بازار اجتماعی باسلام دانش‌بنیان شد


1,880

ما امروز یک خبر خوب برای شما باسلامی‌ها داریم. بازار اجتماعی باسلام که تا پیش از این، به عنوان یک واحد فناور در پارک علم و فناوری فعالیت می‌کرد، از تاریخ ۱۹ خرداد سال ۹۷، به یک شرکت «دانش‌بنیان» ارتقاء پیدا کرد. این اتفاق بزرگ را مدیون همراهی همه شما هزاران نفر مشتری و غرفه‌دار عزیز باسلام هستیم. شما با اعتمادتان به تیم باسلام و اعتمادتان به هزاران نفر از هم‌وطنان‌تان اثبات کردید که ایده نوآورانه یک «بازار اجتماعی» کاملا شدنی است. خلاصه ماجرا این است که با دانش‌بنیان شدن باسلام، توانایی ما و شما بیشتر می‌شود و قدرت تأثیرگذاری‌مان در زمینه‌های قانونی و امکاناتی در سراسر ایران، افزایش پیدا می‌کند. در این یادداشت در باره این تغییر برای شما صحبت می‌کنیم.

شرکت دانش‌بنیان چیست؟

تعاریف متعدد و متفاوتی برای شرکت دانش‌بنیان ارائه شده ولی وجه مشترک همه شرکت‌های دانش‌بنیان این است که از سطح فناوری پیچیده‌ای برخوردارند و محصولی که ارائه کرده‌اند با تحقیق و توسعه دائم و نوآوری گسترده به وجود می‌آید. باسلام هم به عنوان یک اکوسیستم برای کسب‌وکارهای خرد، مبتنی بر یک طراحی پیچیده و سنگین است که سعی می‌کند میان اعضای مختلف بازار بزرگ کسب‌وکارهای کوچک ایران، ارتباط ارگانیک برقرار کند.

پیچیدگی اکوسیستم باسلام به این خاطر است که بازار کسب‌وکارهای کوچک، اعضای متنوعی دارد و نوع رابطه‌های آن‌ها با همدیگر متفاوت است. مثلا ما باید بتوانیم میان تولیدکنندگان، فروشندگان، توزیع‌کنندگان، خریداران، خریداران عمده، مشاوران، ارائه‌کنندگان خدمات و… ارتباطی برقرار کنیم که همه آن‌ها بتواند به بهترین شکل ممکن از فعالیت‌شان سود ببرد و به دیگران نیز کمک کنند. این ارتباط تا کنون میان تولیدکنندگان و فروشندگان و خریداران برقرار شده و کم‌کم تجربه‌های اولین غرفه‌های خدماتی نیز در حال آزمایش‌ و اجرای اولیه است.

باسلام چطور دانش‌بنیان شد؟

چند سال پیش که برای اولین بار ایده بازار اجتماعی مطرح شد و طرح‌های اولیه باسلام را نوشتیم، اکثر کارشناسان می‌گفتند انجام چنین طرحی ناممکن است و سطح پیچیدگی به قدری بالاست که نمی‌شود آن را مدیریت کرد و توسعه داد. خیلی‌ها به شما تولیدکننده‌های درجه یک اعتماد نداشتند که می‌توانید محصولات‌تان را به هر جای ایران ارسال کنید. خیلی‌ها فکر می‌کردند شما به عنوان مشتری‌های باسلام، حاضر نیستید به تولیدکننده‌هایی در شهرهای دور از خودتان اعتماد کنید. ولی اشتباه می‌کردند. امروز با همراهی شما، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در بازار اجتماعی باسلام، هزاران عضو فعال به خرید و فروش مشغول‌اند. امروز بیش از هزار نفر از سراسر ایران، کسب‌وکارشان را در باسلام فعال کرده‌اند و رضایت مشتری‌هایی از صدها کیلومتر آن طرف‌تر را تأمین کرده‌اند.

شما اعضای خوب باسلام، در این یکی دو سال گذشته، اتفاقاتی را رقم زدید که قبل از شما در ایران بی‌سابقه بوده‌ است. لیگ صنایع دستی را یادتان هست؟ مسابقه تازه‌نفس‌ها را به خاطر دارید؟ یادتان هست که همین پاییز گذشته، حدود ۲۰۰ نفر از شما در یک رقابت مثال‌‌زدنی به هم‌تیمی‌های خودتان کمک کردید و دست غرفه‌دارهای تازه‌نفس را گرفتید تا کسب‌وکارشان را در باسلام شروع کنند؟ هیچ می‌دانید که بعضی از همان غرفه‌های تازه‌نفس پاییز ۹۶، امروز جزء غرفه‌دارهای موفق باسلام هستند؟ این‌ها مثال‌های روابط ارگانیک در یک اکوسیستم است. این‌ها چیزی است که باسلام را تبدیل به یک اتفاق مهم و ارزشمند کرده است.

