۱۰ روش ساده برای سحرخیزی


2,484

صبح و طلوع آفتاب

شما هم صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شوید؟ شما هم با عجله و استرس به محیط کار یا محل تحصیل‌تان می‌رسید؟ صبح‌ها اشتهای کافی برای صبحانه خوردن ندارید؟ می‌دانستید اگر صبح‌ها اگر بتوانید قبل از طلوع خورشید بیدار شوید، اتفاقات خوب زیادی می‌افتد. سحرخیزی باعث این اتفاقات خوب می‌شود:

  • عملکرد مغز انسان در هنگام صبح زود، بییشتر است.
  • در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت.
  • استرس کمتری را تجربه خواهید کرد و برای رسیدن به محل کار یا دانشگاه‌، عجله نخواهید کرد.
  • وقت و اشتهای بیشتری برای صبحانه خوردن خواهید داشت که از چاق شدن شما جلوگیری خواهد کرد.
  • در آرامش اول صبح، می‌توانید بهتر برای روزتان برنامه‌ریزی کنید و در پایان شب، نتایج بهتری از روزتان خواهید داشت.
  • یک کلام: با سحرخیزی شما در آینده فردی ثروتمند و موفق خواهید بود و جایگاه اجتماعی بالاتری خواهید داشت.

چطور می‌شود سحرخیز شد؟

فایده‌های سحرخیزی بر کسی پوشیده نیست و مشاهده انسان‌های موفق هم نشان می‌دهد که اکثر افراد موفق، سحرخیزند. ولی چطور می‌شود سحرخیز شد؟ چطور باید رخت‌خواب دوست‌داشتنی را پیش از طلوع آفتاب، ترک کرد؟ این چند پیشنهاد شما را به یک آدم سحرخیز تبدیل می‌کند. بعضی از پیشنهادها به شما کمک می‌کند زودتر بخوابید تا بتوانید زودتر بیدار شوید. طبیعتا به فکر معجزه یک‌روزه نباشید؛ چون نمی‌شود. ولی سعی کنید هر روز ۱۵ دقیقه زودتر از روز قبل بیدار شوید تا کم‌کم به ساعت مطلوب‌تان برسید.

۱) شب‌ها زودتر شام بخورید

اگر بتوانید ساعت شام خوردن‌تان را به ساعت‌های اول شب (مثلا حدود ۸) منتقل کنید، می‌توانید در پایان شب، زودتر بخوابید و فردا راحت‌تر بیدار شوید. اگر شام‌تان را اول شب خورده باشید، می‌توانید لذت یک لیوان شیر و خرمای قبل از خواب را هم تجربه کنید. یکی از بهترین زمان‌ها برای خوردن شیر، قبل از خواب است؛ چون کلسیم آن چند برابر بهتر از زمانی که بیدارید، جذب بدن شما می‌شود.

۲) از غروب به بعد، چای و قهوه نخورید

نوشیدنی‌های کافئین‌دار اگر شب‌ها مصرف شوند، باعث اختلال در خواب شما خواهند شد و دیرتر خواهید خوابید. صبح هم دیرتر بیدار خواهید شد. اگر به خوردن نوشیدنی‌های گرم عادت دارید، می‌توانید از نوشیدنی‌های جایگزینی مثل گل‌گاوزبان استفاده کنید که اتفاقا به بهتر خوابیدن شما کمک خواهد کرد.

۳) سیگار نکشید

سیگار یکی از عوامل اصلی اختلال خواب است. برای تبدیل شدن به یک ثروتمند سحرخیز، لازم است که با بدن‌ خودتان مهربان باشید و دور سیگار و قلیان را خط بکشید.

۴) قبل از خواب کتاب بخوانید

یکی از چیزهایی که می‌تواند به زودتر خوابیدن شما کمک کند و سحرخیزی را برایتان راحت کند، مطالعه قبل از خواب است. مطالعه باعث می‌شود که با تمرکز بر روی یک موضوع، کم‌کم از خاطرات متعدد روز فاصله بگیرید و ذهن شما آرام بگیرد. این آرامش به بهتر و عمیق‌تر خوابیدن شما کمک می‌کند. ضمن اینکه کتاب‌های خوب، می‌توانند انگیزه شما را برای کنار گذاشتن گوشی تلفن همراه و زودتر خوابیدن، بیشتر می‌کنند. بهترین کتاب‌ها را برای کنار تخت‌تان انتخاب کنید.

۵) تلفن همراهتان را قبل از خواب، خاموش کنید

تلفن همراه شما با امواجی که در اتاق خواب شما ایجاد می‌کند، مانع خواب عمیق شماست. ضمن اینکه تا تلفن‌تان روشن باشد، مدام برایتان نوتیف‌های شبکه‌های اجتماعی می‌آیند. این نوتیف‌ها علاوه بر ایجاد صدا یا لرزش، ذهن شما متوجه افکار و موضوعات جدید می‌کند و آرامش شما برای خواب را سلب می‌کنند. اگر می‌توانید، اصلا موبایل را به اتاق خواب‌تان راه ندهید!

