برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

گزارش اولین نشست خبری بازار اجتماعی باسلام +گزارش تصویری

اولین نشست خبری بازار اجتماعی باسلام در شهر اصفهان برگزار و بیش از بیست خبرگزاری و رسانه آن را پوشش دادند. محمدرضا آقایا مدیرعامل بازار اجتماعی باسلام ضمن معرفی باسلام، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ایجاد یک اکوسیستم برای کسب و کارهای کوچک

محمدرضا آقایا ساز و کار بازار اجتماعی باسلام را توضیح داد و گفت: هدف ما ایجاد یک اکوسیستم برای  کسب و کارهای کوچک ایرانی است. برای ورود به بازار، کسب و کارها غرفه‌شان را در سایت راه‌اندازی می‌کنند، مدیریت غرفه، قیمت‌گذاری و … در اختیار خودشان است و باید اعلام کنم که تاکنون نیز بیش از هزار غرفه در این بازار فعال شده‌اند.

کسب و کارهای کوچک می‌توانند اقتصاد را نجات بدهند

ایشان در ادامه گفتند که باور و اطمینان داریم که صنایع سنگین و بزرگ نجات دهنده وضعیت فعلی و اقتصاد نیستند. بلکه کسب و کارهای کوچکی هستند که غالبا بی‌توجه از کنارشان می‌گذریم. باسلام توانست یک برش کوچک از ظرفیت بزرگ این کسب و کارها را نشان دهد. کسب و کارهایی که نیاز به ساز و کارهای بودجه‌ای ندارد و در بیشتر روستاها و خانه‌ها وجود دارد. این کسب و کارها نیاز به مهارت آموزی دانشگاه‌هایی که هر سال بیکار به جامعه تحویل می دهد ندارد. حتی نیاز به سرمایه ما و شما ندارند. فقط نیازمند توجه و امید هستند. ولی همین کسب و کارهایی که می‌توانند فرصت باشند، به دلیل بی‌توجهی سیستماتیک در حال افول هستند.

راهی که بازار اجتماعی باسلام طی کرد

مدیر عامل شرکت باسلام درباره پیشینه شکل‌گیری بازار گفت: طرح و ایده بازار اجتماعی باسلام از اواخر سال ۹۵ شروع به عملیاتی شدن کرد. پیش از آن مطالعات بسیار و تحقیقات فراوانی انجام شد. طرح را به اقتصاددان‌های مختلفی نشان دادیم و جنبه‌های نظری آن را بررسی کردیم. در کنار بازخوردهای مثبت، نگرانی‌های بسیاری هم داشتند و بعضی این کار را ناشدنی می‌دانستند. آن هم به دلیل محدودیت‌ در ارائه مجوزهای بهداشتی، گسستگی بسیار زیاد در نوع کسب و کارها و نبود زنجیره مناسب بین‌شان. ولی ما به کارمان باور و ایمان داشتیم.

روستا به روستا به دنبال کسب و کارها گشتیم

برای شروع و شکل‌گیری بازار، خودمان روستا به روستا رفتیم. می‌رفتیم محصول‌شان را خودمان تحویل می‌گرفتیم و پست می‌کردیم که این زنجیره حرکت کند. حالا این بازار جایی شده برای بیش از ۲۰ هزار محصول از شرق و شمال و جنوب کشور و  با بیش از هزار غرفه. به نحوی که خودمان در بسیاری مواقع از ظرفیت بالای کسب و کارها متحیر می‌ماندیم.

بازار اجتماعی باسلام فرصتی برای رشد کسب و کارهای کوچک

آقایا درباره فرصتی که بازار اجتماعی باسلام برای کسب و کارهای کوچک به وجود آورد است، گفت: باسلام توانسته است یک پلتفرم نرم‌افزاری به وجود بیاورد که با یک اپلیکیشین غرفه‌داری بسیار ساده حتی از روستاها می‌شود کسب و کارشان را مستقر کنند. ما در کنار کسب و کارهای خانگی و روستایی، کسب و کارهای دانش‌بنیان هم داریم و وجه مشترک‌شان این است که همه روی پای خودشان ایستاده‌اند.

برای یک کسب و کار کوچک و به طور مشخص خانگی یا روستایی ایجاد یک سایت مستقل و پشتیبانی آن ممکن نیست. ولی با تجمیع این کسب و کارها در کنار هم، توانسته‌ایم به صورت متمرکز سی‌آر ام (مدیریت ارتباط با مشتریان) داشته باشیم و غرفه‌دارها می‌توانند از مزایای سایت با یک پشتیبانی پرقدرت به سادگی استفاده کنند.

بسیاری از قدرت‌های اقتصادی برتر امروزی با کسب و کارهای کوچک شروع کردند. کارآفرینی نیاز به امید دارد. یک هنرمند کارآفرین در عین حالی که هنرمند است باید مبارزه کند و در این بازار و نیاز به امید و توجه دارد. تمام تلاش ما این است که داستان کسب و کار این آدم‌ها را بگوییم ولی توان ما محدود است و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه خیلی به ما کمک کنند. همان‌طوری که در زمینه چالش‌های مجوز این نوع کسب و کارها می‌توانند آگاهی بخشی کنند و راه را برای ایجاد قانون هموار کنند.

چالش مالیات و مجوزهای کسب و کارهای کوچک و خانگی

مالیات و مجوزهای کسب و کارهای خرد و خانگی یکی از چالش‌های ماست ولی ناامید نیستیم. قانون‌ها و دغدغه‌هایی وجود دارد که برای کسب و کارهای کوچک تسهیل‌گری انجام دهند. قوانین باید به سمتی برود که الگوی مجوزهای بهداشتی و مالیاتی کسب و کارهای خرد متناسب با خودشان طراحی و اجرا شود نه با الگوهای کسب و کارهای صنعتی. در حالی که چنین الگویی فعلا وجود ندارد.

روال اعتماد و کسب اعتماد در غرفه دارها

جناب آقای آقایا در رابطه با اعتمادی که به غرفه‌دار و محصولاتش می‌شود کرد گفت: هرچند ما سلامت و اصالت محصول را تضمین نمی‌کنیم. ولی مهم‌تر از آن رضایت مشتری و معامله را تضمین می‌کنیم. رنکینگ غرفه‌ها به صورت مداوم بر اساس رضایت مشتری‌ها انجام می‌شود و در حال حاضر در صفحه اول سایت به راحتی در دسترس است و نیز بازخورد مشتری‌ها که به صورت مداوم و پیوسته توسط خدمات مشتریان ما پیگیری می‌شود.

روال ایجاد غرفه و مدیریت ساده آن

سجاد عساکره، مدیر عملیات تیم باسلام نیز روال ایجاد غرفه را توضیح داد. او گفت: کسب و کارهای کوچک و اصیل می‌توانند با ایجاد غرفه آدرس و لینک اختصاصی خودشان را داشته باشند و با دانلود اپ غرفه داری مدیریت محصولات و قیمت‌گذاری را انجام دهند. سجاد عساکره با اشاره به گره خوردگی و ارتباط هویت غرفه دار و محصولی که تهیه می کنند، گفت: ما تلاش داریم به هویت اصیل غرفه‌دارها و داستان کسب و کارهایشان بها بدهیم. هر غرفه‌دار با ایجاد غرفه، فضای نامحدودی برای معرفی خود و محصول و قصه کسب و کارش دارد.

در این نشست خبری، همچنین مرضیه مدیری از غرفه تک‌گوهر به نمایندگی از کارگاه‌های کوچک در صنایع دستی، شقایق شیاسی از غرفه غدای خانگی آرمیتا به نمایندگی از کسب و کارهای تسهیل‌گر کسب و کارهای خانگی، علیرضا حیدری از غرفه فلاوینا به نمایندگی از کسب و کارهای پیش‌رو و دانش‌بنیان، فاطمه ارسطویی از غرفه فامی‌آن به نمایندگی از کسب وکارهای خدمات هنری، و آقای شهبازی از غرفه سلوی به نمایندگی از کسب و کارهای تسهیل‌گر روستایی و نیز سمیه جمشیدی از غرفه تابلو فرش نهال به نمایندگی از کارگاه‌های کوچک بافندگی درباره داستان کسب و کار خودشان برای حاضرین صحبت کردند.

بازتاب خبری این نشست در بعضی رسانه ها:

خبرآنلاین

خبرگزاری موج

قدس آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان

خبرگزاری ایمنا

صاحب نیوز

خبربان