با کمتر از ۲۰۰ هزار تومان کسب و کار را شروع کردم!


4,226

باسلام| basalam- دکوگالری

خوب یا بد، این روزها اسم هنرمند که می‌شنویم، در کنارش دود و دم و قیافه‌های عجیب و خاص هم جلوی چشم‌مان می‌آید. اما تصور یک هنرمند سر حال و ورزشکار کمی سخت است انگار! هنر و ورزش؟ مگر امکان دارد؟

بله! سمانه انارکی نمونه موفق این گونه  هنرمندان است. هنرمندی که از حکم مربی‌گری دوچرخه سواری درجه 3 آسیا و ایروبیک و والیبال و بسکتبال گرفته تا چند حکم قهرمانی کشوری در کارنامه موفق ورزشی‌اش است. علاوه بر آن بسیاری دست‌سازه‌های هنری‌اش نمونه مشابه ندارد. این بار نشستیم پای قصه و ماجرای شروع کسب و کاری که سمانه انارکی راه انداخته.

باسلام| basalam- گردنبند گلدوزی شده

شروع با دکوپاژ، هنری فوق‌العاده کاربردی

روز اولی که فکر یک کسب و کار به سرم افتاد، قرار بود فقط دکوپاژ باشد، یک هنر اصیل و در عین حال ساده که می شد با چند تا ابزار معمولی آثارشگفت انگیزی خلق کرد. یک هنر کاملا کاربردی که حتی از مواد دور ریختنی هم می‌شود دکوری‌های زیبا درست کرد.

هنر دکوپاژ روی شیشه و چوب و سفال و فلز از هنرهای با اصالت و قدیمی است که برای تغییر رنگ و بافت اشیا و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. از جعبه‌های چوبی دکوپاژ شده که هم جنبه تزئینی دارند و هم برای جمع کردن خرده‌ریزه‌های کوچک مناسب هستند.

جعبه‌های تی‌بگ که این روزا خیلی مورد پسند خانم‌ها قرار گرفته، سینی‌های چوبی با طرح و نقش‌های کاشی کاری و ایرانی،گرفته تا انواع دکوری‌های مختلف مثل پرنده‌های سفالی،گلدان‌های سفالی یا شیشه‌ی دکوپاژ شده و حتی زیورآلات دکوپاژ شده، همه جزو کاربردهای این هنر هستند.

[visual-link-preview encoded=”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”]

گلدوزی را در زیورآلات به کار گرفتم

محصول پرفروش دیگری که در غرفه دکوگالری موجود هست، زیورآلات گلدوزی شده است که با استقبال خیلی خوب و فراتر از انتظاری مواجه شد. گل‌دوزی از قدیم جزو جدا نشدنی خانه‌های ایرانی بوده و من همیشه گلدوزی‌های مادرم رو می‌دیدم که چقدر باسلیقه و خاص بودند. احساس کردم کاربردی‌تر کردن این هنر می‌تواند آن را بیشتر و بهتر در چشم نسل جدید نمایش بده و زیورآلات بهترین گزینه بود.

الان زیورآلات گلدوزی شده دکوگالری بیشترین فروش رو بین باقی محصولات دارند و گاهی به صورت عمده توسط مغازه‌داران خرید می‌شود.

[visual-link-preview encoded=”eyJ0eXBlIjoiZXh0ZXJuYWwiLCJwb3N0IjowLCJwb3N0X2xhYmVsIjoiIiwidXJsIjoiaHR0cHM6Ly9iYXNhbGFtLmlyL25ldy9kZWNjb2dhbGVyeS9wcm9kdWN0LzYyMDI2IiwiaW1hZ2VfaWQiOjU4NjYsImltYWdlX3VybCI6Imh0dHA6Ly9iYXNhbGFtLmlyL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMTgvMTIv2K/aqdmI2q/Yp9mE2LHbjC00LmpwZWciLCJ0aXRsZSI6ItmG24zZhSDYs9iqINqv2YTYr9mI2LLbjCDYtNiv2Ycg2LTYp9mF2YQg2q/Ysdiv2YYg2KLZiNuM2LIg2Ygg2q/ZiNi02YjYp9ix2YciLCJzdW1tYXJ5Ijoi2YbbjNmFINiz2Kog2q/ZhNiv2YjYstuMINi02K/ZhyDYtNin2YXZhCDar9ix2K/ZhiDYotmI24zYsiDZiCDar9mI2LTZiNin2LHZhyAtINuM2qkg2YfYr9uM2Ycg2b7Yp9uM24zYstuMINiv2YTZhti024zZhtiM2KjYsdin24wg2qnYs9uMINqp2Ycg2b7Yp9uM24zYstiq2KfZhiDYqNinINin2Ygg2LLbjNio2KfYqtixINmF24zigIzYtNmI2K8uIiwidGVtcGxhdGUiOiJkZWZhdWx0In0=”]

