با سلام - با سلام، جهان جای بهتری است

حالا این همه خشکبار را چطور بفروشم!

نویسنده: علیرضا فرهادی

در یادداشت گذشته پیشنهاد کردیم برای آن‌که محصولات باغ‌ شما ارزش افزوده بیشتری پیدا کنند آن‌ها را به خشکبار تبدیل کنید. در این صورت هم ماندگاری بیشتری خواهند داشت هم از نظر قیمت، رشد چشم‌گیری خواهد کرد. دیگر توصیه ما این بود که شما با خرید یک دستگاه خشک‌کن نیمه صنعتی علاوه بر خشک‌ کردن محصولات خود، می‌توانید به صورت دستمزدی محصولات دیگران را نیز خشک کنید و محل درآمد دیگری برای خود ایجاد کنید.

خوب حالا فصل برداشت محصول به پایان رسیده و شما حدود 400کیلو برگه‌ی زردآلو دارید که باید آن‌ها را بفروشید. شاید بگویید تازه اول دردسر است. این‌همه برگه را چطور بفروشیم؟ اولین پاسخ به سوال شما رفتن سراغ واسطه‌هاست. واسطه‌هایی که خشکبار را به صورت عمده از تولید کنندگان کوچک می‌خرند و به بنک‌داران و تاجران بزرگ خشکبار می‌فروشند.

معمولاً این واسطه‌ها به خاطر قیمت بالای خشکبار خودشان برای خرید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و غالباً با دریافت چیزی حدود 5تا10درصد محصول شما را به دست تاجران خشکبار می‌رسانند. شما اگر بخواهید همه‌ی چهارصد کیلو خشکبار خود را به این واسطه ها بفروشید چیزی حدود 30 تا 35درصد زیر قیمت بازار از شما می‌خرند. مثلا اگر هر کیلو برگه زردآلو در بازار 20هزارتومان باشد، آن‌ها بین 13 تا 15هزار تومان به شما پرداخت می‌کنند.

خوب این راه کم‌دردسرترین راه‌حل برای آب کردن محصول شماست. با یک حساب ساده می‌فهمید که چیزی حدود 6میلیون تومان نقدی عاید شما خواهد شد و شما با خیال راحت به خانه می‌روید. اما اگر حوصله داشتید و خواستید درآمد بیشتری کسب کنید می‌توانید پیشنهادات بعدی ما را بخوانید و اگر بدرد بخور بود، این مسیر را بروید.

ما دو پیشنهاد دیگر برای فروش خشکبار شما به قیمت بالاتر داریم.

1. به جای آقای واسطه، خودتان مستقیم با تجار خشکبار وارد معامله شوید. یکی دو ماه صبر کنید تا تب و تاب خرید و فروش میوه و خشکبار کمی بخوابد. آن موقع خودتان دست به کار شوید و چند کیلو از محصول خود را بسته‌بندی کنید و راهی بازار خشکبار نزدیک‌ترین کلانشهر شوید.

خودتان محصولات را عرضه کنید و مشتری پیدا کنید. اگر از این روش استفاده کنید قطعا سود بیشتری عایدتان خواهد شد.

البته حتما دقت کنید با اشخاص معتبر و به صورت نقدی معامله کنید. کمی احتیاط شما بهتر از آن است که یک شخص بدحساب یا خدای ناکرده دغل‌باز، سرمایه زحمت یک سال شما را به باد دهد.

2. پیشنهاد بعدی آن است که خودتان دست به‌کار شوید و یک دستگاه بسته‌بندی که خانگی‌ آن30هزار تومان و نیمه صنعتی‌اش 12میلیون تومان است؛ بخرید. با خرید این دستگاه شما می‌توانید محصولات خود را به اندازه های مختلف و با معرفی خودتان به عنوان تولید کننده و عرضه‌کننده بی‌واسطه، بسته‌بندی و در نهایت در بازار عرضه کنید.

