ماشین پست

بعد از حذف تخفیف‌های پستی چه بکنیم؟

از نیمه مهرماه تخفیف‌های پستی که بخشی از هزینه تبلیغات باسلام بود حذف می‌شود. این اتفاق قطعا چالش‌هایی برای غرفه‌دارها هم ایجاد می‌کند. رونق یا عدم رونق غرفه‌دارهای باسلام تاثیر مستقیم بر خود بازار باسلام می‌گذارد چرا که هویت باسلام تشکیل شده از غرفه‌هایش است و بدون غرفه‌ها باسلامی وجود ندارد. بنابراین متناسب با این اتفاق باید برنامه‌ریزی لازم هم انجام شود.

پیش از این چرا تخفیف پستی داده می‌شد؟

باسلام بازار تازه‌ای بود با محصولات خاص روستایی، خانگی یا محلی که بسیاری تجربه خرید اینترنتی این گونه محصولات را نداشتند. در واقع تخفیف پستی یکی از ابزارهای تبلیغی باسلام برای جا افتادن این بازار بین مشتری‌ها بود.

وقتی باسلام به دنیای تجارت وارد شد یک برنامه تبلیغی آهسته و به صرفه برای همه تعریف کرد. تبلیغی که غرفه‌داران بتوانند از آن طریق مشتریان بیشتری به غرفه خود دعوت کنند و خود باسلام هم بتواند کاربران بیشتری را برای خرید از غرفه‌دارانش دعوت کند. این برنامه تبلیغی از سال ۹۶ در قالب یک طرح موقت آغاز شده بود و در سال ۹۷ همراه تغییراتی با عنوان تخفیف‌های پستی بهاره و تابستانه ادامه داشت. علاوه بر این، وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و فعلی اقتصادی نیز که همه شما از آن باخبر هستید و با آن دست و پنجه گرم می‌کنید، شرایطی را پیش روی همه و تیم باسلام گذاشته که تصمیم‌‌گیری‌ها سخت‌تر شده است.

به صرفه کردن هزینه ارسال برای مشتری

پرداخت هزینه ارسال توسط مشتری، امری طبیعی و مرسوم در خرید و فروش‌های اینترنتی است. هر چند در شهرهای بزرگ، به دلیل بالا بودن هزینه حمل و نقل، پرداخت هزینه ارسال امری پذیرفته شده برای مشتری‌هاست. با این حال در شرایط فعلی باید تمام تلاش‌مان را بکنیم تا این هزینه تا حد امکان پایین بیاید. بعضی از راه حل‌هایی که می‌شود به آن اشاره کرده از این قرار است:

  • ایجاد شبکه ارسال محلی در یک شهر و استان
  • استفاده از تخفیف ۴۰ درصدی با شرکت در طرح یه کاسه
  • حذف محصولات بسیار ارزان از  غرفه (مثل انواع گیفت‌ها، گیره‌های کوچک و ..)
  • ارائه محصولات به صورت پک و بسته‌های متنوع
  • تمرکز بر مشتری‌های همشهری و استان‌های همجوار
  • و …

ما همیشه برایتان گفته‌ایم که تک تک شما چقدر برای تیم باسلام و باسلامی‌ها ارزشمند هستید. حتی اگر از همدلی و احساسات و دوستی‌ها هم که بگذریم و وارد دنیای مادیات بشویم هم با یک دو دو تا چهارتای ساده متوجه می‌شوید که موفقیت باسلام در گروی موفقیت تک تک غرفه‌هایش هست. شما همکاران عزیز ما و دوست ما هستید و کسب و کارتان پیش ما امانت است. اینکه می‌گوییم تصمیم‌گیری سخت شده بخاطر همین دوستی‌هاست و بخاطر امانتی است که از شما داریم.

 