دغدغه کار هنری و شروع یک بیزینس همیشه با من بود

روزهای نوجوانی‌ام با دو علاقه کاملا متضاد گذشت. یک قسمت از وجودم عاشق ورزش و بازی بود و قسمت دیگر شیفته ادبیات و هنر و شعر و موسیقی. علاقه‌ام به ورزش به سایر علایقم چربید و به هنرستان تربیت بدنی رفتم.

از لیسانس تربیت بدنی،مربی‌گری دوچرخه سواری درجه ۳ آسیا و ایروبیک و والیبال و بسکتبال گرفته تا چند حکم قهرمانی کشوری، همه مدارکی بود که کسب کردم و چند سالی هم سابقه کار در این زمینه داشتم.
رویای بزرگسالی من این بود که صبح‌ها در سالن ورزشیم باشم و عصرها با صدای آواز سنتی و ایرانی مشغول انجام کارهای هنری. دغدغه انجام دادن کارهای هنری و شروع یک بیزینس در این زمینه اتفاق آنی و برحسب اتفاقی نبود. دغدغه‌ای بود که همیشه با من بود.

برحسب شرایط و بعد از لیاقت مادر شدن و احساس نیازم به بودن در خانه تصمیم گرفتم آرزوی دیرینه‌ام را عملی کنم. شروع کار فقط با سرمایه‌ای کمتر از  ۲۰۰ هزار تومان بود. در کتابی خوانده بودم که «با حرکت راه نمایان می‌شود» و دقیقا همین طور است راه به طور عجیبی نمایان می‌شود.

باسلام| basalam- گوشواره گلدوزی شده

کیفیت و تمیزی، بهترین هدیه برای مشتری

بیشتر مشتریان من بانوان جوان هستند. گاهی هم آقایانی که قصد خرید هدیه برای همسرشان را دارند. به علاوه چند مغازه که گوشه‌ای از اجناس‌شان را من تامین می‌کنم.

کیفیت و تمیزی کار شاید بهترین چیزی باشد که می‌توان به مشتری ارايه داد. تمام سعی من کسب رضایت مشتری است و در این بین سعی کردم قیمت‌های منصفانه و معقولی را برای محصولاتم در نظر بگیرم. و در بازه زمانی‌های خاص تخفیفات متنوع و هدایای گوناگون تقدیم مشتریان ارجمند گردیده است.

[visual-link-preview encoded=”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”]

راه حلم برای حل مشکل قیمت بالای مواد اولیه

بزرگترین مشکل سر راه من قیمت بالای مواد اولیه (مثل رنگ و محصولات چوبی) بود و عدم تنوع محصولات. اصلا دوست نداشتم در یک قالب خاص کار کنم و فقط یک سری، محصول مشخص و محدودی برای ارائه داشته باشم. و قیمت بالای مواد اولیه

  • خرید از کلی‌فروش‌ها و مرکز اصلی مشکل قیمت بالای مواد اولیه رو با خرید ازکلی‌فروش‌ها حل کردم، رنگ‌ها را به صورت قوطی‌های کوچک و گران قیمت نمی‌خریدم بلکه یک یا دو کیلویی می‌خریدم و رنگ‌های مختلف را با ترکیب کردن‌شان درست می‌کردم. این کار کلی از هزینه‌هایم را کم کرد و من توانستم قیمت تمام شده محصول را خیلی پایین بیارم.
  • محصولات سفالی را هم از کلی فروش‌ها و گاهی از لالجین تهیه می‌کردم و بسیار به صرفه و مناسب‌تر می‌شد.

