با سلام - با سلام، جهان جای بهتری است

کارگاه کلیات بسته بندی اصولی

بسته بندی  Packaging

بسته‌بندی محصول عبارت است از هرگونه ظرف یا بسته‌ای که کالا در آن برای فروش به بازار عرضه می‌شود یا به ‌وسیله آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود. بسته‌بندی به‌عنوان یک سیستم هماهنگ توصیف می‌شود که هدف از آن، آماده‌سازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار کردن، فروش و مصرف است. بسته‌بندی از طرفی عبارت است از هنر، علم و تکنولوژی به‌جهت آماده‌سازی کالاها برای حمل و نقل و فروش و از طرفی، وسیله‌ای جهت اطمینان از سلامت محصول در تحویل به آخرین مصرف‌کننده در بهترین شرایط با کمترین هزینه متوسط است.

 

تاریخچه بسته بندی

قدمت بسته‌بندی به چند هزار سال قبل و به دوران باستان بازمی‌گردد. چینی‌ها از موفق‌ترین اقوام در بسته‌بندی کالاهای مصرفی مانند شیشه‌ها، آینه‌ها، پودرها و دیگر اقلام با ارزش بودند. بسته‌های چوبی حاوی محصولات چینی گاهی اوقات در اروپا ارزشی بیش از مظروف خود می‌یافته است. در قرون شانزدهم و هفدهم، همگام با آغاز تحوّل در شیوه تولید در اروپا و با وجود ارتباط تجاری بین قاره جدید (آمریکا) و کشورهای موفق آن دوره، مانند اسپانیا، هلند، انگلیس و پرو، همچنین با کاربرد نیروی ماشین بخار به‌جای نیروی انسان (پس از انقلاب صنعتی) و بالاخره به‌دنبال تقاضاهای مهاجران اروپایی مقیم آمریکا، تحوّلات و تغییرات شگرفی در نوع بسته‌بندی کالاها ایجاد شده و بسته‌بندی‌های ترانزیت اهمیت یافتند.

در قرن بیستم، پس ازجنگ جهانی دوم و همگام با گسترش فاصله شهرها، گرانی هزینه‌های حمل و نقل، دوری مسافت بین محل کار و محل زندگی و ... سیستم توزیع کالاها تکامل یافت، فروشگاه‌های بزرگ، سوپر مارکت‌ها و سلف سرویس‌ها به‌جای فروشگاه‌های کوچک و منفرد قبلی ایجاد شد و توسعه یافت و مصرف‌کننده در میان دریایی از هزاران قلم کالا با بسته‌بندی‌های مختلف مواجه شد.

اخیرا بسته‌بندی به ابزار بازاریابی بالقوه‌ای تبدیل شده که در صورت برخورداری از طراحی خوب برای مصرف‌کننده راحتی و برای تولیدکننده ارزش تبلیغاتی دارد.

با این حال، خیلی از کالاهایی که به بازار عرضه می‌شوند، باید بسته‌بندی شوند. بسته‌بندی در مورد ابزارآلات ارزان‌قیمت، نقش چندان زیادی ندارد؛ اما در مورد اقلامی نظیر لوازم آرایشی، وظیفه‌ای بسیار با اهمیت برعهده دارد. بعضی از بسته‌بندی‌ها (نظیر شیشه نوشابه کوکاکولا) شهرت جهانی دارند. امروزه توسعه بسته‌بندی سبب مستقل شدن این صنعت از مجموعه صنایع دیگر شده و صنایع بسته‌بندی سهم قابل توجهی از بودجه شرکت‌های تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

جایگاه بسته‌بندی در سیستم عرضه و تقاضا و فروش

یکی از موارد مهم در بررسی‌ها، مربوط به کالا، شکل، رنگ، طرح و بسته‌بندی است و این اجزا در ترکیب با یکدیگر شکل ظاهری کالا را به‌گونه‌ای که در برابر مصرف‌کننده جلوه‌گر شود، تشکیل می‌دهند.

تصمیم‌گیری در مورد بسته‌بندی تا آنجا که به حمل و نقل کالا و حفظ سلامت آن مربوط می‌شود، با مدیران تولید و بازاریابی و بالاخص با مدیر تولید است و تا آنجا که به اطلاع‌رسانی و ایجاد انگیزه فروش ارتباط پیدا می‌کند، با مدیر بازاریابی است. پیش‌تر، تصمیمات مربوط به بسته‌بندی کالا، اکثرا تحت تأثیر هزینه و عوامل تولید قرار داشته‌اند و اولین و اساسی‌ترین وظیفه بسته‌بندی نیز نگهداری و حفاظت از کالا بوده است. ولی امروزه، عوامل بسیاری باعث شده است بسته‌بندی به‌صورت یکی از ابزارهای بااهمیت بازاریابی درآید.

 

کارکردهای بسته‌بندی

1 حفاظت فیزیکی؛ حفاظت از اشیاء درون بسته از تکان شدید، فشار، دما و غیره.

2 حفاظت مانع (Barrier Protection)؛ مانعی از اکسیژن، بخار آب، گرد و غبار و غیره.

