روغن کنجد بهتر است یا روغن ارده کنجد؟


47,615

روغن کنجد

روغن کنجد یکی از محصولاتی است که در چند سال گذشته، محبوبیت و طرفدار بسیاری پیدا کرده است. بسیاری از خانواده‌ها این روغن را به عنوان جایگزینی روغن‌های خوراکی دیگر نظیر روغن پخت و پز و روغن‌های سرخ‌کردنی استفاده می‌کنند.

درباره خواص این روغن نیز مطالب زیادی در اینترنت منتشر شده است. اما یکی از نکاتی که کمتر درباره آن صحبت شده، این است که آیا روغن کنجد به شیوه پرس سرد بهتر است یا روغنی که از ارده کنجد تهیه می‌شود؟ مخصوصاً که فروشگاه‌های زیادی دستگاه‌های روغن‌گیری گذاشته‌اند و به اصطلاح روغن را در حضور مشتری تولید می‌کنند.

در این مطلب، سعی می‌کنم با استفاده از تجربه واقعی مشتریان، این موضوع را از جهات مختلف بررسی کنم.

خواص روغن کنجد

برداشت کنجد، سخت و دشوار است ولی دانه کنجد بیشتر از دیگر دانه‌های روغنی روغن دارد. در این دانه علاوه بر روغن (بیش از چهل درصد)، پروتئین (افزون بر بیست درصد)، کربوهیدرات‌ها، و عناصر معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم و برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین ای (E) که یک آنتی‌اکسیدان است وجود دارد. 

از دانه کنجد، روغن خوراکی استخراج می‌گردد و نیز در ساخت دارو و طب مکمل (مانند روغن کنجد مالشی برای ماساژ)، و مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. حدود هفتاد درصد تولید جهانی کنجد، متعلق به کشورهای هند، چین، سودان، میانمار و اوگانداست.

روغنی مایع و باکیفیت

روغن کنجد یک روغن مایع با کیفیت خیلی زیاد است و به همین دلیل هم گرانتر است. چربی غیراشباع این روغن زیاد است و جزو روغن‌های مایع مرغوب و از پایدارترین روغن‌های خوراکی است. همچنین اسیدهای چرب غیراشباع زیادی دارد و آن را می‌توان در دمای اتاق نگهداری کرد. این روغن برای پخت و پز و چاشنی سالاد مناسب است و از نوع روشن‌ آن که نقطه دود پایینی دارد برای سرخ کردن استفاده می‌شود.

روغن‌گیری کنجد

در برخی نقاط مانند کشورهای آسیایی، با فشردن (پرس) دستی دانه کنجد یا قرار دادن در آب گرم، روغن آن را استخراج و بدون تصفیه مصرف می‌کنند. پس از روغن گیری، چون مواد باقی‌مانده پروتئین زیادی دارد می‌تواند خوراک انسان یا دام باشد. در روش پرس سرد، حلال‌های شیمیایی به کار می‌رود و روغن زرد کم‌رنگ به دست می‌آید (روغن کنجد پرس سرد).

گاهی روغن کنجد را برای زلال‌تر شدن تصفیه می‌کنند (مانند روغن کنجد بدون بو) اما خیلی‌ها به روغن تصفیه نشده تمایل بیشتری دارند (مانند روغن کنجد بکر و فرابکر).

دستگاه روغن گیری کنجد-روغن کنجد-مجله باسلام
دستگاه روغن گیری کنجد

روغن‌گیری در حضور مشتری

مدتی است برخی فروشگاه‌ها با گذاشتن دستگاه روغن‌گیری، تبلیغ می‌کنند: روغن کنجد با حضور مشتری و بدون مواد افزودنی و نگهدارنده. این دستگاه در ابعاد بزرگ‌تر، یکی از مراحل استخراج و آماده‌سازی روغن کنجد در کارگاه‌ها و کارخانه‌هاست.

  • روغن حاصل از این دستگاه‌ها، خام و تصفیه نشده است و زمان ماندگاری زیادی ندارد و به دلیل وجود اجزای دانه و ترکیبات زائد دیگر و در معرض هوا بودن، در معرض فساد و مسمومیت است.
  • همچنین دستگاه‌های روغن‌گیری باید به روش و مواد خاصی تمیز شوند. بنابراین در خرید این روغن‌ها، به بهداشت فردی و کاری افراد دقت کنید و نیز از خرید روغن‌های قبلی که در مغازه گرفته شده است یا ترکیب آن‌ها با روغن‌های تازه پرهیز کنید. 

