برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

قیمت کارتن و چالش هزینه بسته‌بندی پستی

هزینه بسته‌بندی پستی، یکی از چالش‌های فروش اینترنتی است؛ مخصوصا با افزایش بسیار شدید قیمت کارتن از تیرماه ۹۷، این چالش شکل پیچیده‌تری پیدا کرده است. طبیعتا کسانی که محصولات‌شان را در باسلام می‌فروشند نیز با این چالش مواجه‌اند. البته هزینه بسته‌بندی پستی، بخشی از هزینه ارسال است و به عهده مشتری. ولی اگر این رقم از میزان خاصی بالاتر رود، خرید آن محصول برای مشتری بصرفه نخواهد بود و باعث افت فروش غرفه می‌شود.

حالا چه باید کرد؟ بخش هزینه‌های ارسال غرفه را چطور باید تنظیم کرد که برای مشتری بصرفه باشد و در عین حال سود کسب‌وکارمان خیلی کاهش پیدا نکند؟ در ادامه درباره این موضوع با هم صحبت می‌کنیم.

ارزیابی قیمت تمام‌شده از نگاه مشتری

برای حل چالش هزینه بسته‌بندی لازم است که کل قیمت‌گذاری محصول را مجددا ارزیابی کنید. ارزیابی مجدد قیمت‌گذاری یعنی اینکه شما باید آمار درستی از قیمت محصولات مشابه خودتان در کل بازار داشته باشید. یعنی به خوبی بدانید که مثلا اگر روغن ارده تولید می‌کنید یا مثلا اگر پرورش‌دهنده گیاهان دارویی هستید، قیمت محصول مشابه شما هر جای ایران چقدر است. آیا برای مشتری می‌صرفد که از شهری دیگر به شما سفارش بدهد و هزینه بسته‌بندی و ارسال را هم بدهد؟

بسیاری از مواقع می‌صرفد. به خصوص اگر شما تولیدکننده هستید و قیمت پیشنهادی شما پایین‌تر از قیمت‌هایی است که واسطه‌ها می‌فروشند، همچنان برای مشتری‌ها می‌صرفد که از شما خرید کنند و هزینه ارسال و بسته‌بندی را هم بدهند.

پیشنهاد ما این است که کمی درباره محصول‌تان پرس‌وجو کنید و ببینید محصول شما را چه کسانی در کجای ایران و با چه قیمت‌هایی می‌فروشند. مثلا اگر خوزستان زندگی می‌کنید و خرما تولید می‌کنید، قیمت پیشنهادی شما به احتمال زیاد جذاب‌تر از قیمت‌ خرما در بازارهای شهرهای بزرگ است و مشتری شما حاضر است هزینه بسته‌بندی و ارسال را پرداخت کند و همچنان از شما خرید کند.

رقابت جدی‌تر در کیفیت

مشتری‌ها فقط به قیمت تمام‌شده نگاه نمی‌کنند. کیفیت محصول شما یکی از پارامترهای اصلی تصمیم‌گیری است. ما در باسلام محصولی داریم که از همه محصولات مشابه در باسلام و در بازارهای مشابه دیگر گران‌تر است، ولی همچنان جزء پرفروش‌هاست؛ چون کیفیت بسیار بالایی دارد. صاحب غرفه هیچ وقت برای محصولش تخفیف نمی‌گذارد و حتی هیچ وقت تبلیغ نمی‌کند، ولی همچنان جزء محصولات پرفروش باسلام است؛ چون برای مشتری می‌صرفد که پول بیشتری بدهد ولی بهترین کیفیت را تحویل بگیرد.

اگر محصول شما بتواند برتری معناداری از نظر کیفیت پیدا کند، محاسبات قیمت برای مشتری تغییر می‌کند. بله. بسیاری از مشتری‌ها توان خرید کمتری دارند و متأسفانه، محصولات با کیفیت از سبد خرید آن‌ها حذف می‌شود، ولی همچنان مشتریان بسیاری هستند که توانایی خرید محصولات با بالاترین درجه کیفیت را دارند و از شما خرید می‌کنند و هزینه ارسال و بسته‌بندی را نیز برای خرید محصول باکیفیت عالی شما می‌پردازند.