3 در برگیری یا انباشتگی (Containment and Agglomeration)؛ اشیاء ریز و کوچک معمولا با یکدیگر در یک بسته برای حمل و نقل به شکل گروهی قرار می‌گیرند.

4 انتقال اطلاعات (Information Transmission)؛ اغلب، روی بسته یا برچسب بسته‌بندی، اطلاعاتی درباره چگونگی استفاده، حمل و نقل، بازیافت یا مصرف محصول یا بسته موجود است.

5 کاهش سرقت؛ بسته‌بندی‌ای که نتوان آن‌را پس از باز کردن، دوباره بست؛ یا پس از باز کردنش آسیب فیزیکی ببیند (نشانه‌های باز شدن را نشان می‌دهد) در جلوگیری از سرقت، مفید و مؤثر است.

6 راحتی (Convenience)؛ شامل ویژگی‌هایی است که موجب راحتی در توزیع، جابه‌جایی، نشان دادن (ویترین)، فروش، بازکردن، بستن مجدد و استفاده مجدد می‌شود.

7 بازاریابی؛ بسته‌بندی می‌تواند توسط بازاریابان برای تشویق خریداران بالقوه برای خرید محصول استفاده شود.

 

عناصر بسته‌بندی

مروری بر متون مرتبط نشان می‌دهد که 4 عنصر عمده و اصلی بسته‌بندی به طور بالقوه بر تصمیمات خرید مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارند. این چهار عنصر می‌توانند در دو گروه تقسیم‌بندی شوند:

1) عناصر بصری (Visual)؛ این عناصر دو قسم است:

الف) تصاویر گرافیکی و رنگ؛

ب) اندازه و شکل بسته‌بندی؛ اندازه و شکل، ابعاد مهم و حیاتی برای بسته‌بندی هستند.

2) عناصر اطلاعاتی (Information)؛ عناصر اطلاعاتی مبتنی بر دو نوع اطلاعات است:

الف) اطلاعات محصول؛ یکی از وظایف بسته‌بندی، منتقل کردن اطلاعات محصول است.

ب) تصویر تکنولوژی (Technology Image)؛ نقش بسته‌بندی در ارتباطات بازاریابی با پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی بیشتر شده است. عنصر تصویر تکنولوژی (تکنولوژی بسته‌بندی) نسبت به دیگر عناصر اطلاعاتی، عنصر ویژه‌ای است؛

 

ابزارهای مورد نیاز تولید کنندگان

دستگاه چسب زن دستی 5 سانتی

 

دستگاه منگنه بادی دستی

دستگاه منگنه بادی دستی واقعا توی جذب و محکم شدن کارتن تاثیر داره و کار دوخت رو انجام میدهد.

در خصوص تسمه باید عرض کنم که هر گاه دیدید وزن کالایی که داخل کارتن میزارید یه کمی زیاد هست و احتمال داره کارتن آسیب ببینه و یا باز بشه، حتما با تسمه باید 2 لایه بسته بشه.

یک نکته خیلی مهم در بسته بندی هایی که یه کمی وزن بالایی دارند حتما از نبشی کارتن یا بست های 90 درجه استفاده کنید تا کارتن اصلی آسیب نبیند.

نبشی مقوایی جهت قرار دادن زیر تسمه

نمونه یک بسته بندی کاملا اصولی (تجهیزات پزشکی)

این تسمه ها به همراه بست ها قابل استفاده و اثر هستند. بست فلزی تسمه :

دستگاه دوخت حرارتی دستی

این دستگاه مختص مایعات است و اگه درب بطری باز بشه مایع می ریزه داخل پلاستیک وکیوم شده و خسارتی به الباقی کالاها وارد نمیشه

 

 از مهمترین مراحل بسته بندی استفاده از ضربه گیرها هستند تا فضای خالی داخل کارتن کاملا پر بشه.

ضربه گیرها شامل:

ضایعات چاپ خانه ها

لفاف

یونولیت

پلاستیک های حباب دار

کاغذ و روزنامه باطله و ...

یک نمونه بسته بندی شکستنی

 

بسته بندی مایعات

نکته مهم :

اگر دستگاه پلمپ دستی درب بطری دارید، حتما درب های گازبند تهیه کنید نه درب های آب بند.

 

تفاوت درب های آب بند با درب های گازبند:

 درب های آبی رنگ آب معدنی ها هستند ولی درب های گازبند درب های نوشابه های گازدار هستند. اینها محکم تر و درصد نشتی اصلا ندارند.

 

در کارگاه بعد به این موضوع پرداخته خواهد شد که چگونه می توان یک بسته بندی ایمن داشت در زمانی که این وسایل را نداریم و جایگزین آنها چیست.

 با تشکر از آقای محمددوست برای این آموزش.

 

 

08 خرداد 1396 نوشته : سپهری دسته : کارگاه ارتقا و بهبود غرفه

نظرات سایر کاربران
علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
ممنون از شما بابت این مطلب.
اما یه پیشنهاد. اگر این مطلب رو بر اساس طیف فروشنده ها به دو بخش تقسیم می کردید بهتر بود. مثلا طیفی که کالاهای کوچک ارسال می کنه و طیفی که کالاهای بزرگ و حجیم و سنگین.
نظر شما درباره این محصول
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ( ورود - ثبت نام )
; ;