روغن کنجد بهتر است یا روغن ارده کنجد؟

روغن کنجد با روغن ارده کنجد (روغن ارده) تفاوت دارند. کیفیت روغنی که از ارده استخراج می‌شود، بیشتر از روغنی است که مستقیماً از خود کنجد به دست می‌آید و قیمت بالاتری هم دارد.

به نظر برخی کارشناسان طب سنتی، در گذشته روغن مستقیم کنجد بیشتر برای کارهای درمانی (مانند روغن بنفشه پایه کنجد) و روغن ارده کنجد برای مصرف خوراکی استفاده می‌شده است. امروز نیز طرفداران طب سنتی، روغن ارده کنجد را سالم‌تر و مناسب‌تر می‌دانند.

چند تجربه درباره خرید روغن کنجد

یکی از اصلی‌ترین راه‌های تهیه اینترنتی روغن ارده کنجد، بازار اجتماعی باسلام است. در این بازار، تولیدکننده‌های مختلفی از سراسر ایران، هر دو مدل روغن کنجد را عرضه کرده‌اند. ما برای تکمیل این مطلب، به سراغ برخی از تجربه‌های مشتریان این بازار رفته‌ام. منبع این تجربه‌های واقعی، یک گروه تلگرامی است که مشتریان بازار اجتماعی باسلام در آنجا درباره تجربه‌های خریدشان از این بازار گفت‌وگو می‌کنند. 

مشتری غرفه محصولات سنتی طهورا نوشته است: 

اون‌هایی که مصرف‌کننده این محصول هستند میدونن که هر جایی این روغن پیدا نمیشه و قیمت هم بالاست. از اون جا که حیات طیبه رو برگزیدیم، تغییر روغن، نمک، آب و نان مصرفی ، جزو اولین ها بوده و هست. روغن ارده رو برای سرخ کردن به ویژه کتلت پختن استفاده می‌کنم و از «ساری یاغ» (روغن زرد محلی) برای سایر امور.

چند مشتری دیگر از کیفیت همین محصول در غرفه‌های دیگر سخن می‌گویند:

  • من از غرفه خانه احسان کاشمر، روغن کنجد یزدان گرفته بودم خوب بود و گویا با پرس سرد هم هست.
  • روغن ارده کنجد را از غرفه صلابت، تو طرح تخفیفی هفته پیش خریدم. بوی کنجد توش مشهوده و برنج امروز رو باهاش پختم؛ طعمش هم خوبه.
  • روغن ارده کنجد یزدان، از غرفه خانه احسان کاشمر به دستم رسید. خیلی خیلی تازه و خوش‌عطر و بو بود. ممنون از تولیدکننده دلسوز و متعهدشون.
  • روغن ارده کنجد غرفه ارمغان سلامت، دقیقاً به همان سبک دکتر روازاده و طب سنتی اسلامی  تولید میشه. از ارده کنجد تولید میشه نه از پرس سرد کنجد.

برخی از خریداران، درباره جنس کنجد و روش تهیه آن صحبت کرده‌اند:

مهم اینه که آیا کنجدش داخلیه یا خارجی. اگه خارجی باشه به احتمال زیاد تراریخته است. روغن ارده کنجد اگر کنجد وارداتی باشد که اکثرا هستند غالباً تراریخته هستند.

یکی دیگر از بحث‌ها، استفاده از روغن ارده کنجد برای پخت و پز بود. برخی معتقدند که برای پخت و پز، روغن ارده کنجد بهتر از روغن کنجد هست. بعضی گفته‌اند که این روغن را می‌شود برای پخت هر غذایی استفاده کرد ولی این روغن را با شحم گاو نیز می‌شود ترکیب کرد. ولی برخی نیز تجربه‌های منفی داشته‌اند. مثلا یکی از کاربران باسلام گفته است: 

من چند ماهی هس دارم از روغن ارده کنجد استفاده می‌کنم، ولی چند وقتی هس خیلی زود همه چیز رو فراموش میکنم و از اون جایی که شنیدم به خاطره روغنه تصمیم گرفتم که روغنم رو عوض کنم.

