گزارش اولین نشست خبری بازار اجتماعی باسلام +گزارش تصویری


2,919

مدیرعامل باسلام

اولین نشست خبری بازار اجتماعی باسلام در شهر اصفهان برگزار و بیش از بیست خبرگزاری و رسانه آن را پوشش دادند. محمدرضا آقایا مدیرعامل بازار اجتماعی باسلام ضمن معرفی باسلام، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ایجاد یک اکوسیستم برای کسب و کارهای کوچک

محمدرضا آقایا ساز و کار بازار اجتماعی باسلام را توضیح داد و گفت: هدف ما ایجاد یک اکوسیستم برای  کسب و کارهای کوچک ایرانی است. برای ورود به بازار، کسب و کارها غرفه‌شان را در سایت راه‌اندازی می‌کنند، مدیریت غرفه، قیمت‌گذاری و … در اختیار خودشان است و باید اعلام کنم که تاکنون نیز بیش از هزار غرفه در این بازار فعال شده‌اند.

کسب و کارهای کوچک می‌توانند اقتصاد را نجات بدهند

ایشان در ادامه گفتند که باور و اطمینان داریم که صنایع سنگین و بزرگ نجات دهنده وضعیت فعلی و اقتصاد نیستند. بلکه کسب و کارهای کوچکی هستند که غالبا بی‌توجه از کنارشان می‌گذریم. باسلام توانست یک برش کوچک از ظرفیت بزرگ این کسب و کارها را نشان دهد. کسب و کارهایی که نیاز به ساز و کارهای بودجه‌ای ندارد و در بیشتر روستاها و خانه‌ها وجود دارد. این کسب و کارها نیاز به مهارت آموزی دانشگاه‌هایی که هر سال بیکار به جامعه تحویل می دهد ندارد. حتی نیاز به سرمایه ما و شما ندارند. فقط نیازمند توجه و امید هستند. ولی همین کسب و کارهایی که می‌توانند فرصت باشند، به دلیل بی‌توجهی سیستماتیک در حال افول هستند.

راهی که بازار اجتماعی باسلام طی کرد

مدیر عامل شرکت باسلام درباره پیشینه شکل‌گیری بازار گفت: طرح و ایده بازار اجتماعی باسلام از اواخر سال 95 شروع به عملیاتی شدن کرد. پیش از آن مطالعات بسیار و تحقیقات فراوانی انجام شد. طرح را به اقتصاددان‌های مختلفی نشان دادیم و جنبه‌های نظری آن را بررسی کردیم. در کنار بازخوردهای مثبت، نگرانی‌های بسیاری هم داشتند و بعضی این کار را ناشدنی می‌دانستند. آن هم به دلیل محدودیت‌ در ارائه مجوزهای بهداشتی، گسستگی بسیار زیاد در نوع کسب و کارها و نبود زنجیره مناسب بین‌شان. ولی ما به کارمان باور و ایمان داشتیم.

روستا به روستا به دنبال کسب و کارها گشتیم

برای شروع و شکل‌گیری بازار، خودمان روستا به روستا رفتیم. می‌رفتیم محصول‌شان را خودمان تحویل می‌گرفتیم و پست می‌کردیم که این زنجیره حرکت کند. حالا این بازار جایی شده برای بیش از 20 هزار محصول از شرق و شمال و جنوب کشور و  با بیش از هزار غرفه. به نحوی که خودمان در بسیاری مواقع از ظرفیت بالای کسب و کارها متحیر می‌ماندیم.

بازار اجتماعی باسلام فرصتی برای رشد کسب و کارهای کوچک

آقایا درباره فرصتی که بازار اجتماعی باسلام برای کسب و کارهای کوچک به وجود آورد است، گفت: باسلام توانسته است یک پلتفرم نرم‌افزاری به وجود بیاورد که با یک اپلیکیشین غرفه‌داری بسیار ساده حتی از روستاها می‌شود کسب و کارشان را مستقر کنند. ما در کنار کسب و کارهای خانگی و روستایی، کسب و کارهای دانش‌بنیان هم داریم و وجه مشترک‌شان این است که همه روی پای خودشان ایستاده‌اند.

