برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

بعد از حذف تخفیف‌های پستی چه بکنیم؟

از نیمه مهرماه تخفیف‌های پستی که بخشی از هزینه تبلیغات باسلام بود حذف می‌شود. این اتفاق قطعا چالش‌هایی برای غرفه‌دارها هم ایجاد می‌کند. رونق یا عدم رونق غرفه‌دارهای باسلام تاثیر مستقیم بر خود بازار باسلام می‌گذارد چرا که هویت باسلام تشکیل شده از غرفه‌هایش است و بدون غرفه‌ها باسلامی وجود ندارد. بنابراین متناسب با این اتفاق باید برنامه‌ریزی لازم هم انجام شود.

پیش از این چرا تخفیف پستی داده می‌شد؟

باسلام بازار تازه‌ای بود با محصولات خاص روستایی، خانگی یا محلی که بسیاری تجربه خرید اینترنتی این گونه محصولات را نداشتند. در واقع تخفیف پستی یکی از ابزارهای تبلیغی باسلام برای جا افتادن این بازار بین مشتری‌ها بود.

وقتی باسلام به دنیای تجارت وارد شد یک برنامه تبلیغی آهسته و به صرفه برای همه تعریف کرد. تبلیغی که غرفه‌داران بتوانند از آن طریق مشتریان بیشتری به غرفه خود دعوت کنند و خود باسلام هم بتواند کاربران بیشتری را برای خرید از غرفه‌دارانش دعوت کند. این برنامه تبلیغی از سال ۹۶ در قالب یک طرح موقت آغاز شده بود و در سال ۹۷ همراه تغییراتی با عنوان تخفیف‌های پستی بهاره و تابستانه ادامه داشت. علاوه بر این، وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و فعلی اقتصادی نیز که همه شما از آن باخبر هستید و با آن دست و پنجه گرم می‌کنید، شرایطی را پیش روی همه و تیم باسلام گذاشته که تصمیم‌‌گیری‌ها سخت‌تر شده است.

به صرفه کردن هزینه ارسال برای مشتری

پرداخت هزینه ارسال توسط مشتری، امری طبیعی و مرسوم در خرید و فروش‌های اینترنتی است. هر چند در شهرهای بزرگ، به دلیل بالا بودن هزینه حمل و نقل، پرداخت هزینه ارسال امری پذیرفته شده برای مشتری‌هاست. با این حال در شرایط فعلی باید تمام تلاش‌مان را بکنیم تا این هزینه تا حد امکان پایین بیاید. بعضی از راه حل‌هایی که می‌شود به آن اشاره کرده از این قرار است:

  • ایجاد شبکه ارسال محلی در یک شهر و استان
  • استفاده از تخفیف ۴۰ درصدی با شرکت در طرح یه کاسه
  • حذف محصولات بسیار ارزان از  غرفه (مثل انواع گیفت‌ها، گیره‌های کوچک و ..)
  • ارائه محصولات به صورت پک و بسته‌های متنوع
  • تمرکز بر مشتری‌های همشهری و استان‌های همجوار
  • و …

ما همیشه برایتان گفته‌ایم که تک تک شما چقدر برای تیم باسلام و باسلامی‌ها ارزشمند هستید. حتی اگر از همدلی و احساسات و دوستی‌ها هم که بگذریم و وارد دنیای مادیات بشویم هم با یک دو دو تا چهارتای ساده متوجه می‌شوید که موفقیت باسلام در گروی موفقیت تک تک غرفه‌هایش هست. شما همکاران عزیز ما و دوست ما هستید و کسب و کارتان پیش ما امانت است. اینکه می‌گوییم تصمیم‌گیری سخت شده بخاطر همین دوستی‌هاست و بخاطر امانتی است که از شما داریم.

 

بعد از حذف تخفیف‌ها چه کارهایی انجام می‌دهیم؟

  • تخصیص هزینه‌های سنگین تخفیفات پستی به بودجه تبلیغات
  • شروع کمپینی ۱۲۰ روزه برای دعوت از چند صدهزار کاربر جدید: از دو سه هفته دیگر و احتمالا بلافاصله بعد از اربعین حسینی، یعنی زمانی که برای شروع یک کمپین تبلیغاتی بزرگ مناسب باشد، تبلیغات باسلام شروع می‌شود. طول مدت این کمپین تبلیغاتی ۱۲۰ روز است و شامل چند مرحله است. آغاز این کمپین در فضای مجازی است و با نشست‌های خبری و رویدادهای حضوری و بزرگ خاتمه پیدا می‌کند. قرار است در این کمپین ملی چند صد هزار کاربر جدید به باسلام اضافه شود.
  • انتشار نسخه اولیه اپلیکیشن سمت مشتری: مدت‌ها بود که همه منتظر اپلیکیشن سمت مشتری بودیم. بالاخره انتظارها به پایان رسید و به زودی نسخه اولیه آن به صورت محدود برای تست داخلی منتشر می‌شود. و بعد همزمان با آغاز تبلیغات گسترده، به صورت عمومی منتشر می‌شود.
  • رونمایی از امکان فروش عمده ظرف یک هفته آینده: ماجرا این است که فروش‌های بالای یک میلیون تومان شامل ۲ درصد کارمزد باسلام و فروش‌های بالای دو میلیون تومان‌ شامل ۱ درصد کارمزد باسلام می‌شود و برای ارسال می‌توانید از طریق ارسال امانی پست استفاده کنید که هزینه معقول و منطقی برای شما خواهد داشت.
  • امکان مدیریت و انتخاب روش‌های حمل و نقل: این امکان شامل پیک، باربری و حتی مدیریت هزینه آن بنا به قیمت سفارش یا شهر توسط غرفه‌دار به ابزارها اضافه می‌شود. این ابزار، امکان بالایی به غرفه‌دار می‌دهد تا برای مقرون به صرفه کردن هزینه ارسال برای مشتری‌هایش برنامه‌ریزی بهتری انجام دهد.

برای فصل جدید آماده باشیم

زیرساخت‌های فنی باسلام از هم‌اکنون آماده حجم زیادی از مشتریان است. شاید هنوز مشکلاتی باشد. مثلا شاید بگویید یه کاسه هنوز آماده نیست. سایت گاهی بالا نمی‌آید. گاهی اپ غرفه من دچار مشکل می‌شود. باید بگوییم حق با شماست اما همه اینها نتیجه کارهایی است که برای آماده کردن سیستم برای حجم زیاد کاربران انجام می‌شود. یه کاسه را به انبار بزرگ‌تر و تیم باتجربه‌تری منتقل کردیم تا بتواند پاسخگوی حجم بالای مرسولات باشد و تیم فنی باسلام در کنار مابقی آماده‌سازی‌های فنی‌اش مدام در تلاش است که مشکلات را حل کند و یه کاسه را پایدار کند. اختلال‌های گهگدار سایت به این دلیل است که باز هم تیم‌های فنی مشغول کارند و سرورها را مدام با تغییراتی بهبود می‌دهند تا در حجم بالای کاربر کم نیاورد. بنابراین دست بجنبانید و غرفه‌تان را حسابی آب و جارو کنید که اتفاق‌های بزرگی در راه است.

تا اینجا از نقشه فصل جدید فقط کلی گویی کردیم. کلی اتفاقات خوب دیگر هست که از فردا هر روز یکی از آنها را مفصل‌تر به اطلاع‌تان می‌رسانیم.