تفاوت روغن کنجد و روغن ارده کنجد، و روش پرس سرد، از بحث‌های جدی اهالی این گروه بوده است. یکی از کاربران باسلام در گروه نوشته است: 

ما که بالاخره نفهمیدیم روغن کنجد سرد خوبه یا بد. بالاخره روغن کنجد سرد بخریم یا روغن ارده کنجد. هرجا یه جور میگن. اکثراً میگن روغن کنجد پرس سرد اصلاً مصرف خوراکی نداره و صنعتیه و اینی که الان با دستگاه اومده و روغن کنجد رو میگیره نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست. الان این مطلب خلافش داره میگه بالاخره یکی که بلده ما رو راهنمایی کنه .ممنون میشم.

در پاسخ به این کاربر، یکی دیگر از کاربران چنین جواب داده است:

علمای طب سنتی بر این باورن که روغن ارده کنجد قابلیت خوراکی داره و روغنی که به روش پرس کردن به دست میاد، فقط مصرف دارویی داره و ضرر هم داره.

با این حال، نکات دیگری نیز توسط مشتریان و غرفه‌داران دیگر مطرح شده است. از جمله اینکه:

  • طبع روغن کنجد سرد هست و روغن ارده کنجد گرم. روغن‌کنجد رو برای مصارف درمانی توصیه می‌کنند.
  • جذب روغن ارده در سرخ کردن خیلی کمه.
  • بوی و‌عطر روغن ارده هم فرق داره.
  • مراحل تولید این دو نوع روغن، فرق داره زمین تا آسمون.

بحث‌های مرتبط با کیفیت و شیوه استفاده از روغن کنجد، بسیار مفصل و ادامه‌دار است. اما آنچه مورد اتفاق اکثر افراد است، این است که این ماده ارزشمند، بسیار مفید و قابل استفاده در سبد تغذیه و همچنین سبد درمانی افراد است. با این حال، از جزئیات بحث‌ها چنین برمی‌آید که درباره انتخاب نوع روغن کنجد و همچنین شیوه استفاده از آن، باید تحقیق کرد و بهترین روغن را در جای مناسب خود، استفاده کرد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
19 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صنایع غذایی رزبن
صنایع غذایی رزبن
3 سال قبل

سلام
ممنون از مقاله بسیار خوبتون
ما در صنایع غذایی رزبن برای تولید تمام محصولات کنجدی نظیر روغن ارده کنجد از بهترین و مرغوبترین کنجدهای ایرانی و خارجی استفاده میکنیم. در ضمن باید اعلام بکنم که تمامی مراحل بسته بندی با دستگاه تمام اتوماتیک انجام میشه.

شرکت طعم ماندگار ترنگ
شرکت طعم ماندگار ترنگ
5 سال قبل

با سلام.

شرکت طعم ماندگار ترنگ اردکان از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در عرصه تولید فرآورده های کنجدی شروع و سهمی از بازار را به خود اختصاص داده است، محصولات این شرکت فرآورده های کنجدی از جمله ارده، حلواارده، حلواارده پسته ایی، حلواشکری،کنجدبار، سوهان کنجدی، روغن کنجد، روغن ارده، ارده های طعم دار و … می باشد.
رعایت اصول بهداشتی در تولید فراورده های کنجدی به شدت حائز اهمیت است در این سایت ترنگسعی بر آن شده است تا استاندارد های بهداشتی روغن کنجد به طور کامل بیان شود:

مهدی
مهدی
5 سال قبل

با سلام. بنده فروشگاه روغن گیری کنجد دارم. روغنی که توسط دستگاه گرفتم و صافش کردم رو بازرس بهداشت اومده توی ظرف ریخته و پلمپ کرده فرستاده آزمایشگاه معتبر. نتیجه آزمایش بسیار عالی بوده به طوری که خود بازرس هم تعجب کرده و همچنین تایید کرده که جنبه خوراکی داره. اگه خواستین جواب آزمایش رو هم براتون ارسال کنم. حالا یکی جواب منو بده چرا باید روغنی با این کیفیت خوب و مطلوب مورد هجمه ناجوانمردانه قرار بگیره؟

