نکات مهم نگهداری ظروف میناکاری


4,672

میناکاری روی سفال

میناکاری چیست؟

میناکاری یا میناسازی، یکی از صنایع‌دستی است و به هنری گفته می‌شود که معمولاً روی فلزات (مانند طلا، نقره، مس و برنج) نقاشی یا تزئین انجام می‌شود. البته اکنون روی سفال یا شیشه نیز میناکاری می‌شود و در فلزات نیز هرچند روی طلا نقوش، کامل‌تر، زیباتر و دقیق‌تر نقش می‌بندد اما به جهت گرانی این فلز، میناکاری روی فلز مس بیشتر مرسوم است.

هنر میناکاری به این سادگی‌ها نیست و قیمت میناکاری به خاطر زحمت و هنری که در آن صورت می‌گیرد بها و ارزش پیدا می‌کند. میناکاری دو نوع است: خانه‌بندی و نقاشی. در میناکاری نقاشی، ابتدا فلز به شکل مورد نظر طراحی می‌شود و سپس با لعابی معمولاً سفیدرنگ یا فیروزه‌ای لعاب‌بندی می‌شود و در چند مرحله در کوره پخته می‌گردد.

این لعاب‌بندی برای شفافیت ظروف میناکاری انجام می‌شود و حاوی اکسیدهای فلزی مخلوط شده با مواد شیشه‌ای است که روی فلز یا سفال یا شیشه در کوره پخته می‌شوند. پس از لعاب‌بندی، نقاشی روی لعاب انجام می‌شود و پس از نقاشی هم باز نوبت کوره و ثابت شدن رنگ هاست. 

نقوش در میناکاری، بیشتر اسلیمی، ختایی، گل و مرغ و ترکیب این‌هاست و البته هر چه طراحی این نقوش ظریف‌تر و تنوع رنگی بیشتر باشد، قیمت میناکاری و ارزش مادی آن بیشتر خواهد بود. و اگر در رنگ، پودر طلا به کار رفته باشد ارزش و قیمت را زیادتر می‌کند.

همچنین در دوره صفویه، میناکاری روی نقره و آن هم با نقش‌های مینیاتوری از مجالس بزم در دبار، شکار و اسب‌سواری بیشتر رواج داشته است.

در گذشته از رنگ‌های طبیعی استفاده می شده است. برای مثال، رنگ سبز را از مس، رنگ زرد را از گل ماش و رنگ آبی و فیروزه ای را از فلزات به دست می آورده‌اند. و اکنون از رنگ‌های میناکاری صنعتی و خارجی هم بهره گرفته می‌شود.

[post id=36498]

اصفهان، مهد هنر!

اصفهان یکی از مراکز هنر ایرانی و بازار صنایع‌دستی است. میناکاری اصفهان شهرت جهانی دارد و البته شیراز نیز یکی از شهرهای تولیدکنندگان آن است. رشته میناکاری از رشته‌های مصوب صنایع‌دستی است و لعاب و کوره‌کاری فلزات زیرمجموعه این رشته است.

آموزش میناکاری در شهرهای مختلف ایران و در مراکز فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های معتبر و حتی به صورت خصوصی انجام می‌گیرد و افراد بسیاری بر اساس علاقه یا کسب و کار جدی به آن مشغولند.

ظروف میناکاری در بازار باسلام

همچنین در صفحات اینترنتی هم به آموزش میناکاری توجه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای اوقات فراغت به این هنر باسابقه ایرانی بپردازند؛ هنری که برخی پیشینه آن را به دوره هخامنشاین و ساسانیان و اشکانیان می‌رسانند. اکنون بخشی از این آثار کهن میناکاری در موزه‌های خارج از کشور وجود دارد؛ مانند: بشقاب میناکاری دوره ساسانی با نقش شکار قوچ در موزه متروپلیتن نیویورک.

چون اصفهان مهد هنر میناکاری است مناسب است اصفهانی‌های میناکار، از بستر اینترنت برای عرضه و فروش آنلاین ظروف میناکاری بهره ببرند و یک جای مناسب برای آن‌ها بازار باسلام است که در آن ایجاد غرفه رایگان است و فضایی است که هنرمندان  این رشته بتوانند به صورت مستقیم و بی واسطه، برای فروش اینترنتی ظروف میناکاری خودشان اقدام کنند.

گفتنی است از شانزدهم مرداد ۹۷ هیجانی در نصف جهان برپاست و باسلام در اصفهان حضور دارد و سی غرفه دار در یک کارگاه یک روزه مهارت‌افزایی شرکت کردند و اکنون در یک مسابقه پرهیجان حضور دارند. شما چه کسب و کاری را سراغ دارید؟ آن را به باسلام معرفی کنید یا باسلام را به او!

نکات مهم خرید و نگه‌داری ظروف میناکاری

برای خرید ظروف میناکاری باید به نکاتی توجه کنید:

  • وزن ظرف میناکاری شده مهم است. نباید وزن ظرف میناکاری خیلی کم باشد و سبک باشد. یکی از دلایل اهمیت این موضوع، تغییر حالت و شکل ظرف در درازمدت است.
  • سطح کار ظروف میناکاری شده باید صاف و براق باشد و نباید حالت زبری، ترک خوردگی، پریدگی و مانند آن داشته باشد. در این صورت معلوم است زیرکار و لعاب‌بندی آن درست انجام شده است.
  • میناکاری‌های شناسنامه‌دار را خرید کنید که استادکار و محل ساخت آن ثبت شده است. البته به اصالت آن دقت کنید.
  • به ظرافت نقوش و خطوط، تنوع رنگ‌ها، طرح و نقش ظروف میناکاری دقت کنید. قیمت میناکاری بر اساس این موارد متغیر است.
  • نکته آخر درباره نگهداری ظروف میناکاری شده این که چون روی این ظرف لعاب و مینا وجود دارد و سطحش براق و صیقلی است، آن‌ها را می‌توان با آب گرم و اسفنج شست و نباید برای تمیز کردن آن از اشیای تیز و زبر استفاده کرد. همچنین حرارت و گرمای زیاد برای این ظروف مناسب نیست و به رنگ‌های آن آسیب می‌زند.

ظروف میناکاری را در بازار باسلام آنلاین خرید کنید

 

 


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
4 سال قبل

سلام
یکی از موارد مهم ضخامت رنگ و لعاب بر روی ظرف، بایستی یکدست باشد.
باتشکر

حسینی
حسینی
5 سال قبل

قیمتش بالاست همچنان

رضا
رضا
پاسخ به  حسینی
5 سال قبل

البته خرید هنر دست اصیل و سنتی، با توجه به زحمت آن و ارزش های انسانی و فرهنگی نهفته در آن، خیلی زیاد نیست.

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x