طرح‌های ذهنی‌ام را عملی کردم

مورد بعدی عدم تنوع محصولات خام موجود در بازار بود. بعضی وقت‌ها مشتریانی داشتم که عکسی از نت گرفته بودند و مشابه همان کار را می‌خواستند اما من نمی‌توانستم آن سفارش را قبول کنم. چون مشابه آن اصلا در بازار وجود نداشت.

بعدها تصمیم گرفتم محصولات چوبیم را خودم بسازم. با یک برش‌کار چوب صحبت کردم و قرار شد تمام طرح‌های ذهنی‌ام را عملی کند و روی چوب‌ها پیاده کنه. حتی ضخامت چوب‌ها و طبیعی بودن یا نبودن آنها را هم خودم تعیین می‌کردم و این باعث شد محصولاتی تولید کنم که به جرات می‌شود گفت که از ایده تا اجرایش متعلق به خودم است و هیچ مشابهی نداره.

با حل این مشکلات تنوع محصولاتم بالا رفت و قیمت‌شان تا حد زیادی کم شد.

باسلام| basalam- جاشمعی سنتی

[visual-link-preview encoded=”eyJ0eXBlIjoiZXh0ZXJuYWwiLCJwb3N0IjowLCJwb3N0X2xhYmVsIjoiIiwidXJsIjoiaHR0cHM6Ly9iYXNhbGFtLmlyL25ldy9kZWNjb2dhbGVyeS9wcm9kdWN0LzY3ODE4IiwiaW1hZ2VfaWQiOi0xLCJpbWFnZV91cmwiOiJodHRwczovL2Jhc2FsYW0uaXIvbmV3L2FwaS91c2Vycy9rUjJFLzE4MTIvS2hLMzA4TWNQa0tOQlNzSVlLMUNZaGtvRmVIaW9MRmdDNEFXZWNqMS5wbmciLCJ0aXRsZSI6Itm+2qkg2K/ZhyDYudiv2K/bjCDYrNinINi02YXYuduMINiz2YbYqtuMINix2Ygg2YXbjNiy24wgLSDYrtix24zYryDZiCDZgtuM2YXYqiIsInN1bW1hcnkiOiIiLCJ0ZW1wbGF0ZSI6ImRlZmF1bHQifQ==”]

باید کارم را گسترش بدهم

نیاز دارم که کارم را گسترش بدهم و فروش بیشتر و بهتری داشته باشم؛ اما بحث بازاریابی دنیای بزرگی هست که ورود به آن کمی زمان می‌خواهد. فروش صرفا از طریق صفحات مجازی و به طور کلی فروش اینترنتی برای محصولات صنایع دستی فروش قابل قبولی نیست. اگرچه همین نوع فروش ممکن است برای محصولات صنایع غذایی بسیار خوب باشه. اما در مورد صنایع دستی موضوع کمی متفاوت است.

محصولاتی پر از حس و حالِ خوب و مثبت!

سعی کردم هیچ وقت دنباله‌رو نباشم. و ترجیح می‌دهم نمونه‌های خودم را وارد بازار کنم. دنبال چیزهای خاص هستم. انعطاف زیادی در محصولاتم به خرج می‌دهم تا بازار را از دست ندهم. سعی می‌کنم به جای کپی برداری، خلق کنم. همیشه به دنبال پایین آوردن قیمت تمام شده محصولم هستم و شاید یک مورد از همه مهم‌تر هست این که همیشه سعی می‌کنم حس و حال خوب و مثبتی را به محصولم منتقل کنم، تا در هر منزلی که می‌روند این انرژی مثبت رو با خودش ببرند. به این اعتقاد دارم که انرژی‌ها محدود به مکان و زمان نیستند و می‌توانند توی دنیا پخش شوند.

تمام محصولات خانم انارکی را در غرفه‌شان دکوگالری ببینید!


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
basalam.ir/ampr
basalam.ir/ampr
5 سال قبل

با سلام و ارزوی موفقیت برای همکاران و دوستان عزیز
با ماه همراه باش…

تخفیف 20 به مناسبت شب یلدا و تولد یکی از اعضای گروه ماه
کد کوپن: uaaum20tiwjj
تاریخ انقضای کوپن: 1397/10/10
ارسال رایگان به سراسر ایران

سمانه انارکی
سمانه انارکی
5 سال قبل

ممنونم آقای مدقق بابت زحمتی که کشیدید و فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x