درباره هیدراته کردن بدن چه می‌دانید؟


32,643

نوشیدی های هیدراته

یکی از کارهای بسیار ضروری برای حفظ سلامت بدن این است که آن را هیدراته کنید. هیدراته کردن (hydration) یعنی رساندن آب کافی به سلول‌های بدن. این کار به حفظ سطح اکسیژن خون کمک می‌کند و خون به راحتی می‌تواند مواد مغذی و اکسیژن را به همه نقاط بدن برساند. از آن سو، اگر بدن هیدراته نباشد ممکن است به بافت‌های عضلانی آسیب برسد. بنابراین ضروری است که بدنتان را همیشه هیدراته نگه دارید. اما چطور باید بدن را هیدراته کرد؟

روش هیدراته کردن بدن

قدیم‌ترها در رژیم غذایی‌ مردم ایران، نوشیدنی‌های هیدراته سنتی جایگاه بیشتری داشتند. نوشیدنی‌هایی که پایه آنها لیمو و یا سرکه و شیره‌های گیاهان (سکنجبین) بود، جزء نوشیدنی‌های مفید برای آب‌رسانی به بدن بودند. برخی دمنوش‌ها همچون چای قرمز یا همون چای مکه، خاکشیر و تخم شربتی و برخی عصاره‌ها نظیر آب زرشک نیز باعث هیدراته شدن بدن می‌شوند. ولی این نوشیدنی‌ها امروز جایگاه کمتری در زندگی ما دارند.

نگه داشتن بدن در وضعیت هیدراته (یعنی آب‌رسانی کافی به بدن) کار سختی است. مخصوصا در فصل گرما و ماه رمضان به خاطر تشنگی شدید، دیگر فقط آب، نوشیدنی مناسبی به شمار نمی‌آید و باید املاح و مواد معدنی دیگری را هم به بدن رساند تا بدن هیدراته شود. در این طور مواقع، به نوشیدنی‌های خنک و هیدارته دیگری نیاز دارید که باعث تاخیر دفع آب از بدن شما شوند و آب‌رسانی بهتری در بدن شما انجام شود و اکسیژن بیشتری به سلول‌های بدن شما برسد.

عوارض دهیدراته شدن بدن

از آنجا که سلول‌ها نمی‌توانند بیش از چند دقیقه اکسیژن کافی ذخیره کنند، بدن به یک منبع ثابت اکسیژن در خون نیاز دارد. هنگامی که بدن دچار کم‌آبی می‌شود به اصطلاح دهیدراته می‌شود. یکی از نشانه‌های تشخیص دهیدراته شدن بدن، پررنگ شدن ادرار و بودار شدن آن است. این نشانه این است که بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز خود، شروع به تخریب بافت‌های عضلانی کرده است. اما اگر آب به انداره کافی بنوشید رنگ ادرار کاملا شفاف و مقدار آن نیز بیشتر است.

از دیگر عوارض کم‌آبی بدن می‌توان به افت قند خون، پایین آمدن بازدهی مغز، احساس خستگی و کوفتگی اشاره کرد. به طور کلی، اگر آب‌رسانی بدن شما به خوبی انجام نشود، به تدریج بدن شما تحلیل می‌رود و آسیب‌های بعدی یکی پس از دیگری در بدن شما ظاهر می‌شوند.


بسیاری از نوشیدنی‌های هیدراته سنتی را می‌توانید در منزل درست کنید یا اینکه آنها را از بازار اجتماعی و آنلاین باسلام تهیه کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hosean
Hosean
25 روز قبل

نمک دریایی

شهراد
شهراد
6 ماه قبل

تمام چیزهایی که نوشتید به شدت خشک کننده بدن هستند و شخصا تجربش رو داشتم و گرفتاریهای بدی برام پیش آمد … سرکه و زرشک به شدت خشک کننده کل بدن هستند و حتی باعث خشکی مغز و سر درد و کاهش گردش خون می شوند …
لطفا هر مطلبی را چاپ نکنید

فروزان ملک
فروزان ملک
8 ماه قبل

من در جایی خوندم گه برای هیدراته شدن بدن شیر بهترین نوشیدنی هست . حال سوال من ین است عرقیات بهترهست یا شیر یااب به تنهایی؟

رزیتا
رزیتا
5 سال قبل

جالب بود ?

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x