برای یک کسب و کار کوچک و به طور مشخص خانگی یا روستایی ایجاد یک سایت مستقل و پشتیبانی آن ممکن نیست. ولی با تجمیع این کسب و کارها در کنار هم، توانسته‌ایم به صورت متمرکز سی‌آر ام (مدیریت ارتباط با مشتریان) داشته باشیم و غرفه‌دارها می‌توانند از مزایای سایت با یک پشتیبانی پرقدرت به سادگی استفاده کنند.

بسیاری از قدرت‌های اقتصادی برتر امروزی با کسب و کارهای کوچک شروع کردند. کارآفرینی نیاز به امید دارد. یک هنرمند کارآفرین در عین حالی که هنرمند است باید مبارزه کند و در این بازار و نیاز به امید و توجه دارد. تمام تلاش ما این است که داستان کسب و کار این آدم‌ها را بگوییم ولی توان ما محدود است و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه خیلی به ما کمک کنند. همان‌طوری که در زمینه چالش‌های مجوز این نوع کسب و کارها می‌توانند آگاهی بخشی کنند و راه را برای ایجاد قانون هموار کنند.

چالش مالیات و مجوزهای کسب و کارهای کوچک و خانگی

مالیات و مجوزهای کسب و کارهای خرد و خانگی یکی از چالش‌های ماست ولی ناامید نیستیم. قانون‌ها و دغدغه‌هایی وجود دارد که برای کسب و کارهای کوچک تسهیل‌گری انجام دهند. قوانین باید به سمتی برود که الگوی مجوزهای بهداشتی و مالیاتی کسب و کارهای خرد متناسب با خودشان طراحی و اجرا شود نه با الگوهای کسب و کارهای صنعتی. در حالی که چنین الگویی فعلا وجود ندارد.

روال اعتماد و کسب اعتماد در غرفه دارها

جناب آقای آقایا در رابطه با اعتمادی که به غرفه‌دار و محصولاتش می‌شود کرد گفت: هرچند ما سلامت و اصالت محصول را تضمین نمی‌کنیم. ولی مهم‌تر از آن رضایت مشتری و معامله را تضمین می‌کنیم. رنکینگ غرفه‌ها به صورت مداوم بر اساس رضایت مشتری‌ها انجام می‌شود و در حال حاضر در صفحه اول سایت به راحتی در دسترس است و نیز بازخورد مشتری‌ها که به صورت مداوم و پیوسته توسط خدمات مشتریان ما پیگیری می‌شود.

روال ایجاد غرفه و مدیریت ساده آن

سجاد عساکره، مدیر عملیات تیم باسلام نیز روال ایجاد غرفه را توضیح داد. او گفت: کسب و کارهای کوچک و اصیل می‌توانند با ایجاد غرفه آدرس و لینک اختصاصی خودشان را داشته باشند و با دانلود اپ غرفه داری مدیریت محصولات و قیمت‌گذاری را انجام دهند. سجاد عساکره با اشاره به گره خوردگی و ارتباط هویت غرفه دار و محصولی که تهیه می کنند، گفت: ما تلاش داریم به هویت اصیل غرفه‌دارها و داستان کسب و کارهایشان بها بدهیم. هر غرفه‌دار با ایجاد غرفه، فضای نامحدودی برای معرفی خود و محصول و قصه کسب و کارش دارد.

