تخفیف‌های پستی باسلام در بهار ۹۷


1,247

در بهار ۹۶ که کم‌کم موتور خریدهای جدی از باسلام روشن می‌شد، یکی از چالش‌های اصلی برای کسانی که می‌خواستند برای اولین بار از تولیدکنندگان و فروشندگان محلی خرید کنند، هزینه پست بود. در نگاه اول، برای بعضی غیر منطقی به نظر می‌رسید که مثلا برای خرید یک شیشه رب گوجه فرنگی خانگی از روستایی اطراف رشت، ۸ هزار تومان پول پست پرداخت کنند؛ در حالی که می‌توانستند از سر کوچه‌ خودشان یک قوطی رب گوجه‌فرنگی کارخانه‌ای را به قیمتی پایین‌تر و بدون هزینه پست خریداری کنند!

ما با به عهده گرفتن ۷۰ درصد هزینه پست همه سفارش‌ها در سال ۹۶ سعی کردیم این مانع را برطرف کنیم تا ریسک اولین خرید از روستاها،‌ تولیدکنندگان محلی و خانگی برای خریداران کاهش پیدا کند و این تجربه، برای کاربران مختلف شناخته شود و افراد مختلف بتوانند با تولیدکنندگان محلی و خانگی از شهرهای دیگر و روستاها ارتباط برقرار کنند و محصول آن‌ها را بخرند و کیفیت متفاوتش را بشناسند. حالا یک سال گذشته و امروز خود ما و هزاران نفر دیگر، جز طرفداران سرسخت این محصولات شده‌ایم و کیفیت آن‌ها را به محصولات مشابه کارخانه‌ای ترجیح می‌دهیم. ولی هزینه پست، همچنان یکی از فاکتورهای اصلی است. برای ادامه مسیر، باید به الگوهای دقیق‌تر و بهینه‌تری برای هزینه پست برسیم که هم برای باسلام، هم برای مشتریان و هم برای غرفه‌دارانش بصرفه و مناسب باشد.

الگوی تخفیف‌های پستی برای بهار ۹۷

با ارزیابی‌هایی که سال گذشته درباره میانگین مبلغ سبدهای خرید انجام شد و نظرسنجی‌هایی که از کاربران و غرفه‌داران باسلام داشتیم، برای بهینه‌تر کردن تخفیف‌های پستی به این الگو رسیدیم:

  • افزایش تخفیف در سبدهای بالای ۲۰۰ هزار تومان به صددرصد تخفیف هزینه پست
  • باقی ماندن تخفیف ۷۰ درصدی برای سفارش‌های بین ۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان
  • حذف تخفیف پستی از سفارش‌های زیر ۲۰ هزار تومان

تخفیف‌های پستی بیشتر

غیر از الگوی اصلی تخفیف‌های پستی که در بالا گفتیم، همچنان تخفیف‌های متنوع پستی دیگری وجود دارد:

  • تخفیف‌های مناسبتی در طرح‌ها و کمپین‌های مختلف و خریدهای یه‌کاسه
  • تخفیف‌های ایجاد شده توسط خود غرفه‌داران

الگوی جدید از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

این الگوی جدید از فردا در باسلام آغاز می‌شود؛ یعنی همه سفارش‌هایی که از ساعت ۰۰:۰۱ دقیقه بامداد دوشنبه، ۳ اردیبهشت ۹۷ ثبت شوند، تخفیف پستی‌شان با این الگو محاسبه خواهد شد.

راه حل‌های اساسی‌تر برای آینده

الگوی فعلی قطعا جای بهبود دارد ولی از آنجا که اولویت باسلام تا پایان بهار ۹۷، به پایان رساندن بهبودهای حیاتی فنی است، تمرکز بر روی پیدا کردن راه حل‌های بهتر پستی از تابستان آغاز می‌شود و ما مطمئنیم که ظرفیت‌هایی برای بهینه‌تر کردن هزینه‌های ارسال وجود دارد؛ از رایزنی‌های با سازمان‌های دولتی برای اعطای تخفیف‌های پستی به تولیدکننده‌های روستایی و محلی گرفته تا استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های خصوصی یا استفاده از سامانه‌های جایگزین پست و… .

برخی از راه حل‌ها البته با تغییرهایی در مدل خرید توسط مشتریان و یا تغییر در شیوه قیمت‌گذاری توسط غرفه‌داران قابل انجام است. ولی موقعیت‌ها و ظرفیت‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌شود برای بصرفه‌تر شدن هزینه‌های پست از آن‌ها استفاده کرد. اضافه شدن گزینه‌های ارسال غیر پستی نظیر پیک برای سفارش‌های درون‌شهری و باربری برای سفارش‌های سنگین برون‌شهری نیز در دست بررسی است. با این حال، قطعا راه حل‌های بهتری هم پیدا خواهد شد.

