عید غدیر چه هدیه‌ای بدهیم؟


14,822

خوشی عید را با آداب و رسوم آیینی و محلی می‌توان ماندگارتر و شادتر کرد. می‌شود بسیاری از رسوم جاری را با کمی خلاقیت و با همان هزینه‌های قبلی به نحو اعجاب‌آوری جذاب‌تر کرد.

پاکت یا گیفت به همراه پول

یکی از آداب و رسوم بسیار پررنگ در این عید بزرگ عیدی دادن سادات است. که معمولا اسکناس نو یا سکه می‌دهند. چند روز قبل از عید غدیر بازار اسکناس نو داغ می‌شود و سادات در به در دنبال اسکناس نو می‌گردند. بعضی فروشگاه‌ها، با ایجاد یک ارزش افزوده مثل زدن یک مهر طلایی روی اسکناس آن را به قیمتی بالاتر عرضه می‌کنند. رنگ روشن مهر طلایی در کنار نو بودن اسکناس، این انگیزه را ایجاد می‌کند که گیرنده اسکناس را به عنوان یادگاری در کیف پول خود یا زیر شیشه میز تحریر یا کار خود نگهداری کند. البته در باور عموم گرفتن اسکناس از سادات به خودی خود باعث برکت می‌شود ولی نو بودن آن هم بی‌تاثیر نیست. در کنار آن می‌توان اسکناس را در پاکت‌های خاص دست‌ساز یا به همراه گیفت‌های نمدی جذاب عیدی داد. بخصوص اینکه تهیه کردن پاکت یا گیفت به تعداد بالا حتما در پایین آمدن قیمت آن موثر است.

از دادن هدیه‌های یک‌بار مصرف دست برداریم

اگرچه هدیه دادن به طور مستمر، آن هم هدیه‌های کوچک همیشه توصیه شده است ولی حالا که قرار به هدیه دادن است تلاش کنیم هدیه‌های یک‌بار مصرف و بی‌روح ندهیم. با کمی دقت و جستجو در بازار بخصوص در قسمت هنرها و صنایع دستی می‌توان طیف بسیار انبوه و وسیعی از هدیه‌های به یادماندنی و با اصالت پیدا کرد. هدیه‌های کوچک مثل انواع جعبه‌های خاتم‌کاری و میناکاری، ظروف سفالی، تابلوهای معرق دست‌ساز، تابلوفرش‌ها، انواع محصولات چرمی طبیعی، منسوجات دست‌باف، عروسک‌های دست‌ساز پارچه‌ای یا نمدی، سنگ‌های معدنی و تزئینی و … هزاران پیشنهاد دیگر که در نگاه اول ممکن است حتی گران‌قیمت به نظر برسند ولی با کمی دقت در هنر و زمانی که سازنده هنرمندش به کار برده، و در مقایسه با انواع مصنوعات ماشینی باید اعتراف کرد که بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی‌اش عرضه می‌شود. هدیه‌هایی که هم در خاطر هدیه‌گیرنده ماندگار است هم بخشی از زندگی ظاهری او می‌شود.

 

کارت پستال و کارت تبریک

کارت پستال‌ها از هدیه‌های بسیار رایج است که با بهانه و بی‌بهانه می‌شود از آن استفاده کرد. بسیاری از کارت پستال‌ها به صورت سری و ماشینی در بازار موجود است که با توجه به مناسبت‌های مختلف نوشته و طرح‌شان متفاوت است.

اما همین کارت پستال هدیه را با کمی خلاقیت می‌توانید تبدیل به یک هدیه خاص کنید. مثلا عکسی اختصاصی از محل یا شخصی که هدیه‌گیرنده با آن آشنایی و خاطره دارد را تبدیل به  کارت پستال کنید. با بریده‌های رنگی مقوا طرح‌های مختلفی دربیاورید و روی کارت بچسبانید. با ابزار خرازی (مثل دکمه، نخ‌های رنگی، و ..) کارت را تزئین کنید. ایده کارت پستال دست‌نویس با انتخاب یک جمله زیبا از خودتان یا یکی از بزرگان هم کارت پستال شما را خاص و تک می‌کند. نقاشی کشیدن هم اگر از پسش بربیایید که فوق‌العاده است.