بازنگری وزن محصولات

هرچه وزن سفارش بالاتر برود، هزینه بسته‌بندی پستی محصول بصرفه‌تر می‌شود. مثلا محصولات زیر نیم‌کیلوگرم احتمالا با کارتن‌های ۳۵۰۰ تومانی ارسال می‌شوند، ولی یک سفارش دو کیلویی را گاهی می‌توان با کارتن ۵۵۰۰ تومانی ارسال کرد. بنابراین، با بازنگری وزن بسته‌بندی‌های محصولتان می‌توانید هزینه بسته‌بندی را بصرفه‌تر کنید. شاید واقعا بهتر باشد که محصولات‌تان را در وزن‌های دیگری عرضه کنید.

البته تغییر وزن محصولات، مستلزم تغییر رویکرد تبلیغاتی غرفه شماست. احتمالا لازم است که در تبلیغات و بازاریابی محصول‌تان گروه دیگری را هدف‌گذاری کنید. ولی لزوما مشتری شما کاهش نمی‌یابد. مثلا می‌توانید به جای تمرکز بر کسانی که می‌خواهند ۲۵۰ گرم از شما کشک گوسفندی بخرند، روی کسانی تمرکز کنید که می‌توانند دو کیلوگرم از شما کشک بخرند.

به صورت مصداقی‌تر، هزینه کارتنی که برای ۲۵۰ گرم کشک استفاده می‌کنید ۳۵۰۰ تومان است و ممکن است برابر با نصف قیمت محصول باشند. ولی با یک کارتن ۵۰۰۰ هزار تومانی می‌توانید دو کیلو کشک را ارسال کنید که قیمت آن کارتن حدود ده درصد قیمت محصول می‌شود. یعنی برای مشتری شما، هزینه بسته‌بندی این سفارش، یک‌پنجم سفارش قبلی است و بصرفه‌تر است.

نزدیک بودن وزن محصول به مرز تعرفه‌های پستی

یکی از چیزهایی که می‌تواند جمع هزینه‌ ارسال و بسته‌بندی را برای مشتری کاهش دهد، نزدیک بودن وزن محصول شما به سقف تعرفه‌های پستی است. همان‌طور که می‌دانید تعرفه‌های هزینه ارسال به صورت یک کیلو یک کیلو افزایش می‌یابد. بنابراین، هزینه ارسال یک مرسوله ۶۰۰ گرمی، با ارسال یک مرسوله ۹۹۹ گرمی تفاوتی ندارد. در حالی که هزینه ارسال یک محصول ۱۰۵۰ گرمی، چند هزار تومان بیشتر از هزینه ارسال یک محصول ۹۵۰ گرمی است.

یعنی شما اگر بتوانید محصول‌تان را با وزنی در باسلام ثبت کنید که وزن مرسوله شما ۵۰ گرم کمتر از یک کیلو، ۵۰ گرم کمتر از ۲ کیلو، یا ۵۰ گرم کمتر از ۳ کیلو بشود، بصرفه‌ترین هزینه ارسال را برای مشتری ایجاد خواهد کرد. ولی درحال حاضر هزاران محصول در باسلام هستند وزن آن‌ها با بسته‌بندی پستی، عددهای نامناسبی مثل ۱۰۵۰ گرم یا ۳۱۰۰ گرم شده است که اصلا رقم بصرفه‌ای در هزینه ارسال نخواهند داشت.

همین الان محصولات‌تان را دوباره نگاه کنید و ببینید آیا وزن محصول‌تان طوری هست که حداکثر استفاده را از تعرفه پستی مناسب خودش بکند؟ اگر بتوانید از این طریق، هزینه ارسال را کمی بصرفه‌تر کنید، هزینه بسته‌بندی نیز فشار کمتری به مشتری خواهد آورد.

