر.

تنوع کالا، امکان مقایسه با سایر کالاهای هم‌رده و حتی به اشتراک گذاشتن خریدها و توصیه‌های خوب و بد برای خرید یا عدم خرید یک محصول، از مزیت‌های خرید و فروش اینترنتی، بویژهبرای خریداران است. از طرف دیگر، کالاهایی را که در منطقه زندگی ما یافت نمی‌شود یا عرضه آن کم و محدود است می‌توان از طریق همین غرفه‌های اینترنتی تهیه کرد. شما در جایگاه یک تولیدکننده محصول خاص نیز میتوانید از این فرصت منحصر به فرد استفاده کنید و با شناسایی خریداران و محل زندگی آنان، حداکثر سود را برای فروشگاه خود داشته باشید.

 

قیمت عادلانه، همراه باکیفیت خوب

مزیت دیگر فروش اینترنتی و داشتن یک غرفه فروش در سایت‌هایاصفحات مجازی این است که می‌توان ردپای واسطه‌ها و دلالان را از این نوع فروش پاک کرد. این اتفاق باعث می‌شود که کالا با قیمت عادلانه و منطقی به دست خریدار برسد. این جوری هم مشتری می‌تواند از تخفیف مناسب و خرید اقتصادی برخوردار شود و هم فروشنده از یک سود منطقی و حداقلی.

فروش اینترنتی این فرصت را به همه می‌دهد تا بهای کالاهای انتخابی خود را به صورت آنلاین رصد کنند. قیمت‌ها در بازارهای اینترنتی به صورت لحظه‌ای‌مشاهده‌شدنی است. به همین دلیل،گران‌فروشی‌های ناجوان‌مردانه یا ارزانی‌هایبی‌علت،مشتری‌ها را می‌پراند. خریدار می‌تواند قیمت کالا را با انواع مشابه آنمقایسه کند و با بررسی جوانب مختلف به خرید اقدام کند.

در این بازار،مشتری علاوه بر کیفیت، جویای خدمات جانبی مثل ضمانت (گارانتی) و خدمات پس از فروش هم هست. پس با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توان گوی رقابت را از سایر رقبا ربود. قیمت و کیفیت مناسب به علاوه خدمات خوب به مشتری می‌تواند محصول شما را به یک برند معتبر در فضای مجازی تبدیل کند.

 

03 تیر 1396 نوشته : تحریریه دسته : یادداشت

نظرات سایر کاربران
علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
خدا قوت. این نوشته جا داشت موضاعات نظری درست (اما خب که چی) رو به صورت عینی و مصداقی و جذاب به مخاطب نشون بده. با خود غرفه های باسلام. اون وقت اثرگذاریش شش برابر می‌شد :)
نظر شما درباره این محصول
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ( ورود - ثبت نام )
; ;