سعید
سعید
5 سال قبل

سوالی که شاید برای خیلی ها پیش بیاید این است که آیا روغن کنجد همان روغن ارده است؟ باید گفت که خیر. روغن کنجد پرس سرد با استفاده از وارد کردن فشار به دانه های کنجد بدست می آید و استخراج آن از دانه روغن صرفا یک روش مکانیکی است و هیچ گونه فراوری یا افزودنی به دانه کنجد اعمال نمی شود. در صورتی که روغن ارده که گاهی به روغن ارده کنجد نیز معروف است از ارده استخراج می شود. ارده به وسیله حرارت دادن کنجد یا به عبارتی بو دادن کنجد و سپس آسیاب نمودن آن تولید می شود. لذا می توان نتیجه گرفت روغنی که از ارده به دست می آید، روغن کنجد بوداده می باشد، در حالی که روغن کنجد پرس سرد ، از کنجد خام بدست می آید.

در طب سنتی روغن کنجد را مناسب خوردن نمی دانند چرا که لزوجت آن بالاست و به کبد آسیب می رساند و از آن به عنوان ضماد و روغن ماساژ استفاده می کنند. همچنین در صورت وجود آلودگی و قارچ در کنجد، در روش پرس سرد این آلودگی ها وارد روغن می شود اما در روغن ارده حرارت باعث می‌شود آلودگی‌های احتمالی کنجدها از بین برود یا بسیار کم شود.

و حال برای علاقه مندان به تعمق در متون کهن پزشکی ایران زمین دقیقاَ متن کتاب مفاتیح الارزاق را می آوریم تا به تفاوت روغن کنجد و روغن ارده کنجد دقت نمایند چرا که روغن ارده کنجد خوراکی است و اصلا طبیعت متفاوتی دارد و بر عکس روغن کنجد، کبد را از آلودگی ها و چربی ها پاک می کند چراکه گرم و تر است و لزوجت هم ندارد.

متن کتاب مفاتیح الارزاق در مورد روغن ارده
«وروغن آن را اگرازکنجد غیر مقّشر بریان بگیرند آن را «دُهْنُ الحَلّ» نامند؛ به فتح حای مهمله و تشدید لام، و لزوجت این زیاد است. واگر مقّشّر بریان اخذ نمایند، لزوجت آن کمتر و چون آن را نرم کوبند و با آب به دست، خوب بزنند تا گرم شود و روغن آن جدا گردد، دارند، بر رطوبت غالب [است].

و آنچه سائیده در آب جوش دهند تا روغن حاصل گردد، آن را طبیخ نامند. و سائیده و یا کوبیده آن را بدون استخراج روغن « اُشی » نامند، که به فارسی «اَوْده» گویند. طبیعت آن گرم وتر.

افعال و خواصّ روغن ارده کنجد:
آشامیدن آن با ادویه مناسبه منقّح وملیّن ومرطّب ومسمّن ورافع احتراقات حادث از خلط حاد وضیق النّفس، وسعال یابس وقرحه ریه وتشنّج یابس قویتر ازکنجد، ودر قرحه البول مانند کنجد. ودر مزورهای مرض بعد ازدهن لوز وفسق نافعترین ادهان [است].»

روغن کنجد رااز کنجدغیرمقشر ( با پوست ) می گیرند که نامش هم «دُهْنُ الحَلّ»است. لزوجت آن بسیارزیاد است ومی دانیم که هر غذای لَزِجی برای کبد مضراست وچربی کبد می آورد.

امااگر مقشّر بریان (پوست کنده بریان (ارده )) اخذ نمایند لزوجت آن کم تر است و اگر آن را به نرمی بکوبند و روغنش را جدا کنند رطوبت آن افزایش می یابد. اگر داخل آب جوش بریزند و بسایند و بکوبند به آن ارده ( اَوْده، اُشی ) می نامند که طبیعت آن گرم وتر می شود.

خواص:
ملیّن رطوبت زا، چاق کننده، رفع صفرای سوخته سودا، تنگی نفس، سرفه خشک، زخم ریه وآسم، تشنج خشک ودر ادرار سوختگی کودکان وسوزش ادرار.»

منبع: ص۷۹۳مفاتیح الارزاق ج ۱٫

سعید
سعید
پاسخ به  (میم زندگی)
5 سال قبل

سلام مجدد خدمت عزیزانی که این مطالب رو مطالعه میکنند.

