با سلام - با سلام، جهان جای بهتری است

محتوا با سوخت جامد؛ پرواز از کلیک اول تا کلیک روی دکمه خرید

از زمانی که کسی تبلیغ شما را در باشگاه مشتریان باسلام یا در کانال تلگرامی خودتان می‌بیند، تا زمانی که روی دکمه خرید کلیک می‌کند، مسیر دشوار و پردست‌اندازی را باید طی کند. خیلی‌ها موفق به طی کردن این مسیر نمی‌شوند؛ شما باید مشتری‌تان را تا پایان این مسیر کمک کنید. چطور؟ از طریق محتوا با سوخت جامد!
 
در این مطلب قرار است سفر مشتری از کلیک اول روی تیتر مطلب شما تا رسیدن به کلیک آخر روی دکمه پرداخت را بهتر بشناسیم. اگر این سفر چهارمرحله‌ای را خوب بشناسیم، در فروش محصولات ما تأثیر محسوسی خواهد داشت.
 
یک محتوای خوب، زمانی می‌تواند به خرید محصول شما بینجامد که این چهار کار را به ترتیب انجام دهد. یعنی از تیتر مطلب تا پاراگراف آخر متن شما، باید این اتفاق‌ها را ایجاد کند:
 
• جلب توجه (با استفاده از تیتر جذاب)
• ایجاد علاقه (در پاراگراف اول)
• میل پیدا کردن مخاطب به داشتن چیزی که شما معرفی‌اش می‌کنید (در بدنه متن)
• دعوت به انجام یک کار (در پاراگراف آخر)
 
من به طور مخفف اسمش را گذاشته‌ام «جامد» تا این چهار مرحله را بهتر به خاطر بسپارید. یعنی محتوایی که قرار است به فروش شما کمک کند، از نظر ساختاری باید سوخت جامد داشته باشد. اجازه بدهید قدم‌به‌قدم درباره محتوای با سوخت جامد صحبت کنیم.

 

قدم اول: جلب توجه در تیتر
محتوایی که تولید می‌کنید در درجه اول باید توانایی جلب توجه در میان انبوه محتواهای دیگر، تبلیغات بازرگانی و شلوغی و سر و صدا را داشته باشد. فرقی نمی‌کند که محتوای شما یک مطلب در مجله باسلام باشد، یا یک عکس و کپشن در باشگاه مشتریان، یا یک عکس و توضیح در اکانت اینستاگرام‌تان یا حتی یک ویدئو در آپارات یا کانال تلگرامی‌تان... تیتر شما باید مخاطبش را وادار به کلیک کنید. تیتری که ارزش کلیک کردن نداشته باشد، در همان قدم اول شکست خواهد خورد. محتوای خودتان را مانند یک مجله ببینید که روی دکه سر چهارراه، لای صد تا مجله دیگر قرار گرفته و اگر تیتر خوب نداشته باشد، اصلا کسی از میان مجله‌ها نگاهش هم نمی‌کند. پس باید تیتر باید از میان دیگران، دیده شود.

 

چه تیتری بیشتر دیده می‌شود و کلیک می‌خورد؟
خیلی چیزها باعث کلیک خوردن تیتر می‌شود. ولی در قدم اول، تیتری که درباره یکی از نیازهای مشتری‌ صحبت کند، بیشتر مورد توجه قرا می‌گیرد. به جای صحبت کردن درباره محصول خودتان، درباره چیزی که مشتری به آن نیاز دارد صحبت کنید. مثلا شما روی کدام از دو تیتر زیر کلیک می‌کنید؟

 

• درباره خواص عسل بیشتر بدانیم
• دو روش ساده و بی‌هزینه برای درمان جوش‌های صورت با عسل

 

احتمالا تیتر دوم. چرا؟ چون تیتر دوم درباره رفع مشکل شما صحبت می‌کند؛ نه درباره خواص عسل. در تیتر دوم، به جیب شما هم فکر شده و دغدغه مالی شما را هم در نظر گرفته است. در تیتر دوم، به مسئله کمبود وقت و مشغله زیاد مخاطب هم فکر شده و دو روش «ساده» را پیشنهاد داده است.

 

یک تقلب دیگر برسانم. تیترهایی که در آن‌ها از عدد استفاده شده باشد، بهتر کلیک می‌خورند. درباره چرایش کارهای تحقیقاتی زیادی انجام شده، اما به طور مختصر، ذهن انسان‌ با دیدن عدد، حس می‌کند که با یک مطلب دقیق طرف است و احتمالا وقتش کمتر تلف خواهد شد و احتمالا به خاطر سپردن آن مطلب برایش راحت‌تر خواهد بود.

