قصه‌های مجید!


1,362

مجید عربلو قبلا هم قصه کسب و کار آویسا را نوشته بود. اینکه چطور به کمک دوست دوران سربازی‌اش باغ‌شان را احیا می‌کند و با وام و قرض و قوله کار میوه خشک‌شان را راه می‌اندازد. حالا هم غرفه‌دار آویسا برای کسانی که می‌خواهند وارد این کار شوند یا کسب و کار غرفه‌شان را پررونق‌تر کنند پیشنهادهایی دارد. پیشنهادهایی که خودش آنها را تجربه کرده است و فقط حرف نیست.

من برای این کار ساخته شده‌ام!

با یک باغ رو به زوال چه می‌شود کرد؟ کلی هم که برایش زحمت بکشی و میوه‌هایش به ثمر برسند باید به قیمت مفت بفروشی‌شان. ولی عشق به تولید و ایده میوه خشک هم باغ را نجات داد هم کسب و کاری راه انداخت که الان عاشقش است. مجید عربلو ساکن زنجان و شهر هیدج است. احساس می‌کند که برای این کار ساخته شده است. از مجید پرسیدیم الان کسی که بخواهد وارد این کار شود چقدر سرمایه می‌خواهد؟

بازگشت سرمایه و درآمد

برای شروع به این کار، حدود 30 میلیون تومان سرمایه نیاز است. وقتی هم که شروع به کار کنید حداقل یک سال طول می‌کشد که سرمایه‌تان دوباره برگردد. حدود یک و نیم میلیون تومان هم می‌شود درآمد داشت. البته این سرمایه به غیر از کارگاهی است که برای تولید نیاز دارید. با این سرمایه شما می‌توانید یک دستگاه خشک کن، دستگاه خُردکن، و یک میز کار تهیه کنید.

حداقلی‌های یک کارگاه تولید میوه خشک

قبل از اینکه دنبال مجوزهای بهداشت باشید باید مکانی برای کارتان آماده کنید. یک کارگاه تمیز و مرتب که بسته به اندازه کار شما می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. یک کارگاه نیمه صنعتی برای گرفتن مجوز از اداره بهداشت باید حداقل 90 متر باشد. همچنین دارای سردخانه و آزمایشگاه. البته نگران نباشید. بسیاری از تولیدکننده‌های نیمه صنعتی با سردخانه‌های دیگر قرارداد می‌بندند و همچنین از آزمایشگاه‌های مورد تائید اداره بهداشت استفاده می‌کنند. همان کاری که غرفه آویسا کرده است.

تحقیق کن! میوه‌ها را خشک کن!

جدای از تجربه و فن‌ورزی در تولید میوه خشک، می‌شود با تحقیق و مطالعه روی میوه‌ای که تصمیم به استفاده داری، هم آن میوه را بهتر و اصولی بشناسی هم نوع خشک کردنش را یاد بگیری. البته روشن است که توی چنین کارهایی در کنار مطالعه، مشورت با کسانی که توی این کار تجربه دارند خیلی کارساز است. پس بهتر است بی‌گدار به آب نزنید!

میوه از کجا بخرم؟ از باغ‌داران شریف!

مواد اولیه این کار نیازی به توضیح چندانی ندارد. میوه و سبزیجات که می‌شود از میدان تره‌بار به صورت عمده تهیه کرد تا با قیمت مناسب‌تری باشد. البته اگر مستقیما از باغدار تهیه کنید احتمالا تازه‌تر و ارزان‌تر است. غرفه آویسا بسیاری از میوه‌هایی که در باغ خودشان تولید نمی‌شود را از همان باغ‌دارهای محل‌شان یعنی شهر هیدج می‌خرد. اگر هم خودتان باغ دارید که نور علی نور! دیگر زمان اینکه میوه‌هایتان را مُفت بفروشید گذشته!

تبلیغات، چطور و چگونه؟

در فضای مجازی تا جایی که وقت و فرصت دارد تبلیغ می‌کند. بیشتر هم توی اینستاگرام که این روزها در ایران یکه تاز است و از باقی شبکه‌های اجتماعی جلوتر است. ولی تبلیغات اصلی و کاربردی چیز دیگری است. اول اینکه کیفیت کار و نوع بسته‌بندی طوری باشد که هر کسی خرید، تبدیل به یک مشتری دائم شود. دوم اینکه دنبال راهکارهایی باشید تا مشتری‌های قدیمی همچنان رابطه‌شان را با شما حفظ کنند. راهکار غرفه آویسا چیست؟

مشتری‌های وفادار

غرفه آویسا روی مشتری‌های وفادار خود حساب ویژه‌ای باز کرده است. این را هم توی پرانتز بگویم که اپلیکیشین غرفه‌داری باسلام این امکان را به  غرفه‌دار می‌دهد که لیست تمام مشتری‌های خود را به تفکیک تعداد خرید مشاهده کند. مجیدعربلو حسابی هوای این مشتری‌ها را دارد. برای مشتری‌هایی که خریدهای مجدد می‌کنند هدیه می‌فرستد. احتمال اینکه این نوع مشتری‌ها، غرفه را به دیگران هم معرفی و تبلیغ کنند خیلی زیاد است.

حواست به کار خودت باشد!

یا یک کاری را شروع نکنید یا با عشق شروع کنید. وقتی هم کاری را با عشق شروع کردید، تمام تمرکز و حواس خود را روی آن کار می‌گذارید. از حرف‌های دیگران ناراحت نمی‌شوید و هر روز با مطالعه و پشتکار به فکر توسعه کار هستید. این حرف‌ها را من نمی‌زنم. تجربه کاری مجید عربلو است. می‌توانید از خودش هم بپرسید!
*باقی گفت و گوها نیز به ترتیب زمانی که پرسش‌نامه‌ها پر شده، در بلاگ رسمی باسلام منتشر خواهد شد. شما هم اگر تجربه موفقیت در شروع کارتان دارید، می‌توانید از طریق پاسخ به پرسش‌نامه ما، تجربه‌تان را به دیگران به اشتراک بگذارید.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فروشگاه برکت
فروشگاه برکت
5 سال قبل

هر کار با توکل بر خدا، همت و تلاش، پشتکار و فکر و برنامه ریزی حتما به موفقیت خواهد رسید.

نسیم شمال
نسیم شمال
5 سال قبل

با آرزوی موفقیت بیشتر برای آقای “عربلو