با ۵۰ هزار تومان هم می‌شود شروع کرد!


3,451

چند روز پیش (تیر 1397)، از غرفه‌دارهای باسلام پرسیدیم کسب و کارشان را چطور شروع کرده اند؟ بسیاری از غرفه‌دارها پاسخ‌های جالبی دادند. کلی مطلب و  ریزه‌کاری در مورد نوع کسب و کارشان و تجربه هایی که در این راه به دست آوردند. تصمیم داریم به مرور این تجربه‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم. اولین تجربه را با غرفه رزق حلال شروع می‌کنیم. با غرفه‌ای از بازارچه صنایع دستی که با کمترین سرمایه و فضا، شروع به کار کردند.

خانم خواجه، به تنهایی کار می‌کند. در منزل شخصی‌شان و در گوشه یکی از اتاق‌ها. او انواع  تابلوهای معرق، تابلوهای نقاشی، شانه و بُرس‌های کاملا چوبی و …. محصولاتی هنری و دست‌ساز مثل اینها درست می‌کند. در کانال و غرفه خودشان در سایت باسلام عرضه می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

از کجا می‌شود یاد گرفت؟

می‌گوید: معرق را در هنرستان فنی یاد گرفتم. ولی برای دوره حرفه‌ای و پیشرفته استاد خصوصی دیدم. الان هم هر کسی می‌خواهد یاد بگیرد به راحتی می‌تواند وارد یکی از آموزشگاه‌های فنی شود یا در دوره‌هایی که شهرداری‌ها در فرهنگسراها می‌گذارند، شرکت کند. با گذراندن دوره هنرهای چوبی مثل معرق می‌شود آن را یاد گرفت. بعد از آن اگر کسی بخواهد فنی‌تر و واردتر شود دوره‌های پیشرفته پیش اساتید این هنر هم بروند.

ابزار کار، در همین نزدیکی!  

برای شروع به این کار هنری، احتمالا ابزار و وسایل زیادی لازم دارید. ابزار زیادی که ممکن است دور و برتان را حسابی شلوغ کند. ولی تهیه این ابزارها دو تا خوبی هم دارد. یکی اینکه قیمت‌شان تقریبا ارزان است و دیگر اینکه برای پیدا کردن‌شان لازم نیست زیاد به آب و ‌آتش بزنید. توی قفسه‌های خیلی از ابزارفروشی‌ها به سادگی می‌توانید این ابزار را تهیه کنید. مثلا یکی از همین ابزارفروشی‌های محله‌تان.

البته ممکن است ابزارفروشی‌ها همه این ابزار را نداشته باشند ولی توی مغازه‌های فروش محصولات معرق همه وسایلش را می‌توانید پیدا کنید. کمان اره، تیغ اره مویی، پیشکار، یک میز و صندلی، سمباده  و چسب چوب (برای کار معرق) هم مهم‌ترین ابزاری هستند که برای انجام کار باید تهیه شوند.

یک معرق‌کار چقدر فضای کار لازم دارد؟

 فضایی که غرفه رزق حلال کارش را در آنجا انجام می‌دهد گوشه‌ یکی از اتاق‌های منزل‌شان است. البته او قلم زنی هم بلد است ولی قلم زنی چیزی نیست که بشود آن را در یک خانه آپارتمانی انجام داد و سر و صدایش همسایه ها را آزار می دهد.

میزان سرمایه برای شروع

خانم خواجه می‌گوید فقط با ۵۰ هزارتومان هم می‌شود ابزار ضروری را گرفت و شروع به کار کرد. برای شروع چند عدد تیغ اره مویی – که هر کدام حدود ۵۰۰ تومان قیمت دارد و همین چند روز ‍ پیش سه تا خریده- یک ورق چوب صنوبر، چسب چوب و سمباده و در نهایت یک کمان اره لازم است. با یک حساب سرانگشتی که خانم خواجه انجام می‌دهد بعید می‌داند قیمت این ابزار  اولیه بیشتر از ۵۰ تومان شود.

البته این هزینه جدای هزینه‌های آموزشی در نظر گرفته شده است. هر چند تا جایی که خانم خواجه یادش می‌آید کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی که شهرداری در فرهنگسراها می‌گذاشت به صورت رایگان بود.

مشتری بین فامیل و ما گرد جهان می‌گردیم!

خانم خواجه اعتقاد دارد باید از همین اطراف و  با ابزار ارتباطی در دسترس استفاده کرد. تبلیغ محصول را باید از همین دوست و آشنا شروع کرد. به خاطر آشنایی و شناختی که از ما دارند این تبلیغ زودتر جواب می‌دهد و در مرحله بعد افراد دیگر. بعد یک کانال شخصی ایجاد کرده است و بعد با پیشنهاد یکی از اعضای کانال غرفه‌ای هم در بازار اجتماعی باسلام ساخته است.

کار و تلاش، برای خانم خواجه کسب درآمد نیست، بلکه سبک زندگی است. در بین حرف‌هایش به این موضوع به طور ضمنی بارها اشاره می‌کند. می‌گوید: اگر تلاش کنیم، خدا به کم ما هم برکت می‌دهد و اشاره‌ می‌کند به سخن امام علی که مومن پرکار و کم خرج است.

مهم‌تر از داشتن درآمد

زمانی که خانم خواجه کارهای هنری با چوب انجام می‌داد، بیشتر از اینکه به درآمد آن فکر کند به داشتن یک کار متناسب با شرایط خودشان اعتقاد داشت. خودش می‌گوید: هر مسلمان باید فعالانه دنبال تولید و کسب روزی حلال باشه، چه نیازه به پول داشته باشه چه نیازی نداشته باشه. مهم این است که گرهی را باز کند.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غرفه طراوت
غرفه طراوت
5 سال قبل

با سلام خدومت همه باسلامی های بزرگوار. گفتگو با خانم خواجه بسیار زیبا و شیوا هست و خیلی نکات کاربردی داره مخصوصا حدیث حضرت علی ع
ارزوی موفقیت برای خانم خواجه و تمام باسلامی ها دارم .
با نظر آقای احمد مدقق هم موافقم مشتاق شنیدن گفتگو با غرفه برکت هستم .
باتشکر فراوان .ایام به کام همه خوبان و تلاشگران

نسیم شمال
نسیم شمال
5 سال قبل

با آرزوی موفقیت بیشتر برای خانم “خواجه” و رونق روزافزون غرفه “رزق حلال” ایشون

فروشگاه برکت
فروشگاه برکت
5 سال قبل

با صفر تومان هم می شه شروع کرد. همون کاری که غرفه ی “فروشگاه برکت” کرد.
فقط باید فکر کرد.
مسیر رو بررسی کرد.
بر خدا توکل و بر اهل بیت علیهم السلام توسل کرد.
شروع کرد.
و در نهایت پشتکار داشت.
http://Www.basalam.ir/barkat

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x