خانه احسان کاشمر؛ فروشگاهی با عطر کاهگل


1,864

حمام و اتاق نشیمن فروشگاه خانه احسان کاشمر

این روزها تب فروش محصولات سنتی و خانگی و محلی و ارگانیک، داغ شده ولی ما گروهی را پیدا کرده‌ایم که این محصولات را به شیوه‌ای متفاوت عرضه کرده‌اند؛ تیم باسلام سفری به کاشمر داشته تا از نزدیک، با صاحب غرفه «خانه احسان کاشمر» سایت باسلام ملاقات کند؛ این غرفه به صورت گروهی و در واقع به پشتوانه یک فروشگاه بزرگ در شهر کاشمر اداره می‌شود.

فروشگاه خانه احسان کاشمر، یکی از غرفه‌های خوب باسلام است که از اردیبهشت ۹۶ تا کنون در این بازار فعال بوده و محصولات غذایی سالم، پوشاک، مواد شوینده سالم و بسیاری دیگر از مایحتاج یک خانه را برای یک زندگی سالم عرضه می‌کند. این فروشگاه اینترنتی، یک فروشگاه بزرگ فیزیکی در خیابان بهبودی کاشمر هم دارد که بیشتر شبیه یک خانه است تا فروشگاه. وقتی از در چوبی فروشگاه وارد می‌شوید، حال و هوای یک خانه دلنشین و آرامش‌بخش را برای شما تداعی می‌کند؛ جایی که هم چیزهایی برای خریدن هست، هم چیزایی برای یاد گرفتن و بخش‌هایی هم برای تجربه کردن.

درب ورودی فروشگاه خانه احسان کاشمر

غرفه خانه احسان کاشمر را علی بخشی و سه نفر از دوستانشان راه‌اندازی کرده‌اند و در آن محصولاتی عرضه می‌کنند که می‌شود با آن‌ها سالم‌تر زندگی کرد؛ از مواد غذایی سالم مثل انواع مواد غذایی ارگانیک گرفته تا حبوبات کشت دیم، روغن‌های خوراکی خانگی، روغن‌های درمانی و حتی لباس‌هایی که با الیاف طبیعی و تمام‌نخ دوخته شده‌اند.

فروشگاهی با عطر کاهگل

در یکی از کوچه‌های خیابان بهبودی کاشمر، حدود ده بیست پله کوتاه را پایین رفتیم و زیر یک ساختمان چهار پنج طبقه، یک‌هو با یک در چوبی قدیمی و دیوار کاهگلی مواجه شدیم. علی آقا و دوستانش ما را به داخل دعوت کردند که یک زیرزمین بزرگ بود. دورتادور زیرزمین، طاقچه‌های کاهگلی بود و کف سالن روی کف‌پوش‌های قهوه‌ای‌رنگ، جابه‌جا گلیم‌های رنگارنگ پهن شده بود.

قفسه‌های کاهگلی محصولات خانه احسان کاشمر

هر کدام از طاقچه‌ها مخصوص بخشی از محصولات بود؛ آردهای مقوی و نمک، روغن‌های خوراکی طبیعی، قندها و شیرینی‌های طبیعی، چای‌ها و دمنوش‌های متنوع سنتی، عرقیات گیاهی، لباس‌های نخی و الیاف طبیعی، ظروف سنگی و مسی، لوازم حمام سالم و… هر کدام برای خودشان یک طاقچه کاهگلی داشتند. در میانه سالن هم چند میز و سبد بزرگ برای خشک‌بار و انواع برنج و آجیل و… در نظر گرفته شده بود.

طاقچه قندهای طبیعی خانه احسان کاشمر

اما چرخی در فروشگاه، پایان راه نیست. سمت چپ سالن، اتاقک‌هایی با گل و و سنگ و گونی‌های کنفی و پرده‌های گلیمی ساخته شده که هر کدام کارکردی دارند. یکی مخصوص تجربه رایحه عطرهای طبیعی است و دیگری با سنگ نمک ساخته شده که می‌شود در اتاقک‌ها نشست و با آرامش به صدایی گوش کرد که پخش می‌شود و درباره این تجربه‌ها برای شما توضیح می‌دهد.

اتاق رایحه در فروشگاه خانه احسان کاشمر

محصولات سنتی در خانه‌ای سنتی

بعد از اتاقک رایحه و اتاقک سنگ نمک، یک حمام نمادین ساخته شده که همه محصولات مرتبط با حمام در خانه احسان را آنجا می‌توانید ببینید. از شوینده‌ها و تمیزکننده‌ها گرفته تا حوله‌ها و لیف‌های پشمی و وسایل خشک‌کن و خوش‌بوکننده‌ها و… و همگی با آنچه در حمام‌های عادی دیده می‌شود، تفاوت داشت.

بعد از حمام، نوبت می‌رسید به اتاق نشیمن که در آنجا هم لوازم مختلفی نظیر کرسی و لحاف و تزیییات دلنشین و بعضی از خوراکی‌های مخصوص پذیرایی و… چیده شده بود. مطبخ خانه احسان کاشمر هم پیشنهادهای متفاوتی برای یک آشپزخانه داشت. از ظروف مسی و اسباب‌چای و ظروف سفالی و خمره و پارچ‌های سفالی و دیزی‌های سنگی و تنور گلی و… که معمولا در خانه‌های امروز ما کمتر دیده می‌شود.

حمام و اتاق نشیمن فروشگاه خانه احسان کاشمر

علی‌آقا و دوستانش در خانه احسان کاشمر، سعی کرده‌اند محصولات را در یک بافت قابل لمس عرضه کند و جای هر محصول را در زندگی روزمره به شما نشان دهند و ورود به این فروشگاه، احتمالا یکی دو ساعتی وقت می‌خواهد که آدم در آرامش بچرخد و حس کند و انتخاب کند.

چرخه تولید خانگی و کارگاهی

بخشی از محصولات خانه احسان کاشمر را ده بیست نفر تولیدکننده از کاشمر تولید می‌کنند و معمولا در خانه‌ها کار می‌کنند و در فروشگاهشان در کاشمر و در غرفه‌شان در باسلام عرضه می‌شود. بخش دیگری از محصولات هم مانند خرما، با وسواس درباره کیفیت و سلامت، از شهرهای دیگر تأمین می‌شوند.

یاسر محدثی و علی بخشی، مدیر فروشگاه خانه احسان کاشمر

علی آقا، آقا روح الله، مهدی آقا و بقیه دوستانشان در خانه احسان کاشمر، آن قدر انرژی و هیجان و همت داشتند که ما را برای ادامه مسیر در سفر شمال شرق، سر حال آوردند و فهمیدیم که در این جاده، اتفاق‌های بزرگ و هیجان‌انگیزی در حال رخ دادن است. اتفاقا وقتی به مشهد رسیدیم، فهمیدیم که خانه احسان، یک نسخه بزرگ‌تر هم در شهر مشهد دارد که بعدا درباره آن هم خواهیم نوشت.

خرید آنلاین و حضوری از خانه احسان کاشمر

برای خرید محصولات علی آقای بخشی و دوستانش، غرفه «خانه احسان کاشمر» در باسلام را ببینید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رسول
رسول
6 سال قبل

چقدر جذاب و عالی بود

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x