فصل مهاجرت (۲): بازطراحی صفحه ثبت نام و سبد خرید


1,644

باسلام به زودی شاهد تغییرات گسترده‌ای در طراحی رابط گرافیکی کاربر (UI) و بهبود تجربه (UX)‌ مشتریان خواهد بود. من محمد مهدی خدادادی، مسئول بهبود تجربه کاربری و مدیر تیم UI با شما هستم تا بیشتر درباره این تغییرات صحبت کنیم.

روزانه صدها خرید از باسلام انجام می‌شود. صدها تجربه که بین مشتریان و غرفه‌داران باسلام شکل می‌گیرد. ما در باسلام این تجربیات را بررسی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با مطالعه روی رفتار مشتریان عزیزمان، بفهمیم چه کار باید بکنیم تا این تجربه استفاده از باسلام هر روز از روز قبل بهتر شود. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل تلاشی است که تیم باسلام در بهبود این فرآیندها به سامان رسانده است.

ثبت نام و ورود، به شیوه‌ای باسلامی‌تر

دروازه ورود به بازار باسلام از نو ساخته شده است.

چیزی که در مراحل قبلی با سلام به آن توجه کمتری داشتیم کاربران موبایل بود. در این مرحله از کار فهمیدیم که کاربران موبایل بیشترین حجم کاربران باسلام را تشکیل می‌دهند. لذا کلیه طرح‌ها را از ابتدا برای کاربران موبایل طراحی کرده‌ایم. سپس طرحی که برای موبایل آماده شده بود را روی دسکتاپ با تغییرات اندکی پیاده کردیم. کاربران دسکتاپ جامعه آماری به مراتب کمتری از کاربران موبایل ما دارند.

مشکلی که در دیزاین قبلی ثبت نام داشتیم این بود که کاربر به خصوص در موبایل متوجه نمی‌شد که باسلام کجاست و ماهیت غرفه‌ها و بازار را به درستی درک نمی‌کرد و این باعث مشکلاتی برای مشتری می‌شد؛ مثلا اینکه پستچی چند بار زنگ خانه او را می‌زد، برایش به تجربه‌ای ناخوشایند تبدیل می‌شد.

در بازطراحی فرایند ثبت نام در باسلام، یک صفحه ورودی اضافه کردیم که دقیقا به باسلام و بازار بودن آن اشاره می‌کند. سپس با یک ادبیات باسلامی از کاربر دعوت می‌کند عضوی از باسلام شود یا به داخل بازار بیاید.

ثبت نام از این پس تنها با یک شماره موبایل که همه در اختیار دارند اتفاق می‌افتد. قبلا کاربر باید با ایمیل ثبت نام می‌کرد و خیلی از کاربران ایمیل نداشتند. لذا ثبت نام با شماره تلفن همراه علاوه بر اینکه سریع‌تر و راحت‌تر است، به عده بیشتری از آدم‌ها امکان می‌دهد که عضو بازار باسلام شوند.

فرآیند خرید ساده‌تر و مرحله‌ای

سبد خرید قبلی باسلام چند ایراد جدی داشت که فرایند خرید را برای مشتری‌های عزیز باسلام، دشوار می‌کرد. حالا ما با طراحی جدید امیدواریم تجربه خرید از باسلام،‌ ساده‌تر و دلچسب‌تر شده باشد.

  • مرحله‌بندی فرایند خرید: در فرایند قبلی باید همه اطلاعات لازم را به صورت یک‌جا در یک صفحه وارد می‌کردید، ولی حالا هر کدام از مراحل تأیید اولیه، انتخاب آدرس گیرنده، انتخاب شیوه ارسال و نهایتا پرداخت فاکتور، از همدیگر تفکیک شده‌اند. با این تغییر، شما نیازی به اسکرول کردن طولانی سبد خریدتان ندارید و با سرعت بیشتری می‌توانید خرید کنید.
  • واضح‌تر شدن مبدأ ارسال هر کالا: بسیاری از کسانی که برای اولین بار از باسلام خرید می‌کردند، متوجه نمی‌شدند که دارند از غرفه‌های مختلف و شهرهای مختلف خرید می‌کنند. الان در سبد خرید جدید می‌توانید به سادگی ببینید که چند بسته از چه شهرهایی به دست شما می‌رسد.
  • مدیریت ساده‌تر نشانی گیرنده: ممکن است شما چند آدرس گیرنده داشته باشید. مثلا محل کار، منزل و خانه پدری. می‌توانید به سادگی آدرس‌های مختلفی را اضافه کنید تا در خریدهای بعدی‌تان هر کدام را خواستید به سادگی انتخاب کنید.
  • ساده‌تر شدن انتخاب شیوه ارسال: در فرایند خرید از شما سؤال خواهد شد که می‌خواهید سفارش‌تان چطور ارسال شود. ما به جای استفاده از عبارت‌های پست سفارشی و پیشتاز، از عبارت‌های «ارزان‌تر» و «سریع‌تر» استفاده کرده‌ایم. با انتخاب هر کدام از دو روش، هزینه ارسال سفارش نمایش داده خواهد شد.
  • واضح‌تر شدن محل درج کوپن‌های تخفیفی: در گذشته، برخی از مشتری‌های خریداولی باسلام برای پیدا کردن محل درج کوپن تخفیف، به مشکل برخورد می‌کردند. حالا در مرحله آخر، دکمه بزرگ‌تری برای این کار در نظر گرفته شده که به راحتی به چشم بیاید.
مرحله اول: دیدن محصولات و تأیید اولیه
مرحله اول: دیدن محصولات و تأیید اولیه

