لبخندهای پرتقالی در روستای گلوزه


1,683

گلوزه یکی از روستاهای استان ایلام است که نامش بیشتر در اخبار تلخ شنیده شده، ولی اواسط اسفند ۹۶ یکی از شادترین روزهای این روستا بود؛ چون حدود ۴۰۰ اصله نهال مرکبات از سراسر ایران که همگی توسط مردم عادی خریداری شده بود، به این روستا آمدند و در کوچه‌ها و خانه‌های این روستا کاشته شدند تا اقتصاد این روستا و محیط زیست مردمش آینده‌ای درخشان داشته باشد.

ضمن اینکه به ما این امید را می‌دهد که به زودی شاهد حضور کسب‌وکارهای مردم گلوزه در بازار اجتماعی باسلام باشیم؛ چون باسلام، جایی است برای کسب‌وکارهای اصیل خانگی، روستایی و محلی.

این درخت‌ها در قالب کمپین مسئولیت اجتماعی باسلام و با مشارکت صدها نفر از مردم ایران سر از این روستا درآوردند که داستانش را در ادامه می‌خوانید؛ قصه‌ای که ما فکر می‌کنیم راه حل بسیاری دیگر مشکلات ایران نیز هست.

قدرت روستا، اراده‌ای برای تغییر و بهبود

قصه گلوزه با یکی از جوان‌های روستا به نام قدرت نوروزی آغاز شد. در سال‌های گذشته چند نفر توانسته بودند در همین روستا به صورت محدود چند درخت مرکبات بکارند و با موفقیت برداشت کنند. ولی قدرت نتوانسته بود مردم روستا را قانع کند که به جای کاشت گندم دیم، درخت میوه بکارند؛ در حالی که این درخت‌ها می‌توانست، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم روستا را بهبود جدی بدهد و حال و هوای روستا و اهالی را نیز بهتر کند.

اینجا بود که به پیشنهاد قدرت، کمپین خرید نهال پرتقال برای مردم گلوزه در سایت باسلام راه‌اندازی شد. کارشناسان هم تأیید کردند که کاشت پرتقال در این روستا جواب می‌دهد. جهاد کشاورزی هم قول داد که مردم روستا را برای نگهداری از نهال‌ها و تثبیت آن‌ها آموزش بدهد. و هیجان آغاز شد.

فراخوان خرید ۲۰۰ نهال پرتقال برای روستای گلوزه در هفته اول اسفند 1396 بر روی صفحه اول بازار منتشر شد. قرار بود این کمپین ۱۰ روز طول بکشد و در این مدت،‌ این تعداد نهال خریداری شود ولی در طول چهار روز اول، صدها نفر از مردم ایران در طرح شرکت کردند و خیلی زود ۲۰۲ نهال پرتقال برای گلوزه اهداء شد که تا به روز کاشت نهال‌ها برسد، چند صد نهال دیگر هم اضافه شد و ۴۰۰ نهال پرتقال و لیمو و نارنج با کامیون به گلوزه آمدند.

صبح جمعه، ۱۸ اسفند وقتی جهانگرد باسلام و همراه‌هایش در روستا چرخ می‌زدند، کوچه‌ها پر بود از گودال‌هایی که برای کاشت نهال‌ها حفر شده بود و روستا منتظر آمدن نهال‌ها. حوالی ظهر بود که سر و کله کامیون نهال‌ها پیدا شد و جلو مسجد وسط روستا ایستاد و اهالی روستا جمع شدند و نهال‌ها را دست به دست به حیاط مسجد منتقل کردند. با پخش شدن نهال در میان مردم، کم‌کم لبخندها بیشتر شد و شادی و انرژی در روستا انرژی گرفت.

هر طرف روستا که می‌رفتی، کسی مشغول کاشت نهال بود، دیگری برای نهال کاشته‌شده حفاظ توری درست می‌کرد که چهارپایان روستا نهال را نخورند. آن یکی داشت تپه پای نهال را درست می‌کرد. فرغون‌های پر از نهال توسط بچه‌ها در روستا می‌چرخید و تا غروب، هیچ گودالی خالی نماند و همگی مهمان یک نهال جدید شدند. و از آنجا که تعداد نهال‌ها بیش از دو برابر انتظار بود، گودال‌های جدیدی کنده شد تا نهال‌های جدید در روستا کاشته شود.