بعد از حذف تخفیف‌ها چه کارهایی انجام می‌دهیم؟

  • تخصیص هزینه‌های سنگین تخفیفات پستی به بودجه تبلیغات
  • شروع کمپینی ۱۲۰ روزه برای دعوت از چند صدهزار کاربر جدید: از دو سه هفته دیگر و احتمالا بلافاصله بعد از اربعین حسینی، یعنی زمانی که برای شروع یک کمپین تبلیغاتی بزرگ مناسب باشد، تبلیغات باسلام شروع می‌شود. طول مدت این کمپین تبلیغاتی ۱۲۰ روز است و شامل چند مرحله است. آغاز این کمپین در فضای مجازی است و با نشست‌های خبری و رویدادهای حضوری و بزرگ خاتمه پیدا می‌کند. قرار است در این کمپین ملی چند صد هزار کاربر جدید به باسلام اضافه شود.
  • انتشار نسخه اولیه اپلیکیشن سمت مشتری: مدت‌ها بود که همه منتظر اپلیکیشن سمت مشتری بودیم. بالاخره انتظارها به پایان رسید و به زودی نسخه اولیه آن به صورت محدود برای تست داخلی منتشر می‌شود. و بعد همزمان با آغاز تبلیغات گسترده، به صورت عمومی منتشر می‌شود.
  • رونمایی از امکان فروش عمده ظرف یک هفته آینده: ماجرا این است که فروش‌های بالای یک میلیون تومان شامل ۲ درصد کارمزد باسلام و فروش‌های بالای دو میلیون تومان‌ شامل ۱ درصد کارمزد باسلام می‌شود و برای ارسال می‌توانید از طریق ارسال امانی پست استفاده کنید که هزینه معقول و منطقی برای شما خواهد داشت.
  • امکان مدیریت و انتخاب روش‌های حمل و نقل: این امکان شامل پیک، باربری و حتی مدیریت هزینه آن بنا به قیمت سفارش یا شهر توسط غرفه‌دار به ابزارها اضافه می‌شود. این ابزار، امکان بالایی به غرفه‌دار می‌دهد تا برای مقرون به صرفه کردن هزینه ارسال برای مشتری‌هایش برنامه‌ریزی بهتری انجام دهد.

برای فصل جدید آماده باشیم

زیرساخت‌های فنی باسلام از هم‌اکنون آماده حجم زیادی از مشتریان است. شاید هنوز مشکلاتی باشد. مثلا شاید بگویید یه کاسه هنوز آماده نیست. سایت گاهی بالا نمی‌آید. گاهی اپ غرفه من دچار مشکل می‌شود. باید بگوییم حق با شماست اما همه اینها نتیجه کارهایی است که برای آماده کردن سیستم برای حجم زیاد کاربران انجام می‌شود. یه کاسه را به انبار بزرگ‌تر و تیم باتجربه‌تری منتقل کردیم تا بتواند پاسخگوی حجم بالای مرسولات باشد و تیم فنی باسلام در کنار مابقی آماده‌سازی‌های فنی‌اش مدام در تلاش است که مشکلات را حل کند و یه کاسه را پایدار کند. اختلال‌های گهگدار سایت به این دلیل است که باز هم تیم‌های فنی مشغول کارند و سرورها را مدام با تغییراتی بهبود می‌دهند تا در حجم بالای کاربر کم نیاورد. بنابراین دست بجنبانید و غرفه‌تان را حسابی آب و جارو کنید که اتفاق‌های بزرگی در راه است.

تا اینجا از نقشه فصل جدید فقط کلی گویی کردیم. کلی اتفاقات خوب دیگر هست که از فردا هر روز یکی از آنها را مفصل‌تر به اطلاع‌تان می‌رسانیم.

14 پاسخ به “بعد از حذف تخفیف‌های پستی چه بکنیم؟”

  1. ارسال باید از طریق باربری ها باشه که بسیار ارزان هستن. تی باکس و پست بسیار گران میفته .اما باربری تا شهر مقصد میبره و درب خانه نمیبره بلکه مشتری میاد و جنس رو از باربری تحویل میگیره با هزینه ای یک دهم پست یا تی باکس

  2. شما بهتره درصدی که از غرفه دار میگیرین بیارین پایینتر ۹ درصد خیلی زیاده
    مگه چقد ما سود میکنیم که ۹ درصد بدیم به شما؟ انصاف داشته باشین یکم.

  3. درود و روزخوش به همه , مدت زمان زمان زیادی نیست فکر کنم کمتر از یکماه که برای ااولین بار در یکی از سایتهای فروش اینترنتی فعالیت می کنم. پس اطلاع دقیقی از نحوه تخفیف های پستی ندارم. ولی باور دارم تصمیم هایی که گرفته میشه باید در زمان و مکان درست اجرا بشن. منظورم این هست که اگر باسلام دقیقا زمانی که گرانی از همه جهات به حد بالای خود رسیده بیاد و دست حمایتی خودش رو از پشت خریدار و غرفه دار برداره ایا منطقی به نظر میرسه???? اگر شش ماه پیش تصمیم می گرفتن که این کار رو انجام بدن شاید اینقدر مسیله مهمی به نظر نمی رسید ولی در شرایط کنونی به نظر تصمیم بجایی نمیاد.

