یک خواب خوش با ننوهای سنتی


9,011

مادری نشسته گوشه‌­ای، صدای لالایی آرامش‌بخشش فضا را پر کرده است، دستانش گهواره را تکان می­‌دهد و عطر یاس همه جا را معطر می‌­کند. «گهواره» نامش مرا به روزهای خوش گذشته می­‌برد، به روزهایی که پر از عطر مادرست، روزهایی پر از رنگ سنت. نامش آرامش به همراه دارد، یک جور صمیمت و راحتی، مثل کالاهای خواب مدرن و برقی بی‌­روح نیست، نامش نامأنوس نیست، نامش آشناست. یک آشنای قدیمی.

ننو یا ننو گهواره با هر شکل و قیافه­‌ای ما را یاد خاطرات شیرین کودکی می‌­اندازد، اما در دنیای هزاررنگ سیسمونی‌­های شیک، ننو جایی ندارد. اگر تمامِ قصر کودک‌­ها را هم زیر پا بگذارید چیزی به نام ننو پیدا نمی‌­کنید، ولی بازاری هست که در آن آدم‌­هایی پیدا می‌شوند که با تلفیق هنر دست خود و مهارت، گهواره­‌های سنتی می‌سازند. گهواره‌­های کاملاً بومی که هم زیباست و هم ایرانی!

گهواره خوب یا بد؟

قبل از این که سراغ خرید گهواره برویم بهتر است بدانیم متخصصان طب سنتی و مدرن اتفاق نظر دارند که استفاده از گهواره با حرکت عرضی (شرقی ـ غربی) یکی از بهترین روش‌های خواباندن کودک محسوب می‌شود. حرکات ملایم گهواره موجب می‌شود تا شیرِ خورده شده توسط شیرخوار به خوبی تحلیل رود و این تاب خوردن به نوعی برایش ورزش محسوب می‌شود.

البته شیرخوار نباید بلافاصله پس از شیر خوردن در گهواره قرار گیرد. بهتر است حداقل یک ساعت از شیر خوردنش بگذرد، در این مدت معده فرصت کافی برای هضم خواهد داشت.

از طرفی نباید گهواره را تند و سریع تکان دهید. بلکه لازم است به آرامی و به صورت عرضی باشد نه مانند مشک زدن برای کره! لالایی مادر به صورت زمزمه‌وار با صدایی ملایم، آرام و ریتمیک نیز به کودک کمک می‌کند که زودتر به آرامش رسیده و بخوابد.

گهواره سنتی-ننو برای کودکان-مجله باسلام

یک ننو و این همه ویژگی

حالا که می‌­دانیم گهواره به آرامش روان وسلامت جسم نوزادمان کمک می­‌کند نوبت آن است بدانیم یک گهواره یا ننو مناسب چه ویژگی­‌هایی دارد؟!

  • تمامی متخصصان پیشنهاد می‌کنند هنگام انتخاب مدل گهواره نوزاد ساده‌ترین شکل را انتخاب شود، گهواره نوزاد به هیچ عنوان نباید متحرک باشد یعنی نه دارای چرخ باشد و نه پایه‌های هلالی شکل داشته باشد.
  • مدل گهواره‌ای که انتخاب می‌کنید باید قادر به نگه داشتن وزن و اندازه بیشتر از یک نوزاد باشد تا هنگام قرار دادن نوزاد درون آن مشکلی پیش نیاید و جای کافی برای آزاد بودن نوزاد وجود داشته باشد.
  • برخی گهواره‌ها اگرچه ظاهری فانتزی و ظریف دارند، از نظر پایداری و استواری و حفظ تعادل ضعیف هستند و تنها مزیتشان شکل و شمایل زیبا و فریب‌دهنده‌شان است.
  • تشک تخت خواب نوزاد هم باید کاملاً با تخت گهواره فیت باشد و جنس آن نیز مرغوب باشد تا به سلامت پوست نوزاد لطمه نزند. برخی گهواره‌ها با قیمت گزافی به بهانه دارا‌بودن ست لحاف و تشک به فروش می‌رسند. بهتر است پولتان را دور نریزید؛ چون این ست‌های زیبا تنها جنبه دکوری دارند و قابل استفاده نیستند و گاهی سلامت کودک را به خطر می­‌اندازند.
  • گهواره باید وزن کم و قابلیت جمع شدن و حمل و نقل آسان داشته باشد تا بتوان در مسافرت هم از آن استفاده کرد.

مگه هنوز گهواره سنتی ساخته میشه؟!

شاید شما هم با خواندن مطالب بالا مشتاق شده باشید برای نوزادتان ننو یا گهواره سنتی تهیه کنید اما قبل از شما یک نفر دیگر به این فکر افتاده است. چند سال پیش آقای محسن دیلمی که برای بار دوم پدر شده بود دنبال یک گهواره مناسب می‌­گشت. او تمامِ سیسمونی­‌ها را زیر پا گذاشت اما هیچ کس ننو نمی‌­فروخت و بدتر از آن کسی گهواره نمی‌­ساخت. همین شد که آستین بالا زد و عصرها بعد از کار در اداره شروع کرد به ساختنِ یک ننو کاملا بومی.

برای شروع یک تحقیقات گسترده لازم بود، جنس ننو از چه چیزی باشد؟ چوب مناسب از کجا بگیرد؟ روکشی که در نظر گرفته از کجا تهیه کند؟ اندازه مناسب یک ننو چقدر است تا هم نوزاد در آن راحت باشد و هم ایمن؟

در کنارِ همه دغدغه‌های بالا مقرون به صرفه بودن مواد اولیه هم بسیار اهیمت داشت. بالاخره بعد از چند روز آقای دیلمی توانست چرخه تولید گهواره­ای سنتی و دلبر را در خانه راه بیاندازد. یک گهواره با چوب­‌های خراطی شده، پارچه برزنتی مقاوم و روکش جاجیم.

یک تولیدی کوچک اما پر از عشق

اولین بار وقتی نوزاد آقای دیلمی در گهواره حاصل دسترنج پدر آرام می­‌گیرد و به خوابی عمیق فرو می‌رود این فکر در ذهن آقای دیلمی جوانه می‌­زند که چند ننو دیگر هم بسازد و برای فروش به سیسمونی­‌ها عرضه کند. هم کسب درآمد است و هم کمک حالِ خانواده‌­های تازه پدر و مادر شده.

دست به کار می­‌شود و با بهترین کیفیت و کمترین قیمت چند ننوی مستحکم، با دوام، ایمن و زیبا می‌سازد. اما هیچ سیسمونی‌فروشی از کارش استقبال نمی­‌کند. انگار دیگر ننو و گهواره قدیمی شده و قدرت رقابت با تخت­‌های برقی و کالاهای خواب شیک خارجی را ندارد. اما هیچ کدام این­‌ها امید آقای دیلمی را ناامید نمی­‌کند.

آهسته و پیوسته به سوی هدف

سرمایه آقای دیلمی اندک است، باید یک گهواره را بفروشد تا بتواند گهواره­ای دیگر بسازد. او با زدن یک کانال تلگرامی کارش را تبلیغ می­‌کند، با وجود کیفیت خوب و قیمت مناسب و ظاهر زیبای گهواره‌­ها کم کم مشتر‌‌ی‌­ها از راه می‌رسند، یک کارِ آهسته و پیوسته.

تا این که یکی از مشتریان آقای دیلمی «باسلام» را به او معرفی می‌­کند و ساخت غرفه گهواره سنتی (ننو) مهر نقطه عطفی می­‌شود در کسب و کار آقای دیلمی، حالا تجربه او در ساخت ننو بالا رفته، حرفه‌­ای‌تر کار می­‌کند و فروش بیشتری هم دارد.

اما از آن­جایی که رسیدن به هدف آسان نیست مشکل دیگری بر سر راهش سبز می‌­شود و آن بسته­‌بندی ننو­هاست. او فکر می کند اگر ننو ها را در کارتونی مناسب قرار دهد شکلی زیباتر دارند، اما هیچ تولیدکننده کارتونی حاضر نیست زیر دوهزارتا کارتن سفارش قبول کند، اما نیت آقای دیلمی خیر است، هنرِ دستش پر از عشق است، او می­‌خواهد کار و کسب کوچکی داشته باشد و رزق حلال به خانه ببرد و همین‌هاست که باعث می‌­شود یک تولیدکننده تعداد کمتری کارتن برای او تولید کند.


اگر شما هم نوزادی در راه دارید، یا پدر و مادر یک نوزادِ بی خواب و قرار هستید یا می‌خواهید برای تولد نوزادی کادو بخرید به غرفه‌های بازار باسلام سر بزند و انواع ننوهای سنتی را ببنید، نظر مشتریان را بخوانید و برای خرید اقدام کنید.

 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازسازی ساختمان
بازسازی ساختمان
5 سال قبل

خیلی عالیهههه

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
5 سال قبل

در گفتگویی که من با آقای دیلمی داشتم،‌ ایشان توضیح دادند:
مهم‌ترین ویژگی‌های این ننوها این است که سطحش مثل گهواره‌های بازاری صاف نیست و حالت دورانی دارد و مثل شکم مادر، کمر نوزاد را پوشش می‌دهد و چون کودک نُه ماه به شکم مادر انس گرفته است، ننو برایش تداعی‌کننده مادر است.
ننو مثل مادر، کودک را بغل می‌گیرد و حرکت می‌دهد. مهم‌ترین علت آرامش کودک در ننو، این دو نکته است.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x