قواعد کاشت نهال پرتقال و مراقبت‌های ویژه

پرتقال درخت حساسی است و کاشت و مراقبت از آن نیاز به دقت خاصی دارد. ریشه این درخت به خشکی خاک یا آب بیش از حد حساس است و نوع آبیاری آن نیازمند توجه خاص و دقت است. نوع خاک و گودال کاشت نهال و آفت‌زدایی آن هم قواعد و شیوه‌های خاص خودش را دارد. برای همین، ظهر روز جمعه، قبل از کاشت نهال‌ها، یکی از کارشناسان کشاورزی برای مردم توضیح داد که چطور نهال‌ها را بکارند و از آن‌ها مراقبت کنند.

با شلوغی مسجد روستا کم‌کم سر و کله مسئولان و عده‌ای هم با بنر تبلیغاتی و دوربین عکاسی و فیلمبرداری پیدا شد. از صدا و سیما و سازمان محیط زیست هم گروه‌هایی آمدند تا ببیند قضیه از چه قرار است. ولی آنچه به هر حال اتفاق افتاد، این بود که نهال‌ها بین مردم توزیع شد و از ساعت‌های اولیه بعد از ظهر تا غروب، این چند نهال در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و خانه‌های روستا کاشته شد.

شفافیت هزینه‌ها

برآورد اولیه خرید نهال از طریق نهالستان‌های مستقر در خود شهر ایلام و همچنین شهر دزفول انجام شده بود که بر اساس مسیر سخت ایلام و همچنین دهلران به سمت روستای گلوزه مبلغ هر نهال ۲۳ هزار تومان و هزینه حمل و نقل هم ۲ هزار تومان و در مجوع ۲۵ هزار تومان براورد شده بود.

با شروع پروژه و با توجه به زمان محدود برای کاشت نهال پیگیری‌های زیادی از طریق نهادهای مرتبط دولتی و خصوصی انجام شد و با مشاره مروجین جهاد، پیشنهاد خرید نهال از شهر بابل داده شد. با توجه به همکاری صاحب نهالستان و همچنین پیگیری مسئولان جهاد کشاورزی بابل، نهال‌هایی با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر پیدا شد و با مشاوره کارشناسان در کنار نهال پرتقال قرار شد نهال‌های نارنج و لیموترش هم کاشته شود.

براورد اولیه ما خرید ۲۰۰ نهال پرتقال بود ولی افراد و سازمان‌های بیشتری در این طرح مشارکت کردند و قیمت مناسب‌تری هم برای نهال‌ها فراهم شد که نهایتا باعث شد بتوانیم ۴۰۰ نهال خریداری کنیم؛‌ یعنی ۲۴۰ نهال پرتقال، ۸۰ نهال نارنج و ۸۰ نهال لیمو. در کنار هزینه خرید نهال، هزینه‌های خرید توری برای حفاظت از نهال‌ها و همچنین هزینه حمل نهال و هزینه آفت‌کش های دوره ای دیده شده است.

در مجموع در مدت ۴ روز پس از آغاز طرح، ۱۸۳ نفر در این پروژه مشارکت کردند و در مجموع مبلغ ۵۰۵۰۰۰۰ تومان جمع شد. این مبلغ به صورت زیر هزینه شده است:

  • ۳۹۲۰۰۰۰ تومان: خرید نهال
  • ۸۰۰۰۰۰ تومان: هزینه حمل نهال از بابل به گلوزه
  • ۶۴۰۰۰۰ تومان: خرید توری برای حفاظت از نهال‌ها

یعنی مجموعا ۵ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان برای انجام این پروژه هزینه شد. امیدواریم این شفافیت، باعث برکت پول‌هایی شود که شما در تأمین آن همراهی کردید و در سال‌های آینده، چندین برابرش وارد زندگی مردم گلوزه شود.