 

مرحله دوم: انتخاب نام و آدرس گیرنده
مرحله دوم: انتخاب نام و آدرس گیرنده

 

مرحله سوم: انتخاب نحوه ارسال
مرحله سوم: انتخاب نحوه ارسال

 

مرحله چهارم: اعمال کد تخفیف و پرداخت
مرحله چهارم: اعمال کد تخفیف و پرداخت

 

این تغییرات از کی اجرایی می‌شود؟

بهبودهایی که در بالا برایتان تعریف کردیم، آماده شده است. در هفته گذشته، چند نفر را دعوت کردیم تا ثبت نام و ورود و فرایند خرید را با طراحی جدید، تجربه کنند. تجربه آن‌ها به ما نشان داد که هنوز بعضی از بخش‌ها نیاز به بهبود داشتند. بنابراین، بر اساس تست حضوری کاربر نیز، بهبودهای جزئی دیگری اعمال شد. از یکشنبه (۲۰ خرداد ۹۷)، این تغییرات برای همه کاربران باسلام در دسترس خواهد بود و آن را برای اولین بار تجربه خواهند کرد. منتظر یکشنبه باشید.

راستی! شما هم یکشنبه، فرایند خرید و ورود را حسابی تست کنید و اگر هر جای این فرایند، احساس کردید چیزی بر وفق مراد شما نیست، در کامنت‌های همین یادداشت به ما اطلاع دهید تا بتوانیم برای بهبودهای بعدی بر اساس تجربه شما برنامه‌ریزی کنیم.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
13 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فروشگاه خانگی ریحان
فروشگاه خانگی ریحان
5 سال قبل

سلام علیکم جناب آقاجانی
خداقوت میگم
بندگی‌تون مقبول حق ان شاءالله
از صمیم قلب جهت پیشرفت مجموعه دعا میکنم چرا که اهدافمون در بعض موارد از قبیل اشتغال زایی و توسعه محصولات و تولیدات سالم و با کیفیت و… مشترک هست.
ب یاری خدا همت شبانه روزیتون روز ب روز انگیزه جوانان عزیز میهن رو بیشتر می تابه تا در این جنگ اقتصادی همگی با کمک همدیگه پیروز و سرافراز شیم.
ان شاءالله موفق و پیروز و جنگنده در این مسیر بمانیم و از تجربه های هم در توسعه و پیشرفت مملکت عزیزمون استفاده کنیم.
جسارت منو ببخشید
یاعلی?

سمانه حقیقی
سمانه حقیقی
5 سال قبل

سلام دوباره
اگر در مورد ثبت سریع تر رضایت مشتری هم فکری شود خوب است، چرا که پیش می آید مشتری سفارشش را تحویل گرفته و خرید جدید هم از غرفه انجام داده اما هنوز رضایت مشتری برای کالای قبلی ثبت نشده است و هفت روز زیاد است برای اینکه رضایت مشتری مشخص شود.

حامد آقاجانی
حامد آقاجانی
ویرایشگر
پاسخ به  سمانه حقیقی
5 سال قبل

سلام و وقت شما بخیر. درباره مهلت هفت‌روزه امکان قانونی کوتاه‌تر کردنش رو نداریم. یعنی قانون تجارت الکترونیک، ما و همه فروشگاه‌های اینترنتی رو ملزم می‌کنه که هفت روز به مشتری‌شون اجازه بازگشت بدن. طبیعتا ما هم باید تا هفت روز صبر کنیم تا رضایت مشتری،‌ احراز بشه. ولی برای اینکه مشتری‌ها رضایت‌شون رو زودتر ثبت بکنند، داریم یه سری اقداماتی انجام می‌دیم. اولین تغییری که برای این کار داره انجام می‌شه، پیامک نظرسنجی از مشتریه که بعد از ارسال کالا برای محصول ارسال خواهد شد و از مشتری می‌خواد که نظرش رو درباره کالایی که دریافت کرده، درج بکنه. این طوری بخشی از مشتری‌ها انگیزه بیشتری پیدا می‌کنن که زودتر اعلام رضایت کنن و از طرفی، برای مشتری‌های بعدی هم این امکان به وجود میاد که نظر مشتریان قبلی و میزان رضایت‌شون رو بدونن. با این حال، این پایان داستان نیست و ما بازم دنبال مکانیزم‌های دیگه‌ای هستیم برای تسریع ثبت رضایت مشتری.