 

درباره تیتر، بیشتر صحبت خواهیم کرد. ولی تا آن زمان یکی از بهترین راه‌ها این است که یکی از مجله‌های اینترنتی را باز کنید و صفحه اولشان را به سرعت مرور کنید و روی پنج تا از جذاب‌ترین مطالب کلیک کنید. بعد ببینید بین آن پنج صفحه‌ای که باز کرده‌اید، چه شباهت‌هایی وجود دارد. همان را در تیترهای خودتان استفاده کنید.

 

یک راه دیگر هم این است که اکثر مجله‌ها و سایت‌های اینترنتی، بخش «مطالب پربازدید» دارند. ببینید تیترهای آن‌ها چه ویژگی خاصی دارند. اگر چیز جدیدی پیدا کردید، در کامنت‌های همین مطلب به ما هم بگویید. حتما ترفندهای جذابیت‌های زیادی وجود دارد.

 

 قدم دوم: ایجاد علاقه به موضوع برای مخاطب
خب. شما یک تیتر خیلی جذاب برای محتوایتان نوشتید و افراد روی آن کلیک کردند. چند ثانیه بیشتر فرصت ندارید. وگرنه مطلب شما بسته می‌شود. نهایتا یک پاراگراف فرصت دارید که مخاطب‌تان را به موضوع علاقه‌مند کنید. چطور به موضوع علاقه‌مند می‌شوند؟ باز هم همان حرفی که در تیتر گفتیم: باید در پاراگراف اول نشان دهید که قرار نیست وقت مخاطب‌تان را تلف کنید. قرار است واقعا مشکلی از مشکلاتش را حل کنید و قرار است منفعت مشخص و ارزشمندی را به او بدهید.
 
این منفعت ممکن است یادگیری یک ترفند کاربردی در زندگی روزمره باشد، یا برطرف شدن یک کنجکاوی شدید، یا یاد گرفتن یک مطلب قابل نقل کردن برای دیگران. پس باید به این فکر کنید که چطور پاراگراف اول‌تان را بنویسید که مخاطب‌تان بگوید: «ئه! چه جالب!» یا «چطوری این کار رو بکنم؟» و متن شما را ادامه دهد یا فیلم شما را باز هم ببیند یا اگر پادکست است، به گوش دادن ادامه دهد.
 
یادتان باشد، مطلب شما باید صرف نظر از محصول شما، ارزش خواندن و دیده شدن داشته باشد. سخاوتمند باشید و محتوای ارزشمندی را در اختیار مخاطبتان قرار بدهید؛ طوری که اگر خریدار محصول شما هم نباشد، آن مطلب به دردش بخورد و خواندن آن مطلب، منفعت مشخصی برای او داشته باشد؛ چیزی را یاد بگیرد، بتواند گرهی از مشکلاتش را با مطلب شما باز کند یا تأثیری در زندگی‌اش داشته باشد.
 
تقلب: مطلبی علاقه مخاطب شما را جلب می‌کند که تازه باشد. قبل از نوشتن مطلب‌تان، یک سرچ ساده در گوگل بکنید و ببینید دیگران درباره همین موضوع چه حرف‌هایی زده‌اند. آیا شما حرف جدیدی برای گفتن دارید؟ آدم‌ها قبل از شما هم احتمالا درباره این موضوع شنیده‌اند و خوانده‌اند. مطلب‌تان تکراری نیست؟ اگر تکراری است، اصلاحش کنید. تکمیلش کنید. شیوه بیانش را تغییر دهید. به هر حال باید مخاطبتان بگوید: «ئه. چه جالب».
 
در زمینه کاری شما چه چیزی ممکن است برای دیگران جذاب باشد؟ عسل تولید می‌کنید؟ قلاب‌بافی می‌کنید؟ محصولات نمدی دارید؟ زیورآلات می‌سازید؟ رب گوجه‌فرنگی؟ تزئییات منزل؟ درباره محصول شما چه محتوای جذابی وجود دارد که دیگران درباره‌اش کمتر صحبت کرده‌اند؟ در گوگل جست‌وجو کنید. 

 

قدم سوم: میل مخاطب به آنچه شما معرفی‌اش می‌کنید
اگر دو قدم قبلی را درست طی کرده باشید. یعنی هم توانسته باشید با تیتر خوب، مخاطبتان را به کلیک کردن تشویق کنید. و پاراگراف اول هم باعث ایجاد علاقه مخاطب شما و احتمالا کنجکاوی‌اش درباره محتوای شما شده، حالا به میانه متن شما رسیده‌ایم. یک نقطه خیلی خاص هست که می‌توانید به آن برسید: اینکه مخاطبتان بگوید: «چه خوبه! من این رو می‌خوام!»
 