۶) قبل از خواب کمی بخندید و بخندانید

مهم نیست چطور، ولی بهانه‌ای برای خندیدن پیدا کنید. از فرزندتان بخواهید برایتان شعر بخواند و با هم بخندید، سر به سر همسرتان بگذارید و بخندید. اگر با پدر و مادرتان زندگی می‌کنید، یک خاطره قدیمی تعریف کنید که خودتان و دیگران را به خنده بیاورد. با خنده، عضلات صورت‌تان را طوری به کار می‌گیرید که مغزتان گول می‌خورد و از استرس‌ها و فشارهای احتمالی فاصله می‌گیرد. امشب با فرزندتان هم‌زمان مسواک بزنید و کاری کنید خنده‌اش بگیرد و بخندید. ببینید خواب امشب و دیشب‌تان چقدر تفاوت پیدا می‌کند.

۷) با لباس گشاد، راحت و تمیز بخوابید

خوابیدن با لباس راحت و تمیز به شما کمک می‌کند که خواب عمیق‌تری را تجربه کنید. هر چه خواب‌تان عمیق‌تر باشد، انرژی مورد نیاز بدنتان را زودتر به دست می‌آورید و بنابراین، صبح‌ها راحت‌تر از خواب بیدار می‌شوید.

۸) به محض بیدار شدن، از رخت‌خواب یا تخت‌تان بیرون بیایید

مهم نیست کجا بروید! ولی بلند شوید و حرکت کنید. بهترین کار این است که دست و صورت‌تان را با آب خنک بشویید. اگر موفق باشید و حتی کاملا خواب‌آلوده تا دست‌شویی بروید و به آب رسید، خیلی زود بیدار خواهید شد.

۹) اول صبح‌ها دوش بگیرید

این پیشنهاد کمی دشوار به نظر می‌رسد. ولی فقط یکی دو هفته اول این طور است. اگر بتوانید دو هفته به دوش‌های کوتاه ۵ دقیقه‌ای اول صبح ادامه بدهید، بعد از آن به یک عادت ساده تبدیل می‌شود. دوش گرفتن اول صبح، نه‌تنها از خواب بیدارتان می‌کند که عملکرد مغز شما را هم تقویت می‌کند و کم‌کم ظرفیت‌های جدیدی در خودتان کشف می‌کنید. نشاط اول صبح، زندگی شما را به کلی دگرگون خواهد کرد. پس از مدتی که لذتش را لمس کردید، دیگر نمی‌توانید ترکش کنید.

۱۰) صبح خروس‌خون از خانه بزنید بیرون!

از خانه بروید بیرون. زود بروید سر کار، زود بروید دانشگاه. و اگر این گزینه‌ها نیست، بروید قدم بزنید، از نانوایی محل، نان تازه بخرید و برگردید. تجربه دلچسب هوای اول صبح، کم‌کم شما را به خودش معتاد خواهد کرد و در روزهای بعد، برای شما شوق ایجاد می‌کند که از تخت‌تان بیرون بیایید.


تازه‌ترین محصولات باسلام را با ۱۰ درصد تخفیف و پست رایگان بخرید!

خرید محصولات دشت‌اولی‌ها

زمان: ۶ صبح شنبه تا ۶ صبح یکشنبه



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
4 سال قبل

اگه میخاین سحر خیز بشین از محصولات سالم و طبیعی غرفه سلامتکده ریحان ????
استفاده کنید????
http://basalam.com/organic_reyhan
http://basalam.com/organic_reyhan

مصطفی
مصطفی
4 سال قبل

من کتاب دستم میگیرم خوابم میبره!!

احمد
احمد
5 سال قبل

و دیگر اینکه در مورد پیشنهاد شماره 9: احتمالا عبارت دوش گرفتن ترجمه گرته ای از Take a bath یا take a shower است. همان عبارت (حمام کردن) خودمان بهتر نیست؟

احمد
احمد
5 سال قبل

تهش خیلی جالب بود. روزهای شنبه تعداد سحرخیزان عالم انگار بیشتر است

احمد
احمد
5 سال قبل

تهش خیلی جالب بود. روزهای شنبه تعداد سحرخیزان عالم انگار بیشتر است

سهیل قیصر
سهیل قیصر
5 سال قبل

اگه کتاب میخونید ، کتاب متفرقه بخونید ، چون اگه کتاب به استرس هاتون مربوط بشه؛ نه از استرس دور میشید و نه خوابتون میبره :))

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x