با بسته‌بندی خلاقانه به کسب‌وکارتان کمک کنید


2,088

آقای شبیر شیخی از سال 96 کار تازه‌ای را شروع کرده است. محصولات خوراکی خانگی تولید می‌کند و همچنین عرضه برنج باکیفیت اما با یک تفاوت هنرمندانه. او هم اکنون یکی از غرفه‌دارهای باسلام است و محصولاتش را در غرفه محصولات ایرانی دردیس عرضه می‌کند.

ایده‌ای که آقای شبیر شیخی پیاده کرده است اولا یافتن محصول باکیفیت از تولیدکننده اصلی است و دوم اینکه  همان محصول را در یک بسته‌بندی شیک و خاص عرضه می‌کند. این چیزی است که در غرفه‌اش اعلام کرده است. از او خواستیم جزئیات دقیق‌تری برای کسانی که می‌خواهند وارد این کسب و کار شوند به ما بگوید.

چطور محصول باکیفیت می‌آورید؟

شبیرآقا الان در مشهد زندگی می‌کند. ولی تجربه چندین ساله زندگی در تهران و شمال را دارد. ارتباط مستقیم با کشاورزهای شمالی و آشنایی با انواع برنج حاصل تجربه آن سال‌هاست. ممکن است شما هم تولیدکننده‌ای اصیل و باکیفیت بشناسید ولی هیچ وقت به ذهن‌تان نرسیده باشد که با ایجاد یک ارزش افزوده روی محصولش ایجاد یک کار کنید. می‌شود روی این موضوع فکر کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه مثل حرفه‌ای‌ها برنج بخریم؟

محصول باکیفیت را زیبا به مشتری برسان!

برنج به این خوبی را می‌ریزند در کیسه‌ای نامرغوب یا فوقش کیسه‌ای معمولی. محصولی که یکی از مواد غذایی بسیار پرکاربرد سفره ایرانی‌هاست. در همان سال‌هایی که شبیر در شمال است به ذهنش می‌رسد چه خوب می‌شد اگر بسته‌بندی هم مثل خود محصول باکیفیت باشد. این دغدغه آنقدر پررنگ است که بااینکه یک برنامه‌نویس حرفه‌ای است کار و سرمایه‌اش را روی همین ایده قرار می‌دهد. تصمیم می‌گیرد با تهیه مواد اولیه دسته‌بندی از بازار تهران کیسه‌ای زیبا و بادوام طراحی کند.

وسایل و ابزار دسته بندی

بسیاری از کسب و کارهای خرد نمی‌توانند دستگاه‌های بسته‌بندی بخرند. از طرفی هزینه سنگینی دارد و  هم بسته‌بندی حاصل از این دستگاه‌ها خالی از ظرافت و همه شبیه به هم هستند.

آقای شیخی در بسته‌بندی سلیقه به خرج داده و در یک بسته‌بندی ابتکاری محصولش را ارائه می‌کند. این بسته بندی با پارچه کاوری دوخته می‌شود. چند لایه است، داخل کیسه نایلون دارد و به همراه گیره مخصوص و دکمه کار.

توضیح کامل‌تر از زبان خود آقای شیخی: جنس بسته بندی پارچه کاور ۹۰ گرمی است که به طور سفارشی با سایزی که ما می‌خواهیم تولید و روی اون چاپ زده می‌شود. بعد ما دورش را دوخت اضافه می‌زنیم و دکمه اضافه می‌کنیم.

برنج داخل نایلون ریخته  و با بند و استوپر درش بسته می‌شود. بعد داخل کیسه قرار می‌دهیم و سرش را می‌دوزیم.

 به مشتری اطمینان لازم را بدهید

مساله فقط اطمینان مشتری نیست، خود عرضه کننده هم برای اینکه نسبت به محصولش اطمینان کافی داشته باشد می‌تواند کیفیت آن را در آزمایشگاهی معتبر کنترل کند.

نمونه برنج‌های غرفه محصولات ایرانی دردیس در آزمایشگاه مرکزی پژوهشکده صنایع غذایی مشهد تست می‌شود. تست‌هایی برای اطمینان خاطر از پاک بودن محصول از آلاینده‌های سرب و آرسنیک و همچنین آلودگی‌های قارچی.  هزینه آن هم برای هر تست حدود 75هزارتومان است.

