با دارچین به جنگ دیابت بروید


11,610

چوب دارچین و پودر دارچین

آیا شما جزو پنج میلیون دیابتی در ایران هستید؟ (سال 1397) آیا می‌دانید بیشترین علت قطع عضو، بیماری دیابت است؟ آیا می‌دانید در ایران و جهان، آمار زنان دیابتی بیشتر از مردان است؟ آیا می‌دانید که دیابت نوع دو که بیش از نود درصد بیماران را تشکیل می‌دهند، بی سر و صداست و به موقع تشخیص داده نمی‌شود؟!

آیا می‌دانید دیابت، عوارض چشمی، کلیوی، عصبی، قلبی و عروقی دارد اما با کنترل قند خون، عمر دیابتی‌ها به اندازه آدم‌های سالم خواهد بود؟ خیلی نگران نشوید، اگر دیابتی هستید یا می‌خواهید از آن پیشگیری کنید، مصرف دارچین را فراموش نکنید!

با مصرف دارچین، خطرات دیابت را کم کنید

در دیابت، بیمار رنج زیادی می‌کشد و در معرض بیماری‌های چشمی، کلیوی، عصبی، قلبی و عروقی (مانند فشار خون و سکته مغزی)  و عوارض بعدی آن مانند قطع عضو یا مرگ زودرس (قبل از زمان طبیعی و کهولت سن)‌ قرار می‌گیرد. همچنین دیابت هزینه‌های زیادی را بر دوش بیمار و خانواده‌اش می‌گذارد و در نگاه کلی‌تر، هزینه درمانی را در کشور بالا می‌برد.

خطرات و عوارض دیابت و میزان آن، بیشتر از این بندی است که نوشتم. قصد من افزایش نگرانی شما نیست، بلکه می‌خواهم توصیه کنم که با  مصرف دارچین، به درمان (در کنار مصرف داروهای تجویزشده پزشک) یا پیشگیری از دیابت و حتی تنظیم وزن‌تان که از عوامل دیابت است، کمک کنید.

بازار باسلام - basalam

کاهش قند و چربی خون با دارچین

مصرف دارچین، در کنترل گلوکز (قند) و لیپید (چربی) خون بیماران دیابتی مؤثر است. نتیجه  یک مطاله کارآزمایی بالینی (۱) نشان می‌دهد که هرچند مصرف مکمل خوراکی دارچین، به تنهایی سبب کاهش قند و چربی خون نمی‌شود اما مصرف آن در کنار درمان‌های متادول توصیه می‌شود؛ زیرا کاهش معناداری در شاخص توده بدنی گروه دریافت‌کننده دارچین دیده می‌شود.

البته اگر دارچین باعث حساسیت یا مشکل گوارشی می‌شود باید از مصرف زیاد آن پرهیز کرد. در همین مطالعه، دو نفر به دلیل حساسیت و تظاهرات پوستی کنار گذاشته شدند.

دارچین مؤثرترین داروی گیاهی دیابت

بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که برای تنظیم گلوکز، دارچین نسبت به دیگر گیاهان دارویی مانند چای سبز، روغن زیتون، دانه سیر مؤثرتر است. همچنین ترشح انسولین را (تا بیست برابر) تشدید می‌کند و نیز باعث تقویت عمل انسولین می‌شود و مقاومت بدن نسبت به آن را کاهش می‌دهد.

دارچین باعث افزایش سوخت و ساز گلوکز و ورود آن به سلول‌ها می‌گردد. تحقیقات درباره اثر دارچین با آزمایش روی حیوانات، نشان داده است که مصرف دارچین هیچ گونه اثر سمی در پی نداشته است.(۲)

دیابت نوع دوم، جزو بیماری‌های خاموش است

دیابت دو نوع است. در نوع اول، در بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌شود یا مقادرش خیلی کم است. وقتی انسولین نباشد بدن نمی‌تواند از گلوکز انرژی مورد نیازش را تأمین کند. برای درمان این نوع دیابت، انسولین تزریق می‌شود.

در دیابت نوع دوم، بدن در برابر استفاده از انسولین تولید‌شده مقاومت کند. در این صورت، انسولین تولید شده به جای استفاده در سلول، در بدن جمع می‌شود. بیش از نود درصد دیابتی‌ها از نوع دوم هستند.

این نوع دیابت، بر عکس نوع اول، بی سر و صداست و ممکن است سال‌ها به بدن ما آسیب بزند ولی از آن بی خبر باشیم تا به یک عارضه جدی دچار شویم و دنبال درمانش برویم و متوجه شویم دیابت نوع دوم داریم.

