جا نداشتم، روی پشت بام شروع به نجاری کردم


11,835

باسلام|basalam- لوازم نجاری

زهرا بذرافکن یکی از هزاران غرفه دار بازار باسلام، در شیراز کار با چوب می‌کند. جالب است که ماجرای کار با چوب از یک دعوت به جشن ازدواج شروع شد. اما همین جرقه باعث شد این کار را جدی بگیرد و آنقدر پیگیر باشد که چیزهایی مثل جا و مکان نداشتن هم مانع نباشد.

کار با چوب در منزل

هنری که او در چوب به کار می‌برد گره‌چینی است. یک هنر بازمانده از دوران سلجوقی. بیشترین کاربردش توی در و پنجره است ولی امروزه در انواع  مبل و دکور هم از آن استفاده می‌شود. حالا خانم بذرافکن تمام تجربه و خلاقیت این سال‌هایش را به کار می‌گیرد، متناسب با فضاهای محدود زندگی امروزی، چیزهای خاص و کارهای تازه درست کند. قصه کسب و کار او و تلاشی که برای رسیدن به این نقطه کرده را با هم می‌خوانیم.

باسلام|basalam- گره چینی

از صاحب کارگاه خواستم، چوب‌ها را خودم بچسبانم

دو سال پیش وقتی در جشن ازدواج ساده و کوچک صمیمی‌ترین دوستم شرکت کردم؛ اصلا فکر نمی‌کردم در زندگی من چنین تاثیر بزرگ و عمیقی بگذارد. می‌خواستم به عنوان هدیه برای دوستم گل میزهای کوچکی بخرم تا هم به دردش بخورد و هم با دیدن آنها به یاد من باشد. ساعت‌ها را در خیابان به دنبال میزی مناسب بودم. در آخر در کوچه‌ای فرعی و روبروی مغازه‌ای کوچک چشمانم درخشید. از درون فریادی از شادی کشیدم. قیمت را که پرسیدم خوشحال‌تر میزها را سفارش دادم.

دو هفته بعد وقتی برای تحویل سفارشم رفتم، از صاحب کارگاه خواستم دو تا دیوارکوب بسازد. اما به من اجازه دهد که خودم آن را بچسبانم. با کمال تعجب خواسته‌ام را پذیرفت. شاید آن موقع فقط به فکر لذت ساختن یک کاردستی فکر می‌کردم. یک شادی کودکانه. اما این لذت آنچنان عمیق بود که روز و شب مرا به خود مشغول کرد.

از کار با اره می‌ترسیدیم

این علاقه‌ام را با دوستانم در میان گذاشتم. تصمیم گرفتیم کاری دسته‌جمعی راه‌اندازی کنیم. اما هزینه خرید اره و وسایل زیاد بود. یکی از دوستانم پیشنهاد داد از اره سنگ‌بری همسرش استفاده کنیم. این شد که من به همراه دوستانم با چند چوب ناهموار شروع کردیم به کار. آن اوایل به شدت از کار با اره می‌ترسیدیم. شش ساعت طول کشید تا اولین گره را ساختیم. چند نفری در اطرافش نشستیم و مثل بچه‌ها ذوق‌زده به خودمان آفرین می‌گفتیم. بعد از آن در پارکینگ خانه یکی از دوستانم کار را ادامه دادیم.

هفته‌ای دو بار فرزند دو ساله‌ام را برمی‌داشتم. مسیری تقریبا دو ساعته را می‌رفتم تا به خانه دوستم برسم. و دو ماه بعد دراسفندماه اولین نمایشگاه گروهی را تجربه کردیم.

وقتی به الوارفروشی‌ها می‌رفتم تعجب می‌کردند

«چون خانم بودم رفتن به الوار فروشی‌ها و مراکز چوب برایم سخت بود چون محیطی کاملا مردانه داشت. گاهی تعجب می‌کردند گاهی تشویق و گاهی فقط می‌خندیدند . هنوز هم برای خرید چوب با همسرم می‌روم. البته خدا را شکر جاهایی را پیدا کردم که انسان‌های شریفی کار می‌کنند و تا به حال برایم مشکلی پیش نیامده و بعد از 4 سال به حضور من عادت کرده‌اند. فکر می‌کنم هر کسب و کاری موانع خودش را دارد. اینکه من سرمایه اجاره یک مغازه مستقل را ندارم و یا در ابزار محدودیت دارم، محدودیت ایجاد می‌کند ولی باز دارنده نیست.

گره ها مثل کلمات کنار هم می‌نشینند و در آخر غزلی سروده می‌شود از جنس چوب. عطرش تو را مست می‌کند و گاهی دلت می‌خواهد ساعت‌ها بنشینی و به طرح و نقش درونشان خیره شوی ….

