محصولات خرمایی باسلامی‌ها


3,210

بازار باسلام | basalam - پیشنهاد محصول - خرما

با شنیدن خرما احتمالاً یاد افطار ماه رمضان می‌افتید اما برکت خرما بیش از این‌هاست. البته منظورم صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآورده‌های خرما نیست بلکه از محصولاتی حرف می‌زنم که در کسب و کارهای روستایی، خانگی، کارگاهی و پیشرو تولید می‌گردد ولی در فروشگاه‌های لوکس و در کنار تولیدات صنعتی کمتر دیده می‌شوند، بلکه بیشتر در بازاری مثل باسلام وجود دارند که اکوسیستمی برای کسب و کارهای کوچک و جدی است؛ جایی که چه مصرف کننده باشید و چه تولیدکننده، فضای کاری وجود دارد.

نان با خمیر جادویی!

[bs-show-product id=20400/]خرما در کنار آرد گندم و جو و نان، با زندگی مردمان کویر بیش از امروز عجین بوده است و شاید نام «مسجد آرد و خرما» اردکان اهمیت این آرد و نان را نشان می‌دهد. یکی از نان‌های سنتی و پرخاصیت ایرانی نان با آرد هسته خرماست.

آرد جوانه هسته خرما ـ به قول سودیه هجری ظریفی که درباره این آرد تحقیق کرده است ـ خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و وقتی با آرد نان مخلوط شود ماندگاری نان را نیز افزایش می‌دهد. وی این روش را با نان‌های بربری و حجیم آزمایش کرده است و می‌گوید میزان ماندگاری نان از پنج روز به ده روز افزایش یافته است.

نان با آرد هسته خرما و آرد جوانه هسته خرما، در غرفه فلاوینا باسلام عرضه شده است. این غرفه توسط چهار نفر اداره می‌شود که متخصص صنایع غذایی هستند. آقای نوربخش، دانشجوی دکتری صنایع غذایی و آقای امامی، کارشناس ارشد بیوسیستم، می‌گویند که ایده‌شان را در یک محیط علمی شروع کردند تا به محصولات مفیدی از خرما رسیدند.

طرز تهیه سرکه‌ خَمری را می‌دانید؟

[bs-show-product id=41756/]سرکه یکی از مواد پرمصرف ایرانیان است. در تولید صنعتی سرکه دو روش وجود دارد: سرکه از خود میوه مثل انگور و سیب و خرما؛ سرکه از الکل که بی دردسرتر و کم‌زحمت تر است. در تولید سنتی سرکه، این محصول از خود میوه به دست می‌آید. سرکه خرما یکی از انواع سرکه‌های سنتی و خانگی است که خواص غذایی و درمانی دارد. برای خواص درمانی، کمک به لاغری و کاهش وزن، و کاهش درد زایمان را گفته‌اند.

سرکه خمری، خواص متفاوتی نسبت به دیگر سرکه های خانگی دارد و در روایات اسلامی به آن توصیه شده است. فاطمه سادات لطیفی یکی از غرفه داران باسلام است که سرکه خرما می‌فروشد. او در غرفه‌اش (محصولات خانگی شیرازی) می‌گوید که سرکه‌اش را به روش خَمری تهیه می کند و در معرفی کامل محصول، متنی در معرفی این روش گذاشته است.

قهوه را با قهوه خرما ترک کنید!

آن‌هایی که قهوه‌خور هستند یا می خواهند قهوه را ترک کنند خوب است قهوه خرما را هم امتحان کنند. طبع قهوه هسته خرما گرم است و آن را می‌توان با آب گرم یا سرد یا شیر مخلوط و میل کرد. اهل دم‌نوش‌ها دم‌نوش هسته خرما را هم تجربه کنند.

[bs-show-product id=23803/]محمد امیرزاده سلجوقی که اهل بم کرمان است و او را مبدع قهوه خرما معرفی می‌کنند درباره خواص این فراورده‌ خرما گفته است: «طبق تحقیقات میدانی کارشناسان ما، قهوه هسته خرما حداقل برای دوازده بیماری مفید است؛

از جمله دیابت (تنظیم قند خون به طور طبیعی)، دفع سنگ کلیه و مثانه، رفع عفونت‌های کلیه و مثانه، درمان رماتیسم، درد مفاصل، درمان پروستات، افزایش شیر مادارن شیرده، کاهش ریزش مو، آرامش اعصاب و تقویت سیستم ایمنی بدن.»