در پاسخ به شما قبلش دوست دارم چند نکته رو یادآوری کنم
متاسفانه در جوامع امروز بشری به دلیل حجم بالای اطلاعات ضد و نقیض درباره محصولات غذایی مصرف کنندگان دچار کمی سر درگمی و عدم اطمینان درباره مصرف می شوند.

اینجاست که طب و متون تجربی قدیم که جزو گنجینه های بسیار ارزشمند برای ما به یادگار ماندن به کمک ما می آیند
مطالبی که فقط و فقط از دل تجربه اعصار بدست اومدن و تبدیل شدن به فرهنگ و حتی محصول و بعضا با آدابی ویژه برای تولید و حتی مصرف

شاید بعضی ها کلا به دلیل نا آگاهی متون گذشته رو کهنه و دور از ارزش علمی بدونند و فقط دانشمندان فعلی در حوزه غذا و دارو رو ارجحیت بدهند.
در این مورد مجبورم یه توضیح بدهم
صاحبان سرمایه و تبلیغات برای رسیدن به فروش محصولات خود و کنترل بهتر مردم دست به هر ترفندی میزنند، از جمله تامین مالی متخصصین و محققین برای آزمایشات مختلف روی انواع حیوانات! اونهم برای نشان دادن تاثیر مطلوب کالا خود و فراگیر کردن صنعت بزرگ غذایی

گاهی اوقاتم تبلیغات منفی نسبت به کالاهای قدیمی و مدفون کردن محصولات سنتی!

بگذریم در پاسخ به سوال جناب عالی از سه کتاب دیگر مطلبی را عینا آماده کردم که در زیر می تونید آن را مطالعه کنید

ذخيره خوارزمشاهى ؛ ج‏3 ؛ ص397
كُنجد، گرم است و تر به درجه اول و دير گوار است، معده را بپالايد و ضعيف كند و از وى خلطى غليظ و لزج تولد كند، و بوى دهان ناخوش كند و تن را غذاى بسيار و چرب دهد، و با پوست دير گوارتر باشد و غذا بيش دهد و بريان كرده و شور كرده كم زيان‏تر باشد و خام را با انگبين بايد خورد، يا از پس او آبكامه ببايد خورد.

ذخيره خوارزمشاهى ؛ ج‏3 ؛ ص453
روغن كنجد: روغن كنجد، غليظ است، و اندر گرمى معتدل است و معده را نيك نباشد، او را مغسول كنند لطيف تر شود و منفعت‏هاى او به منفعت روغن بادام نزديك است.

رياض الادويه ؛ ص114
سمسم‏
: به پارسى كنجد و هندوى تل گويند. گرم است در ميان اوّل، و تر است در آخر آن، و گويند در دويم. محلّل و مليّن بود. چون كوفته [و بيخته‏]، ضماد كنند، اثر كبودى كه از ضربه حادث شده باشد، ببرد و سوختگى آتش را نفع رساند و گزيدگى مار را سودمند آيد؛ و چون نقوعش را ميل نمايند، حيض براند و بچه بيندازد؛ و چون مقشّر كرده، بريان كنند، غذاى صالح دهد و فربه آرد؛ و لعوقش خشونت حلق و سينه را دفع كند و سعال را مفيد بود؛ و چون در شير پرورده بخورند، منى بيفزايد و باه برانگيزد؛ و چون به طبيخ برگش موى را بشويند، نرم و دراز گردد.