    سپاس از تیم با سلام

  4. سلام و خدا قوت
    برای اینکه مشتری با رضایت کامل، هزینه ی پستی رو پرداخت کنه و در ضمن از خریدش هم راضی باشه، باید محصولی که میخره ، واقعاً متفاوت و نمونه ی آن در بازار و یا سایر فروشگاههای اینترنتی یافت نشه و یا موارد مشابه آن ، واقعاً انگشت شمار باشه…
    برای متفاوت شدن ، و اینکه مشتری حاضر بشه علاوه بر هزینه ی محصول یا کالای خریداری شده، مبلغ قابل توجهی رو بابت پست پرداخت کنه، این کار، هنر، خلاقیت ،
    ،نوآوری وتک بودن محصول رو نیازنند است…
    مثلاً در بازارهای فیزیکی و حضوری، بی شمار فروشگاههای فروش ادویه ، سویق و قاووت وجود داره و همینطور در فروشگاههای آنلاین اینترنتی، من برای اینکه محصولم متفاوت باشه، با تحمل سختی و صرف زمان بیشتر، موفق شدم، مشتریهامو قانع کنم ، که دارن یک کالای بدون همانند و تقریباً تاپ و نامبروان رو میخرند…به همین دلیل، گاهی مشتری محصولی رو ، میخره ۷۲ تومن، و بخاطرش حدود سی هزارتومن هزینه ی پست پرداخت میکنه…
    چون میدونه اولاً اون چیزی که خریده ، مشابهش در بازار وجود نداره و دوم اینکه یا خودش تجربه ی خرید داره و یا از دوستان و بستگانش، این محصولات ، بهش توصیه شدن…
    بنظر من فرهنگ پست رایگان و تخفیف ارسال و…و… باید برداشته بشه و در عوض، تولید کننده ، نسبت به خاص بودنِ برند خودش ، تلاش بیشتری بکنه…بدون کپی برداری و تقلب از دیگران و بدون تنگ نظری و حسادت به سایر غرفه دارانِ همکارش…یا علی

  5. تخفیف پستی خودش یه نوع تبلیغه.
    تبلیغات دیگه هم لازمه ولی تخفیف پستی هم لازمه. هر دوش باشه ولی نوبتی، یه دوره تخفیف پستی بذارید و یه دوره تبلیغات دیگه.

    1. سلام خانم ایران بانو
      خیلی خوشحالیم که برای ما نظر گذاشتید.
      تخفیف صرف نظر از نوعش شاید ظاهر خوبی داشته باشه اما در بلند مدت آسیب جدی به رشد کسب و کارها می‌زنه. هر برند یا هر کسب و کاری یک طول عمر متشکل از چند دوره زندگی داره. هر مرحله از زندگی برنامه‌های خاص خودش رو نیاز داره. در این دوره جدید نیازه که ابزارها و شیوه‌های متناسب با بزرگی بازار برای تبلیغات استفاده بشه. کاربران جدید بخصوص اون دسته‌ای که با خرید اینترنتی کاملا آشنا هستن و به قصد خرید وارد بازار میشن، از تخفیف پستی اطلاعی ندارن، اما خریدشون رو انجام میدن. الان بازار به اندازه‌ای بزرگ شده که نیاز به تبلیغات موثرتر و بزرگتری داره. هزینه تخفیف‌های پستی خیلی بیش از هزینه تبلیغات موثر هست و این هزینه‌ها دست باسلام رو برای حرکت‌های بزرگ‌تر می‌بست. سوای از این موضوع، از اواسط سال ۹۶ مدام از موقت بودن تخفیف پستی و تغییرات و حذف اون گفته شده بوده. امیدواریم با کمک شما و همراهی همه عزیزان غرفه‌دار بتونیم اتفاقات خیلی خوبی رو رقم بزنیم.

      ممنون از همراهی شما 🙂

      1. سلام به نظرم باید سیستم جامعی برای ارسال کلیه محصولات از یک استان واحد به استان واحد دیگیری پبپیدا کنید تا هزینه های ارسال کاهش پیدا کند

  6. سلام. غرفه داران قدیمی از ظرفیت تبلیغاتی باسلام که همانا بهره مندی از تخفیفات پستی هست، نهایت استفاده را برای جا انداختن غرفه و محصولاتشان کرده اند. حال که این امکان حذف شده است، برای حمایت از غرفه داران جدید، آنانکه نتوانتسند از این امکان برای جذب مشتریانشان بهره ببرند، پیشنهاد می کنیم که باسلام در کمپین ۱۲۰ روزه تبلیغاتی خود برنامه های ویژه تری به این غرفه داران اختصاص دهد. فکر می کنم این به عدالت نزدیکتر باشد.