این کار محاسنی دارد. اول آن‌که شما فقط با یک واسطه(فروشگاه‌های خرده فروشی) با مصرف کننده ارتباط پیدا میکنید ضمن این‌که مصرف کننده کم کم با نام شما آشنا خواهد شد و با اطلاعاتی که بر روی محصول درج شده شما را خواهد شناخت. این شناخت از همه چیز مهم تر است. شما پس از گذشت حداقل یک سال می‌توانید با ثبت برند و شرکت تجاری خود و اخذ کد بهداشتی، صاحب یک نشان تجاری شوید و اولین قدم تجاری سازی محصول خود را بردارید.

انجام این کارهای اداری اگرچه کمی دشوار است ولی به زحمتش می‌ارزد. شما مطمئن باشید محصول شما به عنوان سوغات شهرتان تا دورترین شهرستان‌ها خواهد رفت و در صورت رضایت مشتری، نام شما پرآوازه خواهد شد. این اتفاق خیلی دور از دسترس نیست. بسیاری از نشان‌های تجاری بزرگ از همین دست فروشی شروع کردند. باور کنید!

خوب حالا فرض کنیم شما محصول خود را بسته بندی وآماده ارائه به مشتری کردید. کجا آن را بفروشید؟ پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از فروشگاه‌های سطح شهر یا مجتمع‌های رفاهی بین راه شروع کنید. آن‌ها یکی از راه‌های شما برای عرضه‌ی محصولات خشکبار به مشتری هستند. از تبلیغات خانه‌ به خانه نیز غافل نشوید. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ از طریق چاپ و نشر آگهی‌های کوچک خانه‌ به خانه مشتری جلب می‌کنند. پس اعتماد به نفس داشته باشید و کیفیت و قیمت محصول خود را جدی بگیرید و اقدام کنید. برای این‌کار نیازی نیست تا حتما مغازه‌ای تهیه کنید.

بهترین راه این است سفارشات را به صورت تلفنی دریافت کنید و محصول را با پیک رایگان به مصرف کننده برسانید تا مشتری پس از روئیت محصول و اطمینان از کیفیت آن، پول آن را پرداخت کند. شما می‌توانید برای تحویل محصول، ساعاتی در روز را تعیین کنید. مثلاً سه ساعت در روز را به ارسال و تحویل محصولات اختصاص دهید.در ادامه راجع به شیوه‌های متنوع بازاریابی، بیشتر باهم گفتگو خواهیم داشت.

16 خرداد 1396 نوشته : تحریریه دسته : یادداشت

نظرات سایر کاربران
علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
این یادداشت گذشته که در پاراگراف اول اشاره کردید لینکش کجاست؟
به نظر بهتر نبود که به تولیدکننده پیشنهاد بدیم که برای سال اول به عنوان تجربه با بخشی از بارش چنین کاری را بکند؟ طبیعتا ریسک رو به رویی با بازار کمتر می‌شود.
یک پیشنهاد هم داشتم. آنجا که اشاره کردید خیلی از کسب و کارها با همین دست فروشی شروع کرده‌اند، بهتر بود که چند تا نمونه هم نشان می‌دادید. اگر باسلامی بودند که چه بهتر...
و موضوع آخر اینکه نویسنده این متن را کاش معرفی می‌کردید تا تولیدکننده با اطمینان خاطر از تجربه و سابقه او در این زمینه اطلاع پیدا کند.
راستی دسته بندی این نوشته چرا بازاریابی نیست؟

ممنون از شما. در کل مطلب خوبی بود که تولیدکننده‌های خرد خیلی این‌ها رو دوست خواهند داشت. به نظرم سهمش توی بلاگ باسلام جا داره بیشتر بشه.
حسن
حسن
حسن
این یادداشت ادامه دو یادداشت قبلی است: خام فروشی در دولت های کوچک و بزرگ؛ میوه ها را مفت نفروشیم
به نظرم خوب است یادداشت ها به قسمت های قبلی شان لینک داده شود تا مخاطب به آن ها و نیز نظراتی که در قسمت های قبلی آمده است توجه کند.
پاسخ از خدمات مشتریان:
سلام و وقت بخیر ، ممنون از دقت نظر و حسن نیت شما . مطمئنا مواردی که اشاره شده از سوی شما به همکاران مربوطه در باسلام منتقل می شود و بخش های موردعلاقه شما در باسلام به شکل ایده آل و دلخواه شما ارائه خواهد شد.
نظر شما درباره این محصول
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ( ورود - ثبت نام )
;