یکی دیگر از گزینه‌هایی نیز که در حال بررسی در تیم باسلام است، واگذاری قیمت‌گذاری ارسال به خود غرفه‌داران است. یعنی خود صاحبان غرفه‌ها بر اساس شهر و اقلیمی که در آن زندگی می‌کنند و دسترسی‌ای که به سامانه‌های مختلف حمل و نقل دارند، هزینه مشخصی را برای ارسال محصول خود اعلام کنند. مخصوصا که جنس و اندازه خود محصول نیز در انتخاب سامانه ارسال تأثیر دارد و مثلا ارسال یک گلیم بزرگ و سنگین، با همان روشی که یک شیشه رب گوجه فرنگی قابل ارسال نباشد. یا حتی برخی اجناس قیمتی و گران‌قیمت نیازمند روش خاصی برای ارسال باشد. تخفیف‌های باسلام نیز بر روی قیمت‌های پیشنهادی خود غرفه‌داران اعمال خواهد شد. البته این طرح هنوز در حال بررسی و ارزیابی است و باید همه جوانب آن در نظر گرفته شود.

نظر شما چیست؟

برای بهبودهای پس از پایان بهار، چه روش یا مدلی را برای بهتر شدن هزینه ارسال محصولات در بازار اجتماعی باسلام پیشنهاد می‌کنید؟ چه روشی می‌تواند حداکثر رضایت و منفعت همه اعضای بازار را تأمین کند؟ دیدگاه‌های شما برای ما بسیار ارزشمند است و قطعا برای طرح‌ تابستان و طرح‌های بعدی باسلام، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. منتظر کامنت‌های شما هستیم.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عسکرپور
عسکرپور
5 سال قبل

باسلام وخسته نباشید اگه امکان داره سقف خرید پست رایگان رو به صدتومن برسونید من ازمشتریاتون هستم وواقعا ازمحصولات وپیگیری بچه های باسلام خیلییی راضی بودم وهستم خداخیرتون بده وتشکر فقط اگه میشه تو رقم پست رایگان تغییراتی رولحاظ بفرماییدبازم ممنون

علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
6 سال قبل

به نظر میرسه اگر اعلام می‌کردید باسلام برای اینکه بتونه خریدهای بالای ۲۰۰ تومن رو پستش رو رایگان کنه، تخفیف پست زیر ۲۰ تومن رو برداشته، و این بر اساس دیتایی که از رفتار خرید کاربرها وجود داره، یک معامله برد برد بین غرفه‌دار و مشتری و باسلام هست، سوء تفاهمی باقی نمی‌موند.
یعنی دوستانی که از حذف تخفیف پستی زیر ۲۰ تومن نگرانن، به اضافه شدن پست رایگان بالای ۲۰۰ تومن هم نگاهی داشته باشند و به جای نگرانی، دنبال جای گرفتن در رده غرفه‌هایی باشند که مشتری‌هاشون حداقل ۲۰ تومان ازشون خرید میکنه و سعی کنند این رقم رو به ۲۰۰ برسونند.

علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
6 سال قبل

سلام
برای من به عنوان یکی از مشتری‌های باسلام این خبر که تخفیف سال گذشته روی پست، ادامه داره و سفارشای بالای دویست تومن هم ارسالش رایگانه خبر خوبیه. به نوعی ترغیبم می‌کنه که سبد خریدم رو به دویست تومن برسونم در یک سفارش 🙂 در مورد حذف تخفیف سفارشات زیر بیست تومن هم چون خاطرم نمیاد که سفارشی با این حدود قیمت داشته باشم، حذف تخفیفش برام فرقی نداره.

البته فکر می‌کنم اکثر مردم هم همینطور هستن و زیر بیست سی تومن کسی خرید نمیکنه تقریبا.

جوینده
جوینده
6 سال قبل

سلام
مشخصه برای همه دونه ریختین و یواش یواش به فکر بهره برداری هستین.
ولی یادتون نره که خروجی این طرح ها از بین رفتن غرفه دارها و خداحافظی غرفه داران و مردم از سایت هست.

تسویه حساب با رضایت مشتری (به هردلیلی راضی نباشه…..)
برداشتن تخفیف های زیر 20 هزار
70 درصد قلابی (بیش از 50 نیست)
و…

هر که هر چه کند به خود کند.

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x