    1. سلام
      چه عالی که نظر گذاشتید 🙂
      غرفه‌دارانی که از ابتدا با باسلام همراه بودن قاعدتا در کنار شیرینی‌های تخفیف‌های پستی، در سختی‌های مسیر و فراز و نشیب‌ها همراهی‌های زیادی با باسلام داشتن. به تعبیر ما باسلامی‌ها غرفه‌های قدیمی به نوعی حق آب و گل دارن. اما تلاش تیم باسلام باید این باشه که برای همه غرفه‌ها، برای هم تازه واردها و هم قدیمی‌ها، با رعایت عدالت، برنامه داشته باشه. در اصل جدید و قدیمی بودن تفاوتی نداره. شرایط برای همه یکسانه و باسلام برای دیده شدن همه تلاش می‌کنه.

      ممنون که با نظر خوب‌تون همراه‌مون هستید.

  7. برعکس آنچه که فکر می‌کنید هزینه کارمزد باسلام فشار چندانی روی غرفه دار وارد نمی‌کند. چون پرداخت کارمزد به واسطه فروش در بازار کاملا مرسوم است و اگر نظر من را بخواهید هیچ گاه نمیتوان کاهش کارمزد را با حذف تخفیفات پستی مقایسه کرد. اولا تخفیف هزینه پستی کاملا به ضرر خریدار و به طبع به ضرر غرفه دار خواهد بود چون هزینه ایست که مصرف کننده نهایی عملا به اجبار پرداخت می‌کند تا کالایی که احتمالا در شهر خودش هم با کمی وقت گذاشتن پیدا می‌شود را از اینترنت تهیه کند. لطفا با سلام را با سایتی مانند دیجی کالا مقایسه نکنید. دیجی کالا انبار مرکزی دارد و همچنان تخفیفات پستی و ارسال رایگان هم دارد. دوما هیچ خریداری حاظر نیست بابت کالایی که ندیده و تایید نکرده پول گزاف بدهد. پس عملا نمی‌توان روی فروش کالاهای گران قیمت حسابی باز کرد، آن هم با ارسال پستی چون اداره پست هیچ تضمینی بابت سالم رسیدن جنس نمی‌دهد. مگر آنکه تعداد و حجم عمده ی از کالا فروش رود که باز هم به همان نسبت هزینه های پستی به طرز سرسام آوری بالا تر خواهد رفت. سوما برای امثال من که در استانهای پهناور مثل خراسان کار میکنیم امکان ارسال توسط سیستم داخلی غیر ممکن است. اگر چنین امکانی داشتیم شاید اصلا سراغ باسلام نمی‌آمدیم. چهارم اینکه همانطور که در نظرات قبلی گفتم حذف تخفیفات پستی برای باسلام کشنده تر و مخرب تر از آن چیزی است که تخمین میزنید.زیرا حذف یک آپشن کلیدی برای خریدار است که تا بحال از آن بهره میبرده و الان محروم شده. اگر از ابتدا باسلام چنین تخفیفاتی نداشت مساله فرق می‌کرد ولی الان حکم خودکشی را دارد

    1. سلام آقای شیخی
      ممنون از نظر خوب شما
      قاعدتا باسلام قصد خودکشی نداره 🙂
      با هدف‌گذاری درست، انتخاب درستی از کاربرها و افزایش ترافیک روی سایت و در نتیجه افزایش کاربر این ریسکی که فرمودین به امید خدا قابل حل خواهد بود.
      شاید بهتر باشه با این مثال توضیح بدیم که تخفیف روی هزینه‌های پستی برای یک مارکت پلیس حتی در کوتاه مدت اونقدر سنگین هست که بتونه خیلی سریع اون مارکت پلیس رو برای همیشه ورشکست کنه. اما یک سکته ناقص شاید بهتر از مرگ باشه.
      ببخشید چون از لفظ خودکشی استفاده کردین ما هم رفتیم تو این فضا 🙂

      1. گفتین یه سکته ناقص بهتر از مرگه
        ولی سکته ناقص یعنی مرگ تدریجی
        من از مشتری های با سلام بودم ولی امروز متاسفانه دیدم که دست با سلام رو قطع کردین
        فقط اون نابغه ای که این فکر به ذهنش رسیده بعد از چند وقت تصویه اش ندین چون باید جواب گو باشه شاید بگین این یه تصمیم جمعی بوده که باید اون موقع نسبت به کل اون جمع شک کرد
        من از باسلام خیلی راضی بودم ولی با این فکر بینظیری که به ذهن شما ها رسیده وپاک کردن صورت مساله باید گفت خداحافظ با سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *