آیا از صنایع دستی سیستان و بلوچستان خرید کرده اید؟


3,109

بازار باسلام | basalam - پیشنهاد محصول - صنایع دستی سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان از نظر مساحت بزرگتر از انگلستان و دو برابر پرتغال و کره جنوبی، و دومین استان پهناور ایران پس از کرمان است. در روزگاری، سیستان و بلوچستان، یک منطقه بزرگ و با فرهنگ و تمدن بوده است که اکنون بخشی هایی از این منطقه در دو کشور افغانستان و پاکستان قرار دارد.

آیا می دانید دو قوم بلوچ و سیستانی که در این وسعت از زمین، در کنار رودهای هیرمند و بمپور و دریای عمان زندگی می کردند و می کنند و با زبان بلوچی (شاخه ای از زبان های ایرانی و با الفبای فارسی)‌ یا گویش فارسی سیستانی صحبت می کنند، صاحب چه صنایع و هنرهای دستی هستند و در بازار چه محصولاتی را عرضه کرده اند؟

تحفه و سوغات سیستان و بلوچستان

شاید تا سخن از صنایع دستی به میان بیاید ذهن شما به صنایع دستی اصفهان برود و هنرهای قلم کاری، میناکاری و خاتم کاری و مانند آن. اما مردمان شمال و جنوب و شرق و غرب ایران،‌ همگی هنر و صنعت دستی ایران را حفظ کرده اند که یکی از آن ها سیستان و بلوچستان است.

نام رشته های صنایع دستی سیستان و بلوچستانی را که طبق نظر سازمان ملی استاندارد مصوب شده است، هنر و خلاقیت این مردمان سخت کوش را نمایان می‌ کند:

سوزن دوزی بلوچ، خامه دوزی سیستان (خمک دوزی)، قالی سیستان، سکه دوزی بلوچ، سفال کلپورگان، گلیم سیستان و بلوچستان، حصیر سیستان، حصیر بلوچستان، قیچک بلوچستان، پلیواردوزی (پریواردوزی:‌نوعی گلدوزی روی پارچه)، آینه کاری، سازهای سنتی قیچک بلوچستان، سازهای سنتی قیچک سیستان.

دیگر سوغات و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، سیاه دوزی (تزئین لباس با نخ های سیاه و معمولاً پشمی)، دودنی بافی (تورهای تزئینی با اسفند)، چادربافی (برای چادرنشینی و معمولاً با موی بز)، پلاس بافی، جاجیم بافی، نمد مالی، سفره بافی (با نام جهیزی و با پشم شتر) و خراطی است.

همچنین در سال های قبل، تعداد زیادی از هنر دست هنرمندان سیستان و بلوچستان، نشان مرغوبیت صنایع دستی یونسکو را دریافت کرده‌ اند و امسال ۸۱ اثر دیگر لایق دریافت این نشانی جهانی شده اند.

خرید آنلاین محصولات سیستانی و بلوچستانی

بازار باسلام جایی، است که افراد هنرمند یا صاحب کسب و کار می توانند غرفه و فروشگاه اینترنتی بسازند و محصولات خود را با متن و تصویر در این بازاری که وسعتش به اندازه ایران است عرضه کنند. اهالی استان سیستان و بلوچستان نیز در بازار اینترنتی باسلام حضور دارند و صنایع دستی و تولیدات سنتی و محلی خویش را برای فروش ارائه کرده اند.

نام برخی از غرفه های این استان که در باسلام حضور دارند از این قرار است: لوکس گالری، صنایع تابانداخت،‌ گالری دستینه، لایتمون، صنایع دستی ماهور، کُچک (شش غرفه از زاهدان)، مروارید سفید هامون، تولیدات صنایع دستی و مواد غذایی سیستان (دو غرفه از زابل) و کلاغنور (از چابهار).

خرید آنلاین صنایع دستی از باسلام


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیرا
سمیرا
5 سال قبل

از بین صنایع دستی بلوچستان سوزن دوزی اشون یک چیز دیگری هست.ممنون از اطلاعات مفیدتون.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x