در پشت بام شروع به کار کردم

کارگاهی که با دوستانم در آن کار می‌کردیم، تبدیل به انبار شد. مدتی جایی نداشتم که در آن کار کنم و گره چینی بسازم. می‌توانستم دست روی دست بگذارم تا یک جایی برای کار پیدا شود. اما من دل به دریا زدم. یک اره دست‌دوم خریدم. این بار روی پشت بام خانه کار را از نو شروع کردم. حالا دیگر بهار شده بود. و من روزها روی بام مشغول ساختن گره‌چینی بودم.

باسلام|basalam-سینی چوبی

همیشه به خلق کارهای جدید فکر می‌کنم

اول فقط دوستان و خانواده مشتری من بودند. بعد با افرادی آشنا شدم که دوست داشتند این کار را یاد بگیرند. من هم موقع ساخت محصولی که خریده بودند به آنها آموزش هم می‌دادم. وقتی با با سلام اشنا شدم فروش اینترنتی را شروع کردم. من تمام تلاشم را کرده‌ام که کارهایی جدید و متفاوت تولید کنم. متناسب با تغییر سبک زندگی و محدودیت فضا در خانه‌های امروزی. و همواره به خلق کارهای جدید فکر می‌کنم.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
1 سال قبل

سلام من هم علاقه زیادی به کار چوب دارم در زمینه کارهای دستی و ساخت ماکت ظروف اشپزخانه ولی مشکله جا دارم با ۱۲متر مربع جا ویک میز کار کارهای هنری بسیار زیبایی میشود ساخت که فکر شم برای افرادجامعه سخته که بایک چوب بسیار نا هموار بشه چنین چیزی ساخت دوست دارم با هر کسی که علاقه مند به کار کردن با چوب هستش در هر جایی کشور مشورت کنم و به تجربیاتم اضافه بشه ۰۹۹۲۰۱۱۸۵۰۶ خوشحال میشم دوستان اگر تماس بگیرن

شیوا
شیوا
3 سال قبل

سلام .بسیار عالی است که به علاقه تان بهاداده اید .من خیلی به کار با چوب علاقه دارم و از بچگی چوب دستم میرسید یا از جلو نجاری رد میشدم کلا تو فضا بودم و کلی شکل برا خودم با چوب درست میکردم .ولی هیشکی بها به خواسته ام نداد حتی یه تابستون با ۴تا تیکه تخته داغون که دورریختنی بود و یه اره شکسته پدرم که کل قد اره ۱۰سانت بود و چند تا میخ کوچیک بدا خودم ماشین ساختم و از شبکه ۴ دیده بودم با بخار چوب روکج میکنن .منم با بخار ابجوش کج کردم و ماشینم ساختم .اما اخرش ماشینم تو اشغالهای خونه سر در اورد.ببخشید سرتون درد اوردم .الان میخوام خودم تو خونه شروع کنم و با چوب کار کنم اما نمیدونم از کجا شروع کنم .لطفا راهنمایی بفرمایید

ساناز
ساناز
3 سال قبل

سلام ، بسیار عالی ، به نظر من پشت کار در هر کاری از همه چیز مهم تره و اینکه واسه موفق شدن تو هر رشته کاری باید عاشق اون کار باشی ، منم کارهای چوبی انجام میدم همه وسایل نجاری رو هم دارم ،فقط مشکل جا دارم شیراز هم هستم ، اگه تمایل به همکاری داشتید به من اطلاع بدید ممنون میشم

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  ساناز
3 سال قبل

سلام و درود دوست عزیز
کاملا درسته و هیچ چیز مثل عشق و علاقه، انگیزه بخش نیست. اگر تمایل دارین باهاشون همکاری کنید، حتما از طریق گفتگو در سایت باسلام بهشون پیام بدین

ناهید طاهرری
ناهید طاهرری
5 سال قبل

من هم هنگام شروع کسب و کارم با مشکل جا روبرو بودم. کار م با چرخ خیاطی و پارچه بود و ریخت و پاش زیاد داشت. و از یک طرف هم چاره‌ای جزکار کردن در خانه نداشتم. من تصمیم گرفتم یکی از اتاق‌های خانه را به اتاق کار تبدیل کنم. ولی برای این کار باید اثاث زیادی را بین اتاق‌ها جابجا می‌کردم. به هر حال با کمک اهل خانه این کار صورت گرفت. و من حالا در کمال آرامش در اتاق کاری که در خانه درست کردم کار می‌کنم. آدم با کارکردن در خانه هم به کارهای خانه‌اش می‌رسد هم کارش را انجام می‌دهد.

فروشگاه برکت
فروشگاه برکت
5 سال قبل

فروشگاه برکت
عرضه کننده محصولات محلی تولید طلاب در کشور
محصولاتی مثل عسلها، روغن‌ها، شیره‌ها و سویق‌ها رو می‌تونید توی غرفه مون ببینید.

http://Www.basalam.ir/barkat
.
ما رو در شبکه‌های اجتمایی ایتا و اینستا با آدرس @barkat313 و در سروش و تلگرام به آدرس @barkatcenter دنبال کنید.
.

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x