روش‌های مصرف دارچین

  • در بیشتر کشورهای جهان، دارچین برای ادویه غذا استفاده می‌شود. در ایران قیمه دارچینی معروف و از خورشت‌های خوش عطر و بوست.
  • یکی از روش‌های مصرف دارچین، دمنوش آن به تنهایی یا ترکیبی است. دمنوش عسل و دارچین یک دم کرده ترکیبی دارچینی خیلی مفید است.
  • برای تهیه دمنوش دارچین می توان تکه‌ای از چوب دارچین را در قوری انداخت یا در استکان یا لیوان آب جوش قرار داد و سر آن را با نعلبکی یا چیز دیگری پوشاند و بعد از آن که دمای آب به میزان دلخواه رسید، آن را هم زد و و نوش جان کرد. در همین روش می توان عسل را هم در دمای کمتر از جوش، به دمنوش اضافه کرد. 
  • چون قصد ما از مصرف دارچین پایین آوردن قند خون است، بهتر است که همراهش قند یا شکر سفید مصرف نشود و چای یا دمنوش دارچینی را بدون شیرینی خورد یا از جایگزین‌های طبیعی استفاده کرد؛ مثل کمی خرما یا توت خشک.
  • ترکیب چای و دارچین هم از نوشیدنی‌های محبوب است. برای چای دارچینی می‌شود چوب یا پودر دارچین را در قوری قرار داد یا این که کمی از پودر دارچین را روی چای در لیوان یا فنجان پاشید.
  • روی قهوه یا شیر هم می‌توان پودر دارچین پاشید تا هم طعم دهد و هم از خواص آن بهره برد. 
  • از دیگر محصولات دارچینی، عرق دارچین و روغن دارچین است. روغن دارچین، بیشتر مصرف غیرخوراکی و جنبه دارویی و درمانی دارد.
  • طبع دارچین گرم است و کسانی که گرم‌مزاج هستند، از مصرف زیاد آن به خصوص در فصل‌های گرم سال خودداری کنند.
  • خوردن دارچین برای خانم‌های بارداری که مشکل دیابت دارند مناسب و مفید است اما باید از مصرف زیاد دارچین و فراورده‌های آن در دوران بارداری پرهیز گردد و البته با پزشک هم مشورت شود.
  • برای مصرف دارچین در محیط گرم مانند چای و دمنوش و خورشت قیمه، چوب دارچین به جای پودر دارچین توصیه می‌شود؛ زیرا پودر آن به حرارت حساسیت بیشتری نسبت به چوبش دارد. برای نمونه، چوب دارچین را به خورشت اضافه و موقع سرو جدا می کنند و در ظرف خورشت نمی‌گذارند.

شرایط نگهداری دارچین

عمر مفید چوب دارچین را با حفظ عطر و طعم اصلی، بین دو تا سه سال گفته‌اند برای پودر دارچین، بین شش ماه تا یک سال. دارچین را چه به صورت پودر یا چوب، خوب است در ظرف مناسب (مانند بانکه) و محیط خنک، تاریک و بدون رطوبت نگهداری شود. اگر ظرف و بسته‌بندی دارچین خریداری شده مناسب است توصیه می‌کنند در همان ظرف نگهداری و مصرف شود و در ظرف دیگری جابجا نشود.

کودکان را دریابید!

به گفته کارشناسان، دیابت نوع دوم در حال افزایش است و حتی در میان کودکان ده برابر شده است و اکنون (1397) بیش از پنج میلیون دیابتی در ایران وجود دارد! چرا؟ چون: تغذیه ناسالم و فعالیت کم جسمی (که باعث چاقی و اضافه وزن می‌شوند) و نیز فشار روانی، از عوامل مهم دیابت‌اند. حال اگر خودمان به این موارد دقت نداریم، دست‌کم حواسمان به بچه‌ها باشد.

چه قدر تنقلات و محصولات قندی می‌خورند؟‌ چه قدر پای تلویزیون و رایانه و تلفن همراه هستند و چه قدر بازی یا ورزش یا فعالیت بدنی (مثل مشارکت در کارهای خانه) می‌کنند؟ چه قدر با آن‌ها سخت یا سهل می‌گیریم یا مقتدرانه برخورد می‌کنیم و در آرامش یا اضطرابشان دخالت داریم؟

اگر کودکانتان چای می‌خورند آن را دارچینی کنید و آن را در ادویه غذاها و طعم‌دهنده‌های شیرینی‌ها فراموش نکنید.

مشاهده و خرید آنلاین دارچین‌های باسلام


پی‌نوشت‌ها:
(۱) میر فیضی، مانی و دیگران، «اثر دارچین در کنترل قند و چربی خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور»، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سال ۵۷، شماره ۳، مرداد و شهریور ۹۳.
(۲) قندهاری یزدی، امیرپویا و دیگران، «مروری بر خواص دارویی و کاربردی دارچین»، فصل‌نامه داروهای گیاهی، سال ۵، شماره ۳، پاییز ۹۳؛ غیبی، نعمت الله و دیگران، «اثر دارچین بر قند خون رت دیابتی در حضور و عدم حضور انسولین»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، شماره ۳۶، پاییز ۸۴.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
16 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
1 سال قبل

واقعا جواب میده. من که هر وقت استفاده می کنم قندم نرمال تر میشه .

فرشته کاروان
فرشته کاروان
3 سال قبل

سلام و عرض ادب من از باشگاه رفتن شروع کردم ،پیاده روی روزی نیم ساعت تا رسید دوساعت ، گیاه خواری با سرکه سیب و کنار اینا دارچین دم کرده با توت خشک الحمدالله من انسولین زدن کنار گذاشتم و قندم کنترل شده و فند ناشتام ۷۰ هست بعد از غذام نهایت ۱۳۰ بشه خدارو شکر هنوز پیاده روی میرم روزی دوساعت و دارچین هم دمنوش روزانه ازش استفاده میکنم ، جالتر اینه که من با وزن 93و قد 165به وزن 68رسیدم لحمدالله سالم و تن درست هستم خدای منان راشکر میکنم این همه نعمتهای فراوان و مفید داده به ما آرزوی سلامتی برای شماها میکنم امید وارم این ویروس هم زودتر از همه کشورها نابود بشه تا مردم این سرزمین در ارامش زندگی کنن ،الهی امین

فرشته کاروان
فرشته کاروان
3 سال قبل

با سلام من الان یک ساله انسوالین نمیزنم و قندم با دمنوش دارچین کنترل میکنم البته لازم به ذکره که من از باشگاه رفتن شروع کردم و پیاده روی و سبزی جات فقط میخوردم با سرکه سیب کنار اینا با شرایط کرونا که پیش امد باشگاه ترک کردم اما هنوز پیاده روی روزی دوساعت و گیاه خورای دارم و دارچین و توت خشک رژیمی که اصلا قندم بالا نمیبره دارم ادامه میدم خدای دارم زندگی سالم لذت میبرم در اخر لازم به ذکره بگم من با وزن 93 شروع کردم و قد 165الان به وزن 68رسیدم و اینم برای لذت بخش بوده 🤗🤗🤗

مجله زنان و مادران ایرانی - بارداری و مراقبت از کودک
مجله زنان و مادران ایرانی – بارداری و مراقبت از کودک
4 سال قبل

سلام
ممنون از این مطلب مفیدی که نوشتید. امروزه دیابت یکی از بیماری های شایع بین مردمه که افراد بسیاری به دنبال راه های درمانی مختلف اون می گردن. این راه رو هم باید امتحان کرد.

دانلود آهنگ
دانلود آهنگ
4 سال قبل

لطفا درباره بیماری قلبی بیشتر مطلب بگذارید .

علی
علی
4 سال قبل

سلام مرسی از سایت خوبتون .

فاز موزیک
فاز موزیک
4 سال قبل

عالی بود

tibamusic
tibamusic
5 سال قبل

دارچین شما از بوی تندی برخوردار هست ؟ تاریخ کوبیده شدن ان رو میشه بفرمایید

رز موزیک
رز موزیک
5 سال قبل

سلام خسته نباشین از کجا میشه این محصول رو خرید؟

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  رز موزیک
5 سال قبل

سلام و درود بر شما
اگر منظورتان دارچین و محصولات دارچینی است، با استفاده از لینک‌هایی که داخل مطلب هست می‌توانید به خواسته خودتان برسید.
ممنون

محسن ۱۳
محسن ۱۳
5 سال قبل

من در حال تلاش برای تولید جلبک اسپیرولینا هستم میخوام بدونم آیا کسی هست که بتونه از من بخره یا تضمین خرید بده که تولید بیشتر کنم؟

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  محسن ۱۳
5 سال قبل

می‌توانید واژه اسپیرولینا را در باسلام جستجو کنید و با غرفه‌دارانی که در این زمینه فعال هستند مشورت کنید.
و نیز می توانید با واحد خدمات مشتریان تماس بگیرید: ۰۲۱-۲۶۷۰۷۸۶۷

در ضد سرقت
در ضد سرقت
5 سال قبل

به دارچین خیلی علاقه دارم مخصوصا وقتی که تو چایی حل شه

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  در ضد سرقت
5 سال قبل

درود بر شما
امیدوارم در باسلام چوب یا پودر دارچین موردنظرتان را پیدا و خرید کنید

ایمپلنت
ایمپلنت
5 سال قبل

مقاله بسیار خوبی بود ممنونم

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  ایمپلنت
5 سال قبل

سپاس از توجه و نظرتان
هرچند در سایت سیما‌دنت، مطلب خوبی درباره «دیابت و دندان» منتشر کرده‌اید اما کاش این جا می‌گفتید که آیا بیماران دیابتی می‌توانند ایمپلنت کنند یا خیر.

16
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x