خلاصة الحكمة ؛ ج‏3 ؛ ص185
روغن كنجد: روغن آن را اگر از كنجد غير مقشر بريان بگيرند آن را «دهن الحَل» نامند- به فتح مهمله و تشديد لام و لزوجت اين زياده است و اگر از مقشر بريان اخذ نمايند لزوجت آن كمتر.
صنعت آن: چون آن را نرم بكوبند و با آب به دست خوب بزنند تا گرم شود و روغن آن جدا گردد بردارند و آنچه ساييده در آب، جوش دهند تا روغن حاصل گردد آن را «طبيخ» نامند و ساييده و يا كوبيده آن را بدون استخراج روغن «رهشى» نامند كه به فارسى «ارده» گويند.
طبيعت آن: در دوم گرم و تر و تا هفت سال قوت آن باقى مى‏ماند.
افعال و خواص: آشاميدن آن با ادويه مناسبه، مفتح و ملين و مرطب و مسمن و رافع احتراقات حادث از خلط حاد و ضيق النفس و سعال يابس و قرحه ريه و تشنج يابس قوى‏تر از كنجد و در حرقة البول مانند كنجد و در مزوره‏هاى مَرضى بعد از دهن لوز و فستق نافع‏ترين ادهان. و قطور جوشانيده آن با فلفل سفيد و مصطكى جهت گشودن سده گوش و طلاى آن با سفيده تخم‏مرغ جهت تحليل صلابات و اورام چشم و غير آن و با روغن زيتون و زرده تخم‏مرغ جهت رفع ورم چشم و با بزرقطونا جهت خشونت و خارش بدن و سوختگى آتش و جراحتى كه از نوره به هم رسيده باشد و ماليدن قيروطى آن بر صورت جهت نيكويى و صفا و براقى و نرمى آن مفيد و به دستور از كنجد و جلوس در آن جهت اكثر امراض يبسى مانند تشنج و غير آن و همچنين تدهين بدان مكرر انداختن پارچه تر كرده بدان بر عضو و يا اعضا و به دستور تدهين آن جهت زخم جدرى و سوختگى آتش نافع.
مضر: سوداوى مزاج و بطي‏ء الهضم و مرخى معده و مفسد دماغ ضعيف و قريب الاستحاله به صفرا.
مصلح آن: جوشانيدن آن با پياز و يا با اندك خمير و آشاميدن آب آن با آب ليمو و آبكامه و امثال آن و يا بعد از آن.
بدل آن: روغن بادام شيرين است.

سعید
سعید
پاسخ به  (میم زندگی)
5 سال قبل

درود بی پایان بر این همه دید و نگرش جامع درباره مسائل موجود دربازار
بسیار خرسندم که با چنین فرد یا تیم آگاهی که در فضای اینترنت و مجاز، مشغول آگاهی سازی و دادن حق انتخاب به دیگران برای یک انتخاب سالم و برابر هستند وارد مکاتبه شدم.

بنده بخوبی درک میکنم که بالا نگه داشتن یک مطلب از سایت در سرچ ابزارهای جستجوگر و انجام سئو کار مشکلی است.
هرچه قدر در مسیر درست دادن آگاهی گام بردارید و مسایل رو با شفافیت بیشتر و صداقت کامل عنوان کنید مطمعنا مخاطب بیشتری جلب کرده و برکت معنوی و مادی بیشتری از طرف خداوند برشما سرازیر خواهد شد.