این مسیر حدودا دو ساله به اینجا ختم شده که امروز، باسلام یکی از ۱۱۳۳ شرکت دانش‌بنیان تولیدی نوع ۲ (صنعتی) در کل کشور است. در تصویر زیر می‌توانید آمار شرکت‌های ‌دانش‌بنیان ایران را ببینید. (منبع: وبسایت متعلق به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)

دانش‌بنیان شدن باسلام چه فایده‌ای دارد؟

با تبدیل شدن باسلام به یک شرکت دانش‌بنیان، مسیر پیشرفت و توسعه این بازار اجتماعی فراهم‌تر می‌شود و بسترهای قانونی بیشتری برای حمایت از کسب‌وکارهای باسلامی به وجود خواهد آمد. بعضی از چالش‌هایی که باسلام با آن‌ها مواجه است و از ابتدا برای حل آن‌ها تلاش کرده است، از این پس با قدرت بیشتری دنبال می‌شود. به عنوان مثال:

  • در حال حاضر، ظرفیت قانونی کافی برای صدور مجوز برای بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی و کوچک وجود ندارد. باسلام به دنبال این است که قانون برای حمایت از این کسب‌وکارها توسعه پیدا کند و این مشاغل نیز بتوانند در فرایند ساده‌تری مجوز بگیرند و بدین ترتیب، مشتری آن‌ها نیز راحت‌تر بتواند از آن‌ها خرید کند.
  • همچنان سامانه‌ لجستیک بهینه و قابل اتکایی برای کسب‌وکارهای مستقر در باسلام وجود ندارد و استفاده از شرکت پست جمهوری اسلامی نیز علاوه بر محدودیت‌های بسیار زیاد برای ارسال انواع کالاها، همچنان در بهینه‌ترین هزینه نیست و نمی‌تواند جواب نهایی برای ارسال سفارش‌های تولیدکننده‌ها و فروشندگان مستقر در باسلام باشد. باسلام به دنبال این است که با استفاده از این قدرت و امکان جدید، بسترهای لجستیکی مناسب‌تری برای باسلامی‌ها ایجاد کند.
  • سیستم‌های بانکی، مالی، مالیاتی و سامانه‌های پرداخت و انتقال پول نیز همچنان پاسخگوی همه نیازهای غرفه‌دارهای باسلام نیستند و حالا قدرت چانه‌زنی و قانونی باسلام برای ایجاد بهبود در این زمینه‌ها بیشتر شده است.

باسلام در آینده اقتصاد ایران

ما عمیقا اعتقاد داریم که ایده «بازار اجتماعی» که تا دیروز شبیه یک آرزوی دست‌نیافتنی بود، امروز به یک واقعیت ملموس تبدیل شده است. بازاری که به کمک شما برای توسعه آن تلاش می‌کنیم، یکی از راه‌های نجات اقتصاد ایران است و می‌تواند با کمک به افزایش تولید ناخالص ملی، وابستگی ایران را به خام‌فروشی کاهش دهد. باسلام از نظر ما ظرفیت جدیدی برای افزایش اشتغال در ایران است و در آینده می‌تواند به اندازه خودش در کاهش اتفاقات تلخی نظیر بی‌ثباتی‌های اخیر اقتصاد ایران نقش داشته باشد.

باسلام هنوز یک بازار کوچک است و تنها هزار نفر از میلیون‌ها کسب‌وکار کوچک ایرانی را در خود جای داده است. اما همین بازار کوچک تا کنون توانسته رابطه درست و قابل اتکایی میان اعضای مختلف این اکوسیستم برقرار کند. در آمارهای باسلام نشانه‌های متعدد و امیدوارکننده‌ای وجود دارد که این اکوسیستمِ فعلا کوچک، کاملا مقیاس‌پذیر است و می‌تواند به طور جدی گسترش پیدا کند. ما همه تلاشمان را برای رسیدن به آن روز می‌کنیم.

ممنون بابت اینکه تا به اینجا همراه باسلام بودید و با نظرات و پیشنهادهای دقیقتان به پیشرفت باسلام کمک کردید. امیدواریم از این پس نیز باسلام را از خودتان بدانید و مطمئن باشید که تجربه تک‌تک شما باسلامی‌ها و رضایت شما به عنوان خریدار یا غرفه‌دار، مبنای همه تصمیم‌گیری‌های ما برای توسعه باسلام در آینده است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
14 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
«سوغات سرای هگمتانه» / اسکندریان
«سوغات سرای هگمتانه» / اسکندریان
5 سال قبل

خبر بسیار خوشحال کننده و مسرت بخشی بود، تبریک عرض می کنم این موفقیت بزرگ رو…
ان شاء الله در این مسیر سخت اما شیرین، مستدام باشید..