یک کاتالوگ به رونق کسب و کار چه کمکی می‌کند؟

بسیاری از کالاهای مصرفی تبدیل به یک عادت برای مردم شده‌اند. آنها نیازی به شناخت کامل آن در خود نمی‌بینند چون همیشه در زندگی‌شان بوده. با این شرایط اگر با اطلاعات کاربردی تازه‌ای مواجه شوند حتما برایشان جذاب خواهد بود.

این اتفاق برای محصولات برنج دردیس افتاده است. اطلاعاتی کاربردی در مورد برنج که خیلی شُسته رفته و کاربردی به شما امکان شناخت انواع برنج‌های ایرانی را می‌دهد. علاوه بر آن هر کیسه حاوی یک کارت شناسنامه کوچک از نوع برنج و اطلاعاتی نظیر محل کشت، نوبت کشت و نژاد برنج است.

کاتالوگی که به همراه محصول‌تان به مشتری می‌فرستید، می‌تواند علاوه بر اطلاعات عمومی محصول، تجربه‌های فردی خود شما را هم داشته باشد.

سرمایه در گردش و سود

سرمایه متوسط برای شروع عرضه و بسته‌بندی برنج و یا زعفران، 50 میلیون تومان است. البته با کمتر هم می‌شود شروع کرد ولی میزان سودآوری‌اش پایین می‌آید. مدت متوسط برگشت سرمایه در مورد برنج ۳ ماه است و با حدود ۱۵ درصد سود. این مدت زمان در زعفران ۴ ماه و ۲۵ درصد سود است و در لواشک حدود ۳ ماه و 5۰درصد سود. برای شروع به کار تولید لواشک خانگی 2 تا 5 میلیون تومان سرمایه در گردش کافی است.

شما موقع خرید یک محصول چقدر به بسته‌بندی‌اش اهمیت می‌دهید؟ اگر تولیدکننده هستید فکری به حال بسته‌بندی‌اش کرده‌اید؟

 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهام پوستچی
الهام پوستچی
5 سال قبل

خوشحالم که کم کم به جمع دوستانی که به “بسته بندی” در عرضه محصولات بعنوان یک “اصل” مهم نگاه میکنند، اضافه میشود.
سالهاست که با این دغدغه، تلاش میکنیم، اما چون از بالاترها! توجه نمیشود، خسته تر میشویم.
بارها و بارها و بارها گفته ایم که مثلا در بحث صنایع دستی، یک محصول که با سالها تجربه و صرف زمان ساخته شده، چرا باید داخل روزنامه مچاله شود و به مشتری داده شود؟؟؟ واقعا اگر آن گلدان مینا زبان داشت، میگفت که چقد بهش برخورده است!
خودمان برای کار خودمان ارزش قائل باشیم، نه اینکه به خاطر رقابت و قیمت پایین تر دادن ، کارمان را بی قابل کنیم.
البته نه فقط کار خودمان بلکه مشتری هم قطعا از یک بسته بندی خوب احساس میکند که چقدر شما برایش احترام قائل هستید، این را در هنگام بسته بندی لوکس و مناسب یک محصول در چشمان مشتری خواهید دید.
اگر بخواهم بنویسم مطلب زیاد است.
ارادت و سپاس
مجموعه هنری فراسازه

موسوی غرفه طراوت
موسوی غرفه طراوت
5 سال قبل

سلام و خدا قوت
ممنون از توضیحاتتون. امیدوارم همه تلاشگران موفق باشن .
از تجربیات و صحبتهاتون استفاده خواهیم کرد .ممنون از تیم باسلام و آقای شیخی.

برکت
برکت
5 سال قبل

سلام؛
با آرزوی موفقیت و توفیقات روزافزون برای جناب شیخی عزیز
http://Www.basalam.ir/barkat

.
.
.
در ضمن متن از جهت ویرایشی مشکلاتی داره.
مثلا دو جا به جای “بسته بندی” “دسته بندی” آمده بود.
و یا در انتهای متن بی مقدمه وارد بحث زعفران و لواشک شد.

فروشگاه خانگی ریحان
فروشگاه خانگی ریحان
5 سال قبل

خیلی عالی بود کارتون
موفق باشید
فروشگاه خانگی ریحان
http://www.basalam.ir/reyhan

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x