خرید عمده کارتن برای غرفه‌های پرفروش‌تر

اگر تعداد فروش شما از حد خاصی بیشتر شود، می‌توانید به جای خرید کارتن از دفاتر پستی، خودتان به صورت عمده کارتن بخرید و به این صورت به رقم بصرفه‌تری برای هزینه بسته‌بندی برسید. حتی اگر هزار تومن روی هر کارتن هم هزینه کمتری بکنید، این رقم برای مشتری شما معنادار خواهد بود و خرید را برای او بصرفه‌تر خواهد کرد. اگر غرفه‌تان تازه ایجاد شده و هنوز فروش‌تان زیاد نیست، می‌توانید برای خرید عمده کارتن، از ظرفیت‌ غرفه‌های همکار هم استفاده کنید. از طریق بخش کامنت‌ها و اطلاعات تماس غرفه‌داران، با غرفه‌های همشهری‌تان تماس بگیرید. چه بسا آن‌ها هم بتوانند در خرید کارتن با شما مشارکت کنند.

کاهش هزینه ارسال با استفاده از طرح «یه‌کاسه»

اگر محصول‌تان طوری است که نیاز به یخچال ندارد، می‌توانید از طرح یه‌کاسه استفاده کنید. هزینه‌ای که برای هر سفارشتان در طرح یک‌کاسه پرداخت می‌کنید، بسیار کمتر از هزینه‌ای است که باید خودتان برای بسته‌بندی پستی پرداخت کنید.

طرح یه‌کاسه علاوه بر اینکه هزینه بسته‌بندی پستی شما را کاهش می‌دهد، به خاطر اینکه کل سفارش‌های مشتری را در یک بسته ارسال می‌کند، هزینه ارسال را نیز به طور جدی برای مشتری شما کاهش می‌دهد. یعنی محصول شما در کنار محصولات غرفه‌داران دیگر در یک بسته قرار می‌گیرند و به صورت یه‌کاسه برای مشتری ارسال می‌شوند. طبیعتا انگیزه خرید برای مشتری‌ها افزایش می‌یابد.

ضمن اینکه تا پایان پاییز ۹۷، ارسال‌های یک‌کاسه از ۴۰ درصد تخفیف هم روی ارسال‌هایی که با پست سفارشی (ارزان‌تر) انجام می‌شوند، برخوردار است و مشتری باز هم تخفیف بیشتری دریافت می‌کند. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در یه‌کاسه از لینک زیر اقدام کنید.

ثبت نام در یه‌کاسه

استفاده از بصرفه‌ترین سرویس پستی

شما محصول‌تان را با چه شیوه‌ای ارسال می‌کنید؟ آیا از همه ظرفیت‌های پستی خبر دارید؟ مثلا بسیاری از محصولات را می‌شود با سرویس «امانت» ارسال کرد که هزینه‌اش کمتر از ارسال با پست سفارشی است. محصولاتی مثل کتاب و مجله را می‌شود با پست مطبوع ارسال کند که آن هم هزینه‌ ارسال را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد ما این است که چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و از طریق این قسمت از وبسایت شرکت پست، روش‌های مختلف ارسال را بررسی کنید و ببینید از جایی که شما ارسال می‌کنید و با توجه به وزن محصول شما، آیا روش‌های بصرفه‌تری هم هست یا نه. اگر بتوانید روش بصرفه‌تری برای ارسال پیدا کنید، هزینه بسته‌بندی نیز برای مشتری شما بصرفه‌تر می‌شود.

سامانه محاسبه قیمت مرسوله‌های پستی

حتما راه‌های دیگری هم هست

اگر از قدیمی‌های باسلام باشید، دیگر با این ادبیات آشنا هستید که ما معتقدیم همیشه راه‌های بهتری هست، همیشه می‌شود وضعیت را بهتر کرد. شاید امروز دقیقا ندانیم چه راه‌حل‌هایی وجود دارد، ولی مطمئنا می‌شود راه‌های بهتری پیدا کرد. شما هم کمک کنید. اگر تجربه‌ای دارید که می‌تواند به ما و غرفه‌داران و مشتریان باسلام کمک کند تا خرید و فروش بصرفه‌تری در باسلام اتفاق بیفتد، در بخش نظرات به ما بگویید. حتما در محاسبات بعدی ما لحاظ خواهد شد.