درباره چه چیزی صحبت می‌کنید؟ درباره شیوه تهیه یک غذای جنوبی با استفاده از یک چاشنی خاص؟ باید کارتان آن قدر خوب و خوشمزه و دوست‌داشتنی باشد که مخاطبتان موقع خواندن متن یا دیدن فیلم آموزشی شما، بگوید: «این چاشنیه عجب شاهکاره! چه کرد با اون گوشت قرمز! من این رو می‌خوام». متنی نوشته بودید درباره طرز بافتن یک جوراب نوزادی با تکنیک قلاب‌بافی؟ اواخر متن‌تان باید مخاطبتان در دلش بگوید: «آخ! چه ناز شد. من این رو می‌خوام!» یا شاید دارید درباره دو تکنیک خشک کردن میوه صحبت می‌کنید که نمی‌گذارد میوه خشک‌شده سیاه شود؟ مخاطبتان باید بگوید: «پسرم می‌میره برای همچه تنقلاتی!» یا شاید درباره ساخت یک مدل زیورآلات دستی صحبت می‌کنید. اواخر متن‌تان باید همه مخاطبان آقا بگویند: «هوم. سالگرد ازدواجمان کی بود؟»
 
آیا محتواهایی که تا امروز تولید کرده‌اید در به وجود آمدن این میل و خواستن،‌ موفق بوده‌اند؟ خودتان آخرین باری که با خواندن یک متن یا دیدن یک فیلم یا یک عکس اینستاگرامی به این نتیجه رسیدید که چیزی را می‌خواهید، کی بود؟ برگردید و ببینید چرا آن اتفاق برای شما افتاده است.

 

قدم چهارم: دعوت از مخاطب برای انجام یک کار
مهم‌ترین چیزی که محتوا را در خدمت فروش قرار می‌دهد و آن را از یک محتوای مفید معمولی جدا می‌کند، دعوت پایان متن است. در انتهای متن‌تان حتما از مخاطب‌تان بخواهید کاری را انجام دهد. شاید با خودتان می‌گویید، خب، این همه برایش توضیح دادم، علاقه‌مندش کردم، میل به خواستن هم که در او به وجود آورده‌ام، خب خودش نمی‌آید محصول من را بخرد؟ تحقیقات نشان داده که خیلی‌ها نمی‌آیند. ولی وقتی ازشان بخواهید، می‌آیند. در انتهای متنی که نوشته‌اید، یا فیلمی که ساخته‌اید، از مخاطبتان دعوت کنید. به چی؟ بستگی به هدف‌تان از تولید آن محتوا دارد. این‌ها بعضی از گزینه‌هاست:
 
• بخواهید که محصولی که درباره‌اش صحبت کرده‌اید را ببیند و بخرد.
• بخواهید که غرفه شما را ببیند و انواع محصولات مرتبط با این متن را ببیند.
• بخواهید در کانال تلگرامی شما عضو شود.
• اکانت اینستاگرام شما را دنبال کند.
• بخواهید همین مطلب شما را برای دیگران را بفرستد.
• ...
 
چه چیزی از مخاطب‌تان انتظار دارید؟ با احترام، صراحت و علاقه‌مندی، از او بخواهید یا به او پیشنهاد بدهید. اگر همه قدم‌های قبل را درست انجام داده باشید، مطمئن باشید پیشنهاد شما را قبول خواهد کرد.
 
احتمالا درباره این متن، سؤال‌هایی داشته باشید. حتما سؤال‌هایتان در کامنت‌های همین مطلب یا در کارگاه غرفه‌داران مطرح کنید. بیاید درباره‌اش با هم صحبت کنیم. تجربه‌هایتان را هم در کارگاه بگویید تا با هم تمرین کنیم.
 
ولی از همه مهم‌تر، اگر قبلا محتوایی تولید کرده‌اید، در کارگاه لینک بدهید تا درباره‌اش صحبت کنیم و از نظر تکنیک محتوای جامد، با همدیگر تحلیل و بررسی‌اش کنیم. یا همین امروز، اولین محتوایتان را با توجه به چهارمرحله بالا تولید کنید و در کارگاه منتشر کنید تا درباره‌‌اش به صورت کاربردی صحبت کنیم. در کارگاه منتظر شما هستیم.

25 شهریور 1396 نوشته : حامد آقا جانی دسته : بازی های استراتژیک

نظرات سایر کاربران
علی شاه قلعه
علی شاه قلعه
علی شاه قلعه
عنوان بسیار جالب بود
نظر شما درباره این محصول
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ( ورود - ثبت نام )
; ;