یک کندوی عسل برای خودت داشته باش!


31,317

عسل را فقط در قوطی و پشت ویترین عسل‌فروشی‌ها دیده‌اید؟ در طبیعی بودن یا تقلبی بودن عسل شک کرده‌اید؟ اصلا بگذارید بروم سر اصل مطلب! تا حالا هوس کرده‌اید یک کندوی عسل داشته باشید؟ اگر می‌خواهید قدیمی‌ترین و طبیعی‌ترین شیرینی دنیا را خودتان تولید کنید، وقتش رسیده برای خودتان یک کندوی عسل داشته باشید! اما چطور؟

ما با چند غرفه‌دار باتجربه باسلامی مشورت کردیم. غرفه‌دارهایی که خودشان سال‌ها در کار تولید عسل هستند. از آنها اساسی‌ترین چیزها برای داشتن و نگهداری از یک  کندوی عسل را پرسیدیم. در نوشتن این مطلب سید روح‌الله حسینی از غرفه کافه عسل (عسل میم)، سلمان مومن‌زاده از غرفه عسل طبیعی طبیس، مهتاب کریم‌زاده از غرفه ماه و مهتاب و علی از غرفه عسل آذربایجان و کردستان به ما کمک کردند.

قدم اول: عاشق زنبورها شوید!

برای زنبورداری حتما باید علاقه‌مند به این کار هم باشید. بعد روشن و واضح تصمیم بگیرید که کندو‌داری را به عنوان شغل اول و منبع اصلی درآمد در نظر می‌گیرید یا به عنوان یک علاقه‌مندی و منبع کمکی برای درآمد.

اگر عاشق طبیعت‌گردی، شب‌خوابی چند صد کیلومتر دورتر از خانه و در دشت و سفرهای طولانی به چهار گوشه‌ی ایران هستید، زنبورداری بهترین کار است!

اگر هم نمی‌توانید با این شرایط کنار بیایید و فقط به عنوان یک تفریح یا مثلا مصرف شخصی به آن نگاه می‌کنید، می‌شود در سطح پایین‌تری هم کار کرد. کندوداری بدون کوچ و بدون شب‌خوابی در دشت!

باسلام|basalam_ تولید عسل
این زنبورها مربوط به غرفه عسل سبلان است. عکس را یاسرخسرو، وقتی رفته بود سراب، گرفته.

با زنبوردارهای کاردرست ارتباط برقرار کنید

به غیر از دیدن فیلم کارتونی هاچ زنبورعسل، چقدر با عسل و زنبور آشنایی دارید؟ جدای از شوخی، مطالعه را جدی بگیرید! مثلا کتاب‌های زنبورداری نوشته آقای شهرستانی و یا کتاب زنبورداری آقای پیرایرانی، اطلاعات خیلی خوبی به شما می‌دهد.

برای آموزش عملی هم بهترین راه ارتباط با زنبوردارهای کاردرست است. به عنوان کارآموز برایشان کار کنید. اینطوری علاوه بر کار یاد گرفتن وارد ارتباطات بازار عسل هم می‌شوید.

آموزشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای بسیاری هم هستند که می‌توانید در آنجا از خم و چم کار با زنبور و تولید عسل سر دربیاورید.

باید یادتان باشد لذت واقعی این کار را زمانی با تمام وجود حس می‌کنید که خودتان وارد گود شوید و چند باری هم زنبور نیش‌تان بزند!

انواع کندوها

عموما کندوها ده قاب هستند. دو نوع معروف تبریزی و اصفهانی دارند که نوع تبریزی آن کمی بزرگ‌تر و اصفهانی کمی کوچک‌تر است. کندو را می‌توانید از فروشگاه‌های تجهیزات زنبورداری یا از یک زنبوردار بخرید.

آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، خراسان، کرمانشاه، کردستان و لرستان معمولا بیشترین پرورش دهندگان عسل را دارند؛ چون بهترین و بیشترین پوشش گیاهی را دارند.

بهترین زمان خرید کندوی عسل: دی و بهمن‌ماه

دلیل خرید در ماه دی و بهمن این است که در این ماه‌ها جمعیت و قوت واقعی کندوها مشخص می‌شود. توی این روزها با حدود ۴۵۰ هزارتومان می‌توانید یک کندو با ملکه و تعدادی بچه‌زنبور بخرید. با این حساب با حدود دو سه میلیون می‌شود ۵ تا کندو خرید.

همه‌ی آزمایش‌ها و آزمون و خطاها را روی همین تعداد کندو اجرا کنید. بعد با روندی آهسته و پیوسته می‌توانید سال بعد این تعداد را به ۲۰ و ۳۰ تا برسانید. برای گرفتن دفترچه زنبورداری باید حداقل ۴۲ عدد کندو داشته باشید.