هدیه‌هایی که قرار است دسته جمعی داده شود

در بسیاری از عیدها بخصوص عید نوروز و عید  غدیر رسم عیدی دادن و هدیه دادن به بیش از یک نفر – و گاهی ده‌ها نفر- وجود دارد. بزرگ فامیل یا کسی که سید است باید به تعداد قابل توجهی عیدی بدهد. بنابراین دغدغه به صرفه بودن و از عهده هزینه برآمدنش هم به صورت طبیعی وجود دارد. از جمله هدیه‌هایی که هم مناسبت با عید دارد و قیمت چندان زیادی هم ندارد انواع پیکسل است. هدیه‌ای که میان مخاطبان نوجوان هواخواه زیادی دارد و بسیاری از کسانی که آن را تولید می‌کنند بسته به سفارش مشتری طرح‌ها و عکس‌های متنوعی در آن استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان آن را در قسمت‌های متنوع استفاده کرد. روی کفش، کیف، آستین و ..
هدیه‌هایی که به صورت دسته جمعی و گروهی داده می‌شوند باید خیلی دقت کرد که سلیقه کلی جمع در نظر گرفته شود. ممکن است هدیه خیلی خاص، به مذاق یکی خیلی خوش بیاید ولی بیشتر افراد نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در این طور موارد تلاش کنید یک نقطه اشتراک بین افراد هدیه گیرنده پیدا کنید. یک رسم مشترک، سن و سال، توجه به باورهای اعتقادی و … می‌تواند راه‌حل‌ها و پیشنهادهای خوبی پیش پای شما بگذارد.

عقد اخوت یا پیمان برادری

و در نهایت عقد اخوت یا پیمان برادری را می‌توان فراتر از یک سنت، به عنوان یک هدیه دو طرفه و اتفاقی خوب برای روز غدیر هم در نظر گرفت. در اصل این سنتی بوده که پیامبر اسلام بنا نهاده و مسلمانان را دو به دو برادر دینی کرد. خود نیز با امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام عقد اخوت یا برادری بستند. افراد در هر زمانی با خواندن صیغه مخصوص آن می‌توانند این پیمان را با هم ببندند ولی در ماه ذی‌حجه و بخصوص عید غدیر تاکید بیشتری شده است.

عقد اخوت میان دو آقا یا دو خانم خوانده می‌شود. دو نفری که این پیمان را می‌بندند تصمیم می‌گیرند همدیگر از دعا کردن فراموش نکنند. اگر به اماکن مذهبی یا زیارتی رفتند از طرف او همدیگر زیارت کنند و در کل به همدیگر انرژی مثبت بدهند و حمایت‌های معنوی خود را ترک نکنند. داشتن برادر یا خواهر دینی محدودیتی در تعداد ندارد و اگر تاکنون این پیمان را نبسته‌اید عید غدیر بهانه خیلی خوبی است. چگونگی خواندن عقد اخوت را می‌توانید در کتب ادعیه ببینید. بعد از آن هر وقت هم خواستید هدیه‌ای به برادر دینی یا خواهر دینی خودتان بدهید، با گشتی در بازار اجتماعی باسلام از میان هزاران محصول حتما چیزی مطابق سلیقه‌تان پیدا می‌شود!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیکی
نیکی
2 سال قبل

عاااااالی بود خیلی کمک گرفتم پیشاپیش عید غدیرتون هم مبارک باشه انشالله

نیکی
نیکی
2 سال قبل

عاااااااااااالی بود ممنون از مطالب عالیتون

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x