قصه یک سفره سالم


1,479

محمدمهدی شیرمحمدی، یکی از غرفه‌دارهای پرتلاش در سایت باسلام است. با غرفه سفره سلامت و ده‌ها محصول طبیعی و خانگی. او اهل رسانه و روزنامه‌نگاری بود ولی الان فعالیت جدی در زمینه تغذیه سالم و طب سنتی دارد. چیزی هم پای او را به این عرصه باز کرد، اخبار داغ آن روزها بود. مساله حجامت و طب سنتی و اداره‌های بهداشت و … البته این همه ماجرا نیست. انگار باید قصه موفقیت آقای شیرمحمدی را از کمی قبل‌تر شروع کرد:

سال‌ها پیش وقتی محمدمهدی هنوز نوجوان بود، از معلمش چند کتاب هدیه می‌گیرد. به ظاهر هدیه‌ای عادی است ولی گذشت زمان تاثیر عمیق آن هدیه‌ها را بیشتر روشن می‌کند.

هدیه‌ای که آقای محمدمهدی شیرمحمدی گرفت، کتابی بود در باب طب ایرانی و نیز هدیه‌ای دیگر درباره خوراکی‌ها و تاثیر آن در زندگی. این هدیه‌ها برای کسی که هم پدربزرگ و هم مادربزرگش دستی در طب سنتی داشتند هدیه‌ای عادی نبود. این پیشینه سال‌ها بعد هم وقتی روزنامه‌نگاری می‌کند در تصمیم‌گیری‌هایش موثر است. تصمیمی که بعد از ماجرای ملاقات او و استاد حکیم خیراندیش گرفته می‌شود:

ماجرای یک دیدار سرنوشت‌ساز

دورادور از وضع بهداشت و درمان خبر داشت. چون روزنامه‌نگار بود و پیگیر اخبار روز. در مقطعی مساله حجامت خبر روزِ جامعه پزشکی می‌شود. تهیه خبر و گفت و گو با کارشناس‌های این عرصه را به یکی از خبرنگارها می‌سپارد. یکی از این کارشناس‌ها کسی نیست جز: حکیم خیراندیش. استاد خیراندیش که این پیگیری و حساسیت را می‌بیند دوست دارد از نزدیک محمدمهدی شیرمحمدی را ببیند. محمدمهدی هم علاقه‌مند است این ملاقات صورت بگیرد.

این دیدار هرچند، سال‌ها بعد اتفاق می‌افتد ولی حرف‌هایی که رد و بدل می‌شود نشان از نزدیکی فکرها دارد. محمدمهدی می‌گوید: «شما اگر یک نفر باشید حذف می‌شوید اما اگر یک جریان بشوید، می‌مانید.» پاسخ استاد خیراندیش هم جالب است:  «می‌دانم. اساساً برای همین بخش اعظم وقت خود را به آموزش سپری می‌کنم و تنها چند ساعت در هفته به درمان مشغولم. من برای خودم و نظام بهداشت و درمان، استراتژی دارم….»

دیدن حکیم خیراندیش باعث می‌شود که مطالعه طب را جدی‌تر بگیرد. کنار دست استاد هنگام درمان بنشیند و شروع کند به تحقیق و حاشیه‌نویسی متون کهن طبی. نتیجه‌اش هم یادداشت‌هایی می‌شود که در خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

 خوراکی سالم از کجا بیاوریم؟

تجربه آقای شیرمحمدی به او نشان داد که بعد از توصیه تغذیه‌ای به دوست و آشناها، همه‌شان سوال مشترکی دارند: حالا خوراکی مناسب از کجا پیدا کنیم؟

البته که مخاطبانش حق داشتند. تشخیص غذای سالم و پیدا کردنش کار هر کسی نیست. این شد که خودش آستین‌ها را بالا زد و شروع کرد به ایجاد مجموعه‌ای برای تهیه تغذیه سالم. تلاشی که منجر شد به ایده سفره سلامت

چیزهایی که در سفره سلامت پیدا می‌شود

روغن حیوانی معطر و برخی فرآورده های ترکیبی عطاری را تولید می‌کند و سایر محصولات را از روستایی‌ها و تولیدکننده‌های خانگی تهیه می‌کند. البته مواردی را هم از بازار جور می‌کند تا یک سفره پر و پیمان و سالم بچیند.

خود ما هم می‌توانیم محصولات سالم و طبیعی درست کنیم؟

بله. اگر خواص گیاهان و خوراکی ها را بشناسید بسیاری از آنها در اطراف شما هستند. هرآنچه در منزل دارید کافی است مانند اجاق گاز برای پخت و پز روغن یا رب خانگی یا… بعضی از فرآوری‌ها هم مثل ترکیب با عصاره گل‌محمدی، پیاز، هل و بِه و … را هم باید یاد بگیرید.

برای مشتری‌های آشنا و خودمانی حتی نیاز به تهیه لوازم بسته‌بندی هم ندارید. ولی با توسعه کار و تولید، نیازسنجی می‌کنید و تجهیزاتی مثل انواع انبر و بیلچه و … برای گردآوری گیاهان دارویی و همچنین قوطی و پاکت شیک برای مشتری‌های ناآَشنا تهیه می‌کنید.

شما چقدر برای سلامت تغذیه‌تان اهمیت قائل هستید؟ آیا سفره سالمی در خانه‌تان چیده می‌شود؟



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برکت
برکت
5 سال قبل

با ارزوی موفقیت برای جناب شیرمحمدی عزیز
http://Www.basalam ir/barkat

محمد مهدی شیر محمدی
محمد مهدی شیر محمدی
پاسخ به  برکت
5 سال قبل

سلام و ممنونم از لطف شما
انشالله شما هم موفق باشید.
از پیشنهادها و انتقادهای شما استقبال می کنم.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x