با سلام - با سلام، جهان جای بهتری است

اهمیت محتوا (1)| نگارش محتوا

 

اهمیت محتوا

 محتوا (متن و تصویر و فیلم)، سهم مهمی در بازدید اصلی دارد؛ به طوری که یک‌سوم بازدیدکنندگان از طریق محتوا به صفحات اینترنتی مراجعه می‌کنند و معمولاً این درصد، به میزان مراجعه مستقیم برابر است. از این روست که بازاریابی محتوایی، همیشه جایگاه و اهمیت خود را خواهد داشت.

لازم نیست مباحث دانشگاهی در حوزه بازاریابی را مطرح کنیم. خود شما در مقام مشتری، وقتی به بازار اینترنتی، فروشگاه اینترنتی یا غرفه و سایت مجازی مراجعه می‌کنید، دوست دارید که فروشنده (تولیدکننده یا واسطه فروش) درباره آن محصول و کالا، توضیحی داده باشد. مثلاً درباره ویژگی‌های کالا، روش تولید، مواد اولیه، روش استفاده، مزیت این کالا نسبت به کالاهای مشابه.

جالب است که گاهی مشتری، هنگام خرید کالا، وقتی در برابر دو کالا مشابه قرار می‌گیرد، کالایی را می‌خرد که گران‌تر از کالای دیگر است اما توضیح خوب و قانع‌کننده‌تر دارد. تصور کنید وقتی یکی از کالاها اصلاً توضیحی نداشته باشد، چه خواهد شد. از سوی دیگر، کسانی که کالا یا محصولی را عرضه می‌کنند، باید به مشتری احترام بگذارند و صادقانه درباره آن چه عرضه می‌کند بگویند و بنویسند. این در واقع، اولین گام است و ربطی حتی به تبلیغ کالا ندارد. تبلیغ و بازاریابی حوزه دیگری است که بعد از نگارش‌های اولیه صورت می‌گیرد و بعدها باید به آن بپردازیم.

 

امکانات باسلام

با مقدمه بالا معلوم شد که شما در جایگاه غرفه دار در بازار اجتماعی ـ اینترنتی باسلام می‌بایست درباره محصولات به مشتری توضیحات بدهید. این در حالی است که برخی از غرفه داران، تنها به نام محصول و وزن کالا که اجباری است، اکتفا کرده‌اند.

باسلام برای بازاریابی محتوایی امکانات خوبی را در نظر گرفته است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم.

 

  • نام محصول: البته این امکان همه جا وجود دارد! برای آن اشاره کردم که بگویم که خود انتخاب نام محصول خیلی اهمیت دارد. بعضی محصولات نام‌های متفاوتی دارند و شما باید یکی از بهترین و کامل‌ترین نام ها را انتخاب کنید و در محتواهای بعدی حتماً به نام‌های دیگر اشاره کنید. مباحثی را که در این جا برای محتوا عرض می‌کنبم برای نام محصول هم در نظر بگیرید.

 

  • خلاصه معرفی: در این قسمت لازم است کالا را به خوبی معرفی کنید. درباره محصول، ویژگی و عملکرد، مزایا، روش استفاده و ... بنویسید. البته اگر توضیحات زیاد می‌شود، بخشی از آن را در قسمت معرفی کامل محصول بگذارید، ولی خلاصه معرفی اصلاً خالی نباشد.نکته مهم این که باسلام قسمت خلاصه معرفی را اصطلاحاً «متای توصیفی» نامیده است؛ یعنی در نتایج جستجوی گوگل، 155 کاراکتر از این قسمت، زیر عنوان کالای شما برای معرفی محصول می‌آید. اگر نام محصول شما در نتایج جستجو مشتری بیاید ولی زیر عنوان محصول شما فقط قیمت باشد اما زیر نام محصول مشابه دیگر، توضیحاتی باشد، آن هم توضیحات وسوسه‌انگیز، به نظرتان، کاربر اینترنتی (مشتری بالقوه) اول روی کدام عنوان و نتیجه، کلیک می‌کند؟

 

  • مشخصات کالا: در این قسمت، حتماً وزن کالا را بنویسید. احتمالاً بدانید که اگر از طریق سایت کالا اضافه کنید، دو جا باید وزن را وارد کنید. در مرحله اول، برای محاسبه هزینه پستی است. اما پس از افزودن کالا، از طریق «راهبری کالا» و سپس «ویرایش ویژگی کالا» ویژگی‌های وزن خالص و وزن با بسته‌بندی را وارد کنید. خوب است راهنمای غرفه داری از طریق سایت باسلام را که در مجله باسلام آمده است مطالعه کنید (چگونه از طریق سایت غرفه را فعال و مدیریت کنم؟)

  • در فرصت دیگری باید درباره اهمیت قسمت‌های «معرفی کامل محصول» و «برچسب (تگ / کلیدواژه)» بنویسم اما تا این جا به اهمیت محتوا پی برده‌اید.

 

شروع کنید

 دوستان غرفه دار غرفه خودشان را از جهت داشتن محتوا و بررسی کنند و بدون نگرانی از مباحث دیگر، شروع به نوشتن کنند. لطفاً خودتان را جای مشتری بگذارید نه تولیدکننده یا فروشنده‌ای که همه چیز را درباره محصول می‌داند.

البته در نوشتن نکاتی باید رعایت شود که به دو نکته مهم اشاره می‌کنم:

  • اول این که دقت کنید غلط املایی یا تایپی نداشته باشید. اگر به درست‌نویسی هر کلمه‌ای شک کردید، آن را بررسی کنید. پس از نوشتن هم، مطلب را دوباره بخوانید تا اگر اشتباه تایپی وجود دارد، آن را اصلاح کنید.

  • دوم این که هرگز از کپی و پیس استفاده نکنید. مطالب اینترنتی را بخوانید اما آن را به قلم خودتان بازنویسی کنید. اصلاً نگران زیبایی قلم تان نباشید. استفاده محض از مطالب اینترنتی، جدا از مسائل اخلاقی و حقوقی آن، گاهی به دلیل همین تکرارها، اشتباه‌های نگارشی و علمی نویسنده اول، مرتب تکرار می‌شود و نیز مشتری‌ها چون به صفحات دیگر اینترنتی سر می‌زنند متوجه تکراری بودن محتوا شما می‌شوند و نگاهی نمی‌اندازند اما اگر متن متفاوت و غیر تکراری باشد احتمال خواندن و بعد انگیزه خرید پیدا کردن بیشتر می‌شود.

 

.....................

این متن برای «کارگاه ارتقای غرفه‌داران باسلام»، با حضور 20 غرفه‌دار نوشته شده است که از تاریخ 26 تیر 96 به مدت 10 روز و به صورت مجازی، به مدیریت «هما سپهری» برگزار می‌شود. این کارگاه، دومین کارگاه ارتقا غرفه‌دران است که در باسلام برگزار می‌شود.

.....................

اهمیت محتوا (2) | سئو (SEO) بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو

اهمیت محتوا (3) | سئم (SEM) بهینه‌سازی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

27 تیر 1396 نوشته : سپهری دسته : کارگاه ارتقا و بهبود غرفه

نظر شما درباره این محصول
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ( ورود - ثبت نام )
;