حمید کیانی یکی از عرضه‌کنندگان قهوه خرما در باسلام است. این قهوه خرما را می‌توانید از غرفه بازار سلامتی بخرید تا از اصفهان برایتان ارسال شود. در معرفی محصول درباره روش دم کردن آن آمده است که برای آماده کردن این نوشیدنی هیچ گونه دستگاه و تجهیزاتی نیاز نیست، بلکه با ریختن پودر قهوه هسته خرما و آب جوش در قوری و قرار دادن آن روی بخار آب، بعد از ده دقیقه می توان آن را نوشید و از خواص بی نظیرش بهره‌مند شد.

مصرف بی دردسر خرمای بدون هسته

لازم نیست خرما را فقط به صورت معمولی و با وجود هسته بخورید. می‌توانید آن را بدون هسته و با شکل‌های مختلف بخورید. اگر حال و حوصله یا فرصت این کار را ندارید، از بازار باسلام بخرید و خرما را به شکل چیپس، حبه، شکم‌پر یا قاووت، مصرف کنید. حتی با خرید خمیر خرما می‌توانید از آن در غذاها (مثل املت خرما) و شیرینی‌ها (مثل حلوا یا کلوچه یا شوکو خرما) استفاده کنید.

اکسیرسازی با شیره‌ها

اگر شیره خرما را در باسلام جستجو کنید با بیش از ۲۵۰ محصول روبه‌رو می‌شوید که برخی از آن‌ها سه شیره (انگور، خرما و توت) یا چهار شیره (انگور، خرما، توت و انجیر) هستند. با ترکیب شیره‌ها اکسیرهایی برای تقویت بدن و کم‌خونی و… به دست می‌آید. هرچند نمی‌توانم از همه غرفه‌ها اسم ببرم اما حیف است از یکی دوتا باسلامی حرفی نزنم.

غرفه مؤسسه سالمین چهارشیره را به صورت عمده عرضه می‌کند و برای همه محصولات ارسال رایگان دارد. این غرفه توسط چند جوان دوستدار تغذیه سالم پایه‌ریزی‌ شده است که به قول خودشان: «در ابتدای کار هدف ما تأمین محصولات سالم برای خانواده خودمان بود.

[bs-show-product id=34544/]بعد از گذشت مدتی این چرخه تأمین محصولات با ارتباطات گسترده‌ای که در سراسر کشور پیدا کردیم بزرگ شد و تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه گرفتیم اما سرمایه‌مان کم بود و به همین دلیل فروشگاه را به صورت مجازی راه‌اندازی کردیم». این جوانان پرشور غرفه‌شان را در باسلام در اردیبهشت ۹۶ راه‌اندازی کرده‌اند و درباره خواص چهر شیره گفته اند: درمان کم خونی و بسیار بهتر از انواع قرص آهن، تقویت قوای جنسی و حافظه، مناسب برای افراد دیابتی، درمان ضعف و بی حالی و سستی بدن.

اگر شیره خرما را از سرچشمه اش می خواهید به غرفه نسیم سلامت سر بزنید که توسط کسی اداره می‌شود که اصالتاً بوشهری است. حاجیانی در غرفه‌اش محصولات استان بوشهر را به سراسر ایران ارسال می‌کند و اگر خریدتان بیشتر از پنجاه هزار تومان باشد ارسال رایگان می‌شود. او از عسل کنار و خرمای خاصویی بوشهر تعریف می‌کند و در غرفه‌اش شیره خرما و چهارشیره هم دارد.

قصه محصولات خرمایی تمام شدنی نیست. هنوز محصولات جذاب دیگری در باسلام هست که از خرما تهیه شده است؛ مثل سرمه هسته خرما، معجون خرما، قفس و سبد با برگ خرما.

انواع محصولات خرمایی را آنلاین از بازارچه‌های بازار باسلام خرید کنید



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قیمت تلفن پاناسونیک
قیمت تلفن پاناسونیک
5 سال قبل

سپاس از وبسایت کاربردی و مفیدتون

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x