گلوزه، در آغاز راه نو و رشد اقتصادی

جهانگرد باسلام و همراهانش تا شب بارها به خانه‌های مختلف گلوزه سر زدند و از کاشته شدن نهال‌ها و رعایت موارد لازم، مطمئن شدند. چون کار باسلام با این روستا تمام نشده. گلوزه با کاشت این چند صد نهال مرکبات، مسیر جدیدی را آغاز کرده که همه ما امیدواریم به بهبود وضعیت اقتصادی این روستا ختم شود و مردم روستا را برای مبارزه قدرتمندتر با مشکل بیماری پی. ک. یو که به صورت ارثی و ژنتیکی گریبان روستا را گرفته، آماده کند؛ چون قدرت اقتصادی خانواده‌ها تأثیر زیادی در کنترل این بیماری و جلوگیری از انتقال‌ آن به نسل‌های آینده دارد.

گلوزه و بازار اجتماعی باسلام

گلوزه مانند همه روستاهای کشورمان برای باسلام اهمیت دارد؛ چون باسلام، جایی است برای رونق کسب‌وکارهای کوچک، محلی، خانگی و روستایی. ما دوست داریم همه روستاهای کشورمان اقتصاد بهتری داشته باشند و روستایی‌هایمان که امنیت غذایی همه مردم ایران به آن‌ها وابسته است، بازار خوبی برای عرضه و فروش محصولاتشان داشته باشند و نقش واقعی خودشان در اقتصاد ایران را ایفا کنند.

جهانگرد باسلام باز هم به گلوزه خواهد آمد تا از بزرگ شدن این درخت‌های پرتقال مطمئن شود، ولی مهم‌ترین اتفاقی که در این روستا افتاد، تصمیم اهالی روستا برای شروع یک تغییر بود؛ تصمیم برای اینکه به جای چشم‌داشت به بالادستی‌ها و انتظار برای اینکه کسی از مدیران و مسئولان کاری انجام دهد،‌ خودشان دست به کار شدند تا آینده بهتری را برای روستا و اهالی‌اش رقم بزنند. حالا دیگر گلوزه، میزبان محبت صدها نفر از سراسر ایران است و قلب بسیاری از ایرانی‌ها با این روستا همراه شده. امیدواریم که آینده نیز، پر از برکت و رونق اقتصادی و سلامتی برای مردم این روستای زیبا باشد.

مردم گلوزه، اراده این پیشرفت را دارند و ما امیدواریم به زودی شاهد حضور کسب‌وکارهای گلوزه‌ای در بازار اجتماعی باسلام باشیم.

خبر خوب!

در دی ۱۴۰۱ میوه‌های این درختان به بار نشستند و بوی پرتقال و بهار توی کوچه‌های گلوزه پیچید. ما امیدواریم به زودی این پرتقال‌ها را توی غرفه‌های باسلامی هم ببینیم.

عکسی از اولین پرتقال‌ها که اهالی گلوزه برای باسلامی‌ها فرستادند.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سکانس برتر بازی خوب اشکان اشتیاق در «سه دونگ سه دونگ»
سکانس برتر بازی خوب اشکان اشتیاق در «سه دونگ سه دونگ»
4 سال قبل

ممنون

لیلا ع
لیلا ع
6 سال قبل

عالی بود ایده خیلی خوبیه که آموزش پروشش و نگهداری رو به روستاییان دادن قدم قشنگیه مرسی از بانیانش

Ali
Ali
6 سال قبل

سال نو مبارک ..اواین بار هست این سایت رو دیدم فهمیدم نباید از دولت و مسئولین انتظاری داشت چون فقط فکر خودشونن نه مردم ولی اینجا یک همیت و اشتراک اجتماعی دیدم که مردم با هم میتونن حرکت های بزرگی بکنند ایرانی هرجاهستی خوش خرم باشی ساا ۹۷ سالی برای وحدت بیشتر مردم باشد

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x