سمانه حقیقی
سمانه حقیقی
5 سال قبل

سلام و خدا قوت به تیم باسلام
نیاز به این تغییرات احساس میشد ممنون که به راحتی مشتری و غرفه دار می اندیشید.
بعد از تست حتما نظر خواهم داد.
کاش در قسمت ثبت رسید پستی هم تغییراتی برای غرفه دار اعمال می کردید خیلی از محصولات مخصوصا مایعات هزینه بسته بندی بیش از ۲۰ درصد هزینه پستی شامل می شود.
با آرزوی موفقیت روز افزون

حامد آقاجانی
حامد آقاجانی
ویرایشگر
پاسخ به  سمانه حقیقی
5 سال قبل

سلام. خیلی ممنون که نظرتون رو برای بهبود باسلام با ما در میون گذاشتید. برای این محدود بیست درصدی، داریم ساختار جدیدی برای تعیین هزینه ارسال فکر می‌کنیم که این مشکل رو به صورت ریشه‌ای حل کنه. ایشالا فصل مهاجرت تموم بشه، میایم سراغش و بازم درباره‌ش با شما و دیگران صحبت می‌کنیم.

فروشگاه خانگی ریحان
فروشگاه خانگی ریحان
5 سال قبل

سلام و خداقوت میگم ب همه دوستان خصوصا فنّی‌یون??
یه سری موارد هست ک ب صورت جست و گریخته عرض کردم ب دوستان، اینجام میگم؛ببینید در چند نسخه قبل در بخش سفارشات میتونستیم اسم مشتریمونو جستجو کنیم و این در نسخه های جدید مغفول موند.
مورد بعد ک خیییییلی مهمه علی‌الخصوص برا غرفه‌داران عزیزی ک در شهر غیر محل انبار لجستیک قم هستند(حالا نمیگم تراکنش‌شونم بالاست و سرشون شلوغه و ناگزیرند از اشتباه مدیونید اگه فک کنید#فروشگاه‌خانگی‌ریحان رو میگم???اصلا اشاره هم نکردم ب فروشگاه خانگی خاصی??)اینه ک….
بابا تگ انبار و تگ غرفه رو جان عزیزتون برا من غرفه دارم مشخص کنید تا با مسئول محترم انبار و ارسال ب موردی نخوریم چ اشکال داره من غرفه دار با یه تیکی و شکلکی بدونم این محصولم تیکش انباره و یا غرفه‌‌دار؟؟؟!!!
حالا باگ های دیگم طلبتون…!

حامد آقاجانی
حامد آقاجانی
ویرایشگر
پاسخ به  فروشگاه خانگی ریحان
5 سال قبل

سلام آقای رستمی. خیلی ممنون که نظرتون رو گفتین. هم پیشنهادهای جدید، هم یادآوری قبلی‌ها. چشم. همه مواردی که گفتید رو به لیست کارها اضافه می‌کنیم. ایشالا به زودی انجام می‌شن و همه‌مون بیشتر کیف می‌کنیم.

شرکت رسانه‌گستر بنیسی
شرکت رسانه‌گستر بنیسی
5 سال قبل

سلام
خیلی هم عالی
دیگه دشواری نداریم!

صادق
صادق
5 سال قبل

سلام
با سلام و ادب . منتظر یکشنبه هستم اما متن های باسلام غلط های تایپی و جاافتادگی دارد و این برای اعتبار باسلام خوشایند نخواهد بود . تشکر

حامد آقاجانی
حامد آقاجانی
ویرایشگر
پاسخ به  صادق
5 سال قبل

نتیجه نوشتن متن در ساعات پایانی عصر و گرسنگی رمضان بوده 🙂
ممنون که خبر دادید. غلط‌های تایپی اصلاح شد.

گالری زنبق
گالری زنبق
5 سال قبل

با آرزوی موفقیت و پیشرفت روز افزون و چشمگیر و بی نقص بازار باسلام

نسیم شمال
نسیم شمال
5 سال قبل

باسلام!
خسته نباشید, واقعا تغییرات مورد نیازی بود بخصوص ثبت نام فقط با یک شماره موبایل,
مطالبی بنظرم میرسه اما منتظر میمونم تا یکشنبه, تست کنم, بعد پیشنهاد بدم.

آذر بانو
آذر بانو
5 سال قبل

سلام، دست مریزاد به تیم باسلام

خرید اینترنتی برای خیلی ها یک کار پیچیده و غیر امن محسوب میشه، مخصوصا وقتی افرادی که در دهه چهارم به بعد زندگیشان قرار دارند، آدم های اهل تجربه های جدید نیستند و کمتر می شود قانع شان کرد مستقیم از سایت خرید بزنند.
امیدوارم آنقدر جذاب و ساده باشد که آنهایی که سواد کامپیوتری هم ندارند راحت پروسه خرید را طی کنند.

13
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x