با عضویت در تعاونی زنبورداری شهرتان از خدمات صندوق حمایت زنبورداری استفاده کنید. البته بسته‌های حمایتی صندوق برای زنبورداران فعال است، نه کسانی که تازه می‌خواهند شروع کنند.

باسلام|basalam- تولید عسل

لوازم کندو‌داری

لباس کار زنبورداری، یک جفت پوتین یا چکمه خوب،‌ یک جفت دستکش، توری جهت پوشاندن صورت، کاردک زنبورداری، کلاه، برسی یا شاه پر، و یک وسیله دیگر به نام دودی یا Smoker

راستی چرا دود؟

زنبوران عسل تندخو به سادگی به زنبوردار اجازه خارج کردن عسل از کندو را نخواهند داد. برای سرگرم کردن زنبورها و بازدید راحت‌تر از کندو، از دودکن استفاده می‌کنیم.

برخی از دودکن‌ها از قلع و برخی از مس یا استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند. یک دودکن باید دمنده‌ی قوی و مخزن آتش مناسب داشته باشد.

بهترین سوخت برای دودکن: بسته‌های مقوای نازک، گونی کنف خشک و بخصوص پوسیده، تکه‌های پارچه یا لباس پشمی کهنه، چوب پوسیده و پهن گاو است.

یک کندوی خوب عسل، چگونه کندویی است؟

یک کندوی خوب باید از ورود زنبورهای مهاجم جلوگیری کند. مقاوم در برابر اثرات مخرب نور خورشید و باران باشد. مانع از نفوذ موریانه‌ها گردد. اغلب کندوها چوبی هستند.

قسمت‌های مختلف یک کندو از پایین به بالا:تخته‌ی تحتانی، طبقه، پنجره‌ی ملکه، قاب‌ها و زیرسازی آنها، صفحه‌ی جدا کننده و سرپوش است.

نیش زنبور گُل است، ولی هر کس بخورد یک کم دردش می‌آید!

نیش زنبور اصلاً خطرناک نیست. بلکه تجربه نشان داده زنبوردارها کمتر بیمار می‌شوند. چون نیش زنبور جنبه درمانی دارد. ولی تعداد افراد خیلی خیلی کمی به آن حساسیت دارند که بهتر است، قبل از شروع کار این مساله را بررسی کنند.

عسل را توی چی بسته‌بندی کنیم؟

بهترین ظرف برای بسته‌بندی عسل، ظرف شیشه‌ای است. خرید از کارخانجات بلورسازی در تهران، اصفهان و همدان برای کسانی که تولید بالاتری دارند پیشنهاد می‌شود.

در صورت تمایل هم می‌توانید از ظروف پت یا همان پلاستیکی استفاده کنید. مرکز فروش آن در تهران، میدان مولوی است.

قبل از تولید به فکر فروش باشید

عسل از آن کالاهایی است که اول شخص باید برند شود تا بتواند عسل بفروشد. بدون اغراق باید گفت فروش عسل خالص سخت است.

البته وقتی شما با تعدادی کندوی محدود شروع می‌کنید، جای نگرانی نیست؛ چون به همان مقدار تولید مصرف خودتان و نهایتا برای فروش به آشنایان نزدیک و فامیل است.

در صورت بالا بردن تولید و سرمایه‌گذاری بلند مدت باید قبل و یا همزمان با تولید به فکر فروش آن هم باشید.


افراد زیادی در بازار «باسلام» بدون صرف هزینه‌ی زیاد، صاحب کسب‌وکارهای خانگی و محلی شده‌اند و برای امرار معاش خانواده‌شان تلاش می‌کنند؛ اما از قدیم گفته‌اند یک دست صدا ندارد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تقی ملک پور
تقی ملک پور
1 سال قبل

درایام بازنشستگی وکهولت تصمیم دارم برای سرگرمی درحیاط خانه یک کندوداشته باشم سرگرمی سالمیه لطفا راهنمایی فرمایید فقط یک کندوبرای تولیدعسل وسرگرمبی

زهرا
زهرا
5 سال قبل

باسلام به باسلام من عاشق کار با چوب هستم ودرپی اموزش نجاری ولی تا ن حال جاییرو پیدانکردم من اصفهانیم منشه کارگاهی جهت تعلیم به مشون بریر یعنی معرفی کنید ممنون میشم

علی
علی
5 سال قبل

غرفه آقای سیدی کدومه؟ فک نمیکنین باید اسم غرفه رو میگفتین؟؟؟؟

(میم زندگی)
(میم زندگی)
ویرایشگر
پاسخ به  علی
5 سال قبل

ممنون از دقت شما. نشانی غرفه آقای سیدی در باسلام، روی اسم ایشان لینک شد.

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x