محمد
محمد
پاسخ به  سعید
4 سال قبل

با سلام و احترام
متاسفانه اطلاعات شما در زمینه روغنها بسیار بسیار ضعیف است و متاسفانه شما بر اساس خواندن یکسری کتابهای منسوخ شده قدیمی مردم را به اشتباه می اندازید ، بنده بعنوان کارشناس ارشد آزمایشگاه مواد غذایی لازم دیدم در این مورد توضیحاتی خلاصه را ارائه کنم، اولاً روش تولید روغن ارده بدین شکل میباشد که کنجد پوستگیری شده و بعد بین دو سنگ مخصوص آسیاب شده و از این طریق ارده تولید میشود خود ارده بسیار مقوی است و خواص بسیار زیادی دارد اما وقتی که میخواهند روغن ارده را از ارده جدا کنند، ارده را با آب مخلوط کرده بهم میزنند تا بصورت دو فازی روغن از ارده جدا گردد، این امر باعث میشود پراکسید و اسیدیته روغن بسیار بالا رود و اگر فردی روغنی مصرف کند که اسیدیته و پراکسید بالایی داشته باشد در طولانی مدت به احتمال بالا دچار سرطانهای گوارش میشود و حتی در بهترین حالت دچار مشکلات گوارشی بسیار زیادی میشود، یکی از مواردی که تاریخ انقضای انواع روغن را مشخص میکند همین دو آیتم اسیدیته و پراکسید میباشد، برای همین شما در هیچ جای دنیا بدلایلی که خدمتتون گفتم به روغن ارده استانداری تعریف نمی شود و حتی در ایران روغن ارده ای را شما نمی توانید پیدا کنید که استاندارد و تاییده غذا و دارو داشته باشد.
روغن کنجد: حال کنجد باید بصورت پرس سرد یعنی تحت جکهای هیدرولیکی قوی قرار گیرد و روغن آن استحصال شود که به این روش روغن کنجد به روش پرس سرد گفته میشود بدون اینکه حرارتی به روغن یا دانه داده شود(روغنی که در خیابانها جلو چشم مشتری گرفته میشود پرس گرم است نه سرد) ، طبق استاندارد 13329 که در تمام دنیا هم از همین استاندارد استفاده میکنند هیچ روغن خامی نباید بیش از 45 درجه سانتیگراد حرارت ببیند(چه در زمان استحصال و چه در زمان مصرف)، اگر بیش از این حرارت ببیند بدلیل وجود آلدوئیدها و آلکالیدهای داخل روغن ایجاد رادیکال آزاد میکند و بسیار خطرناک است، پس روغن کنجد بکر(روغنی که به هر روش گرفته شده باشد) نباید بیش از 45 درجه حرارت ببیند.
(تنها استثنا بین همه روغنها روغن زیتون فرابکر را میتوان حرارت داد آن هم روغنی زیتون فرابکری که اسیدیته آن زیر هشت دهم درصد باشد)
جهت حرارت دادن (حتی برای سالاد) از روغن تصفیه شده کنجد استفاده نمایید منظور از تصفیه روغن کنجد گرفتن خاک و سموم کشاورزی ، آلاینده های فلزی و اسیدهای چرب آزاد تحت خلاء از روغن کنجد بکر است، در حقیقت مواردی که برای انسان مفید نیست از روغن گرفته میشود.
تنها چند شرکت معتبر در ایران وجود ندارند که بدین روش روغن را استحصال و تصفیه میکنند و این شرکتها تمام استانداردها و مورد تایید غذا و دارو هستند و شما میتونید در فروشگاههای معتبر با دیدن استاندارد و تاییدیه غذا و دارو(دارای سیب سازمان غذا و دارو) این روغنها را انتخاب کنید و با خیال راحت مصرف کنید.
لطفاً به مردم بصورت علمی و درست اطلاع رسانی کنید نه اطلاعات منسوخ شده و منابع غلط و خواهشا با سلامت مردم بازی نکنید.
و از مردم خواهش میکنم از این روغنهایی که معلوم نیست در کدوم زیر پله ای تولید میشه مصرف نکند و سلامت خودشون و خانوادشون رو به خطر نندازند و حداقل محصولاتی را تهیه کنند که علامت استاندارد و تاییدیه غذا و دارو داشته باشه

حامد
حامد
پاسخ به  محمد
3 سال قبل

سلام
خواهش میکنم راجع به سیب سلامت انقدر به مردم دروغ نگید
بیشترین عامل سرطان همین چیزهایی هست که سیب سلامت دارند از پفک و سوسیس کالباسهای مضر تا روغنها و خوراکیهای مضر دیگه
آمار سرطان باید به کجا برسه که یک کارشناس ارشد صنایع غدایی ما شک کنه راه رو اشتباه نشونش دادن

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  حامد
3 سال قبل

سلام دوست گرامی
قطعا سیب سلامت یکی از ارزیابی‌های علمی برای محصولات غذایی و داروییه که منابع علمی کشورمون تاییدش کردند. درسته که برخی محصولات خاص که مثال زدین برای سلامتی ضرر دارند، اما نمیشه به طور کلی سیب سلامت رو زیر سوال برد

صلابت
صلابت
5 سال قبل

روغن ارده کنجد اگر به شیوه سنتی تهیه و تولید بشه حرارت غیر مستقیم داده میشه نه مستقیم. ابتدا ارده تهیه میشه و بعد از اون روغن گیری میشه. اگر مشکل حرارت دیدن کنجد هست قاعدتا باید خود ارده رو هم رو کرد. در ثانی کنجد تفت داده میشه اگر به مرحله سوخته شدن برسه ارده بدست اومده کیفیت خودشو از دست میده.
نکته دیگه که هست بخاطد زیاد شدن دستگاه های پرس سرد و عدم امکان روغن گیری به روش سنتی موجی ایجاد شد بر علیه روغن گیری سنتی. در صورتی که عصارهای اردکان یزد سابقه طولانی چندین دهه ای در این کار دارند.
چیزی که مهم هست اینه که روغن پابم دار از سفره ایرانی حذف بشه. قاعدتا اگر با این هدف به این تفاوت ها نگاه کرد در مورد نوع انتخاب بین کنجد و ارده کنجد اختلاف نظرها کمتر میشه.سلیقه و ذائقه متفاوت خودبخود مشتری رو به سمت انتخاب سوق میده. تفاوت بوی روغن و مزاج روغن هم برای مشتری مهم هست.
اگر باتوجه به هدف حذف روغن پالم دار تولیدکننده ها پیش برن این صحنه رقابت و زیباتر کردن و در پی رقیب زنی حاشیه هایی ایجاد نمیشه.

