ثروت مردم ایران را شما توزیع کنید!


1,378

پول

پول

ما هر روز پول‌هایمان را جاهای مختلفی خرج می‌کنیم؛ برای حمل و نقل، خوراک، پوشاک، خرید وسایل شخصی، لوازم الکترونیکی، قبض موبایل، هزینه اینترنت و… . ولی آیا تا به حال فکر کرده‌اید که پولتان پس از شما دست چه کسی می‌رسد؟ آیا اصلا اهمیتی دارد؟ تا به حال برای آینده پولی که دیگر مال شما نیست نقشه کشیده‌اید؟ اصلا درست است برای پولی که دیگر مال ما نیست برنامه‌ریزی کنیم؟

بله. این کار درست است، بلکه لازم است. به دلایلی که در ادامه می‌خوانید.

ثروت در کشور ما توزیع متوازنی ندارد

ثروت در کشور ما توزیع متناسبی ندارد. اکثر پول‌ها بر محور تهران گردش دارند و کسب‌وکارهای بزرگ اکثرا در تهران شکل می‌گیرند، همانجا رشد می‌کنند و در تهران می‌مانند. پس از تهران هم شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها. این باعث می‌شود بسیاری از مشاغل خرد، کسب‌وکارهای کوچک، مخصوصا آن‌هایی که در مناطق غیر مرکزی، روستایی و مرزی هستند، هیچ وقت به بازارهای بزرگ دسترسی پیدا نکنند. و اگر شکست نخورند، دست‌کم درجا بزنند. این در حالی است که بالاتر از ۵۰ درصد سهم اشتغال کشور ما در گرو مشاغل و کسب‌وکارهای خرد است.

اصلاح نشدن این موضوع به معنای رشد سیر مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و نهایتا تهران است؛ اتفاقی که همه ما با مضرات آن آشنایی داریم. این سیر مهاجرت، نه‌تنها روستاهای ما را خالی از جمعیت جوان می‌کند و اقتصاد مناطق روستایی را تخریب می‌کند، که شهرهای بزرگ را نیز با چالش‌های جمعیتی نظیر ترافیک، آلودگی، افزایش جرم و بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی متعدد می‌نماید.

چه کسی باید توزیع متوازن ثروت را مدیریت کند؟

توزیع صحیح ثروت در کشور، جزء وظایف خیلی از مسئولان دولتی است، ولی مردم عادی هم توان مشارکت در حل این مشکل را دارند. چطور؟ با تصمیم‌گیری درباره اینکه مایحتاجشان را از کجای ایران تهیه کنند. با اولویت دادن به تولیدکننده‌های محلی، خانگی، کارگاه‌های کوچک و بنگاه‌های تولیدی کوچکی که با بازارهای مرکزی ایران فاصله دارند.

یعنی باید ایثار و فداکاری کرد؟ نه. به هیچ وجه. کیفیت محصولات تولیدکننده‌های محلی اگر بهتر از تولیدکننده‌های بزرگ صنعتی نباشد، کمتر از آن‌ها نیست. حتی گاهی کیفیت محصول آن‌ها را نمی‌شود با خط تولید صنعتی به دست آورد؛ چون تولید انبوه صنعتی مستلزم استانداردهایی است که گاهی از سلامت محصولات کم می‌کند. مانند اجبار به استفاده از نگهدارنده‌های بیشتر در محصولات غذایی یا وسواس کمتر در تهیه مواد اولیه در مقیاس انبوه. بنابراین، می‌شود دست به انتخاب زد و همان خریدهای همیشگی را از تولیدکننده‌هایی از جاهای مختلف کشور تهیه کرد.

توزیع بهتر ثروت، آغاز بهبودهای دیگر

سوق دادن خریدهایتان به سراسر کشور به جای خرید متمرکز از شهرهای بزرگ و پایتخت، یکی از چرخ‌دنده‌هاست و وقتی به حرکت بیفتد، چرخ‌دنده‌های دیگری را هم به حرکت می‌اندازد. چرخ‌دنده‌‌های خدمات حمل و نقل، چرخه تولید مواد اولیه، گردش خدمات بسته‌بندی، شرکت‌های تبلیغاتی و… همگی با خرید شما در شهرهای کوچک به حرکت می‌افتند و هزاران شغل دیگر به وجود می‌آیند.

اگر اهل سفرید، که چه بهتر. به شهرهای مختلف ایران سر بزنید و خریدهایتان را از شهرهای دیگر هم بخرید. با خودتان سوغات بیاورید. ولی اگر امکان سفر ندارید، در باسلام حدود هزار تولیدکننده از سراسر ایران دور هم جمع‌اند و محصولات‌شان را عرضه کرده‌اند. بسیاری از مایحتاج روزانه‌ را حتی می‌شود از باسلام تهیه کرد. خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید پولتان را کجا ایران خرج کنید. بسیاری از مردم ایران، خریدهای روزانه‌شان را به جای سرکوچه و فروشگاه‌های بزرگ، از تولیدکننده‌های خرد و خانگی در سراسر ایران خرید می‌کنند. شما هم چرخی در باسلام بزنید و این شیوه جدید خرید را تجربه کنید. حتی می‌توانید نام شهرهای مختلف را در باسلام جست‌وجو کنید تا نتایج جالبی به دست بیاورید.

[av_button label=’آشنایی با تولیدکنندگانی از شهرهای مختلف ایران در باسلام’ link=’manually,http://basalam.ir/new/vendors’ link_target=” size=’large’ position=’center’ icon_select=’yes’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’blue’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ admin_preview_bg=”]


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
5 سال قبل

سلام.
نوشته زیبایی بود و لذت بردم. به جز یک جا که نوشتید: «توزیع صحیح ثروت در کشور، جزء وظایف خیلی از مسئولان دولتی است»
باسلام دوست داشتنی، باسلامی هست که اسمی از دولت و مسئولین نیاره. حتی کنایه هم به دولتی‌ها نزنه. یعنی اصلا دولت و مسئول دولتی در حیطه فکر و کلام و فکرش نباشه.
می‌دونم که خیلی دارم زیاده روی می‌کنم و توی دولت هم آدم‌های مفید و موثری مثل آقای ستاری و جهرمی دیده می‌شه ولی این کلمات دولت و مسئولین رو چون بهش حساسیت دارم چیزی که می‌خواستم رو گفتم در موردش.
خدا قوت

حاجیلی
حاجیلی
پاسخ به  علی محمدقاسمی
5 سال قبل

پاسخ خواهی از مسئولان جزو حقوق مردم هست و پاسخ دهی جزو وطایف مسئولان ،
پس حق گرفتنی است و باید از مسئولان به شکلی که بالاتر گفتید ، از مسئولان مطالبه کرد
مطالبه گری مردم در نهایت باعث اصلاح مسئولان در عمل به وظایفشان خواهد شد

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x