کشاورزی غرفه بفرمایید خرید
کشاورزی غرفه بفرمایید خرید
5 سال قبل

بسیار عالی
خداقوت و تبریک
یک تیم بسیار پر تلاش و جوان
ان شالله شاهد موفقیت های روز افزون شما باشیم
موفقیت شما موفقیت مات

سمیه
سمیه
5 سال قبل

سلام
خدا قوت
باسلام رو دوست دارم
خبر ارتقاتون هم خیلی خوشحالم کرد
موفق و شادکام باشید

فروشگاه خانگی ریحان
فروشگاه خانگی ریحان
5 سال قبل

خبرای جدید، ایده های نو، زندگی پرهیجان در باسلام… این چیزیه ک ما دنبالیشیم.
ممنون از همت شبانه روزیتون???
از غرفه فروشگاه خانگی ریحان جهت زحمات‌تون تشکر میکنیم.
بزودی ما هم میترکنیم مجموعه رو با خبرا و اید های جدیدترمون
http://Www.Basalam.ir/reyhan??

موسوی
موسوی
5 سال قبل

سلام و درود با سلامی های عزیز دست در دست هم ایرانی خواهیم ساخت از جنس بهشت . خدا قوت بچه های باسلام خدا قوت غرفه داران و نوش جانتان خریداران . ⚘⚘⚘⚘

دکتر علی مداوا
دکتر علی مداوا
5 سال قبل

چیزی که شایسته اون هستید نیاز به تبریک نداره بلکه نیاز به تذکر داره که حفظش کنید.

Live rich

فروشگاه نایین
فروشگاه نایین
5 سال قبل

باسلام و عرض خدا قوت و خسته نباشید به تیم پرتلاش باسلام.
از خبر خوبی که دادید که نشان از پیشرفت روز افزون باسلام دارد بسیار خوشحال شدیم.
مبارکه
پس کی جشن می گیریم
مارا هم. دعوت کنید
کلی شیرینی خونگی و قطاب داریمم براتون
حتما خرید کنید
http://Www.basalam.ir/naein
غرفه نایین

کشاورزی_غرفه فامگرافیک
کشاورزی_غرفه فامگرافیک
5 سال قبل

سلام..خداقوت به همه ی خانواده باسلام…✌
موفق باشید هرروز بیشتر از دیروز?

کشاورزی_غرفه فامگرافیک
کشاورزی_غرفه فامگرافیک
5 سال قبل

سلام
خدا قوت به کل تیم باسلام?
موفق باشید✌و هرروز بهتر از دیروز?

طاهره جعفری
طاهره جعفری
5 سال قبل

هیچ چیز خوشحال کننده تر از این نییت که بدونی تو محیطی داری کسب و کار نوپات رو شکل میدی که دانش مهم ترین رکنش هست. من به عنوان یک صنایع خونده همیشه جای خالی علم رو در کسب و کار ها خالی میدیدم و چه خوش اقبالم که شروع فعالیتم با دانش بنیان شدن باسلام یکی شده.

اقا برای ما ناپلئونی بفرستید به خوشحالی فروشی آلاء:)))

فروشگاه برکت
فروشگاه برکت
5 سال قبل

باسلام و عرض خدا قوت و خسته نباشید به تیم پرتلاش باسلام.
از خبر خوبی که دادید که نشان از پیشرفت روز افزون باسلام دارد بسیار خوشحال شدیم.
اما بدونید که با یک خبر نمی تونید از زیر بار شیرینی چنین ارتقایی شانه خالی کنید و باید یک شامی، نهاری
چی؟ نمی دین؟
حداقل شیرینی‌ای.
چی؟ اونم نمی‌دین؟
حداقلیک بستنی سنتی‌ای.
اونم؟
حداقل یک کیم ۵۰۰ تومنی که بدید دیگه خداییش.

در هر صورت چه کیم بدید چه ندید برای مجموعه‌ی پرتلاشتون آرزوی موفقیت داریم.

ولی خداییش این رسمش نیست.
حتما یک شیرینی بدین.

دلیری
دلیری
5 سال قبل

از خبر خوب مطرح شده بسیار خوشحال هستیم وبه همه مدیران ومسئولین باسلام تبریک میگویم .
پیشنهاد میشود جهت اطلا رسانی هرچه بیشترست به فعالیت باسلام درمیان مردم چشنواره های مشآبه اصفهان درهمه استان ها برگزار گردد. وتبلیغات تلویزیونی نیز انجام افزایش یابد .

ارمغان سلامت
ارمغان سلامت
5 سال قبل

سلام علیکم
من کان لله کان الله له
موفق باشید در پناه حق

نسیم شمال
نسیم شمال
5 سال قبل

زنده باد!!
خبر خوشحال کننده ای بود، هنوز هم منتظر خبرهای خوب از طرف باسلام هستیم!
بیشترین دغدغه غرفه دار بخش ارسال و پست محصولات هست که محدودیتهای زیادی داریم.ان شالله با این ارتقای باسلام، تغییرات خوبی در این زمینه شاهد باشیم.
خسته نباشید خدمت همه دست اندرکاران باسلام.

14
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x