rahimian
rahimian
5 سال قبل

سلام ای کاش یک نفر پزشک حاذق ودلسوز پیدا میشد که اطلاعات درست وبه روزی رو برای ملت شریف بده چون این روزها همه به فکر سود بیشترهستند وسلامتی دیگران اصلا براشون مهم نیست هر چند که پزشک هستند و متعهد به شغلی که دارند

بابک
بابک
5 سال قبل

متأسفانه هیچ مرجعی در موردش تحقیق و بررسی نمیکنه. روغن ارده از کنجد بوداده که تا دمای 300 درجه گرما میبینه بدست میاد. جالب اینه تو این دما دانه های کنجد تبدیل به ذغال میشن و خاصیت نداره.
در مورد طب سنتی باید گفت که قرار نیست هر چیزی که اونا گفتن درست باشه. ماهیت علم چه سنتی و چه نوین همیشه باید مورد بازنگری قرار بگیره و در موردش تحقیق بشه.

بانو نفس
بانو نفس
5 سال قبل

از پزشکی که در حیطه طب سنتی فعالیت میکنند و بسیار هم باسواد و کاردان هستند، اخیراً شنیدم که روغن ارده مفیده منتهی صرفاً برای تف دادنیها. فرمودند نمیشه مردم رو مجبور کرد که سرخ کردنی نخورند. ایشون معتقدند روغن ارده نقطه دود بسیار پایینی داره و در دمای ۸۰ درجه اکسید میشه، منتهی روغن کنجد تحمل دمای بسیار بالا (۲۷۰ درجه) رو داره و به هیچ وجه بوی اون عوض نمیشه. مثلاً میشه ماهی سرخ کرد و بعد با روغن باقیمونده غذای دیگه چون ابداً بوی ماهی رو به خودش نگرفته. به همین دلیل برای سرخ کردنیها، کنجد بهترین گزینه هست. روغن کنجد تولید شده به روش کلد پرس یا روش سرد.

ایشون فرد بسیار باسواد و به روزی هستند که علاوه بر مدرک پزشکی دانشگاهی، به طب سنتی چند کشور مهم دنیا مسلطند و پرشک معالج خود بنده هم هستند. اگر حرفی میزنند همه بر اساس مستندات علمی و تحقیق و پژوهش هست.

حمیدرضا
حمیدرضا
پاسخ به  بانو نفس
5 سال قبل

سلام
اگر ایشون اینقدر با سواد هستند لطفا معرفی بفرمایید چون واقعا نیاز داریم بهشون مراجعه کنیم

Nasrin
Nasrin
پاسخ به  بانو نفس
6 ماه قبل

سلام . میشه معرفیشون بفرمایید . دنبال یک پزشک طب سنتی هستم.

مافی
مافی
5 سال قبل

در طب سنتی ایرانی،‌ روغن کنجد را به جهت سنگینی و لزجی،‌ برای کبد مضر می‌دانستند و مصرف روغن ارده کنجد را سفارش می‌کرده‌‌اند. اگر با فناوری امروز و نگاه علمی و با توجه به نظر اطبای سنتی،‌ کیفیت تولید و فراوردی روغن از کنجد به گونه‌ای صورت بگیرید که با آزمایش‌های طب نوین و طب سنتی، دیگر ضررهایی که در طب سنتی اشاره شده است وجود نداشته باشد، آیا باز هم باید برای مصرف روغن ارده کنجد اصرار داشت؟
شاید بد نباشد گروهی از پزشکان نوین و سنتی و مکمل، به صورت شورایی این مسئله را بررسی و اعلام نظر کنند.

19
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x