در این نشست خبری، همچنین مرضیه مدیری از غرفه تک‌گوهر به نمایندگی از کارگاه‌های کوچک در صنایع دستی، شقایق شیاسی از غرفه غدای خانگی آرمیتا به نمایندگی از کسب و کارهای تسهیل‌گر کسب و کارهای خانگی، علیرضا حیدری از غرفه فلاوینا به نمایندگی از کسب و کارهای پیش‌رو و دانش‌بنیان، فاطمه ارسطویی از غرفه فامی‌آن به نمایندگی از کسب وکارهای خدمات هنری، و آقای شهبازی از غرفه سلوی به نمایندگی از کسب و کارهای تسهیل‌گر روستایی و نیز سمیه جمشیدی از غرفه تابلو فرش نهال به نمایندگی از کارگاه‌های کوچک بافندگی درباره داستان کسب و کار خودشان برای حاضرین صحبت کردند.

بازتاب خبری این نشست در بعضی رسانه ها:

خبرآنلاین

خبرگزاری موج

قدس آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان

خبرگزاری ایمنا

صاحب نیوز

خبربان



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
9 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غرفه دهکده قم
غرفه دهکده قم
1 سال قبل

سلام خدا قوت به تیم پشتیبانی باسلام
برگزاری جشنواره ها مثل طرح هیجان انگیز و.. خیلی میتونه به رشد باسلام و غرفه دار ها کمک کنه. لطفا پیگیر باشید . دهکده قم

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام به باسلام
انشالله که نقد های تند و متأسفانه بی ادبانه که دیگر نمی توان به آنها گفت نقد موجب ناراحتی مدیران عزیز کسب و کار باسلام نشود. من معمولا اهل کامنت گذاشتن نیستم ولی بی ادبی یکی از کسانی که هرچه خواست گفت و همه را از دم تیغ توهین و نه انتقاد گذراند مرا واداشت که جواب بدهم.
دوستان عزیز بنظرم یکی از بزرگترین معضلات ما نقدناپذیری و عدم تحمل حرف و نداشتن صبر است. در جایی که بخاطر شرایط اقتصادی لازم است بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم نمیدانم چرا بیشتر به جان هم افتادیم. کسی جرات انتقاد ندارد و کسی نمی‌تواند انتقاد بدون توهین کند. کسی صبر شنیدن انتقاد ندارد و کسی حاضر به پذیرش واقعیت نیست.
اگر دین سرلوحه رفتار و گفتار خودمان قرار نمی‌دهیم حداقل فرهنگ هزاران ساله و یا حداقل فرهنگ خانواده ای خودمان را درنظر بگیریم و بعد دهان به انتقاد و توهین باز کنیم.
من به نوبه خودم از مدیران با سلام عذرخواهی می کنم و امیدوارم هرچه زودتر مشکلات این بازار بزرگ و جذاب حل و فصل شود و خوشحالم که پاسخ صبورانه و شایسته یکی از نمایندگان باسلام را خواندم.
موفق باشید

مشتری
مشتری
5 سال قبل

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام
نمیدونم این نظر رو تایید میکنید یا خیر یا فقط نظراتی که به نحوی شما رو تایید کنه و به به و چه چه کنه رو تایید میکنید.
بنده از این سایت سفارش داشتم که متاسفانه بدون ذره ای تعصب مشتری مداری و حتی راحت تر از آب خوردن سفارش بنده را به بهانه‌ای واهی کنسل کردند.
این سایت و مدیران آن آنقدر درک و فهم شعور ندارند که وقتی سفارشی کنسل میشود خودشان تماس بگیرند و به موضوع رسیدگی کنند.بلکه پیامک میفرستند که سفارش شما کنسل شده، با ما تماس بگیرید.
بعد از تماس بنده و مشاهده عصبانیت بنده از عملکرد مجموعه شان،بلافاصله یکی پس از دیگری تماس گرفتند که بنده نیز عطای نامبارکشان را به لقای نامیمونشان بخشیدم.
جای تاسف است در دنیایی که مشتری مداری حرف اول را میزند و در جهان کفر غول های بزرگ خودرو سازی و موبایل و… با کوچکترین ایراد و اشکالی تمامی خودروها و محصولات خود را فراخوان میدهند تا رضایت مشتری را کسب کنند، در کشوری که داعیه ام القرایی جهان اسلام دارد و شعارهای مقام معظم رهبری مدظله را در خصوص حمایت از کالای ایرانی سرلوحه کار خود قرار داده، برخی نظیر مدیران این سایت، تنها چیزی که برایشان ارزش و اهمیت ندارد مشتری است و مشتری است و مشتری
البته که نباید بر این مدیران خرده گرفت.در کشوری که هر کس بدون کمترین تخصص میتواند یک شبه ره صدساله را طی کند شما مقصر نیستید.مقصر سیستمی است که به شما و امثال شما مجوز می دهد که یک نمونه آن میشود موسسات مالی و اعتباری که مثل زالو خون مردم را میمکند و به ریش همه ی نظام میخندند.
تجربه ثابت کرده کسانی که به اسم دین و مذهب و با یقه سفید و محاسن و پیشانی پینه بسته وارد این گود میشوند به مراتب بیشتر از سایرین به چاپیدن دیگران موفق میشوند که یک نمونه آن را امروز باید در کازینوهای کانادا دید.نمونه های فراوان دیگر را میتوان در موسساتی که با نام ائمه معصومین علیهم السلام به چاپیدن مشغولند یافت.

به امید انکه کشور اسلامی ما در این مورد، همچون بلاد کفر به عهد و قرار خود پایبند باشد.

حامد آقاجانی
حامد آقاجانی
ویرایشگر
پاسخ به  مشتری
5 سال قبل

سلام و ممنون که نظرتون رو برای باسلام نوشتید. بنای خدمات مشتریان باسلام بر رضایت مشتریه و همه سعیش رو می‌کنه که تجربه خرید مشتریان غرفه‌داران باسلام، خوشایند و راضی‌کننده باشه. ولی با توجه به اینکه باسلام خودش فروشنده محصولات نیست و خرید و فروش‌ها مستقیما بین مشتریان و غرفه‌داران اتفاق می‌افته، گاهی ممکنه اتفاقات ناگوار هم بیفته. ما متأسفیم که تجربه خرید قبلی شما باب میلتون نبوده و امیدواریم بازم به باسلام سر بزنید و از غرفه‌دارهای خوبی که از سراسر ایران در باسلام مشغول فعالیت و کسب‌وکارند، خرید کنید. باسلام هم داره سعی می‌کنه که هر روز خدماتش رو به نسبت گذشته ارتقاء بده و تجربه‌های منفی رو تا جای ممکن کاهش بده.

هوشنگ مرادی
هوشنگ مرادی
5 سال قبل

سلام
واقعا لذت می برم وقتی می بینم افرادی با شهامت و پشتکار فراوان راههای نرفته را که غالبا در ظاهر سخت و ناشدنی است را انتخاب می کنند و با موفقیت آن را طی می کنند
از حرفهای مأیوس کننده دلسرد نمی شوند و درنهایت به آنچه می خواهند می رسند
این موفقیت را نتیجه تلاش و ایمان واقعی به راهی که در پیش گرفته اند میدانم و به آن دست مریزاد می گویم
ان شاء الله هر روز بیش از گذشته پیشرفت داشته باشید

محسن جنتی
محسن جنتی
5 سال قبل

خوشحالم که “با سلام” آهسته و پیوسته راههای موفقیت رو پیدا می کنه و پیش میره
http://basalam.ir/new/mosafa

مرضیه مدیری
مرضیه مدیری
5 سال قبل

خیلی خوشحالم که با سلام داده هر روز پله های موفقیت بیشتری رو طی میکنه و شناخته شده تر میشه‌.
از تلاش تیم خوب با سلام هم سپاس گزارم و بهترین آرزوها رو براتون دارم

بهارگالری
بهارگالری
5 سال قبل

با امید موفقیت روز افزون برای باسلام و تیم پر تلاش باسلام‌ و همه ی همراهان باسلام.

فروشگاه برکت
فروشگاه برکت
5 سال قبل

با آرزوی موفقیت برای تیم‌پرتلاش باسلام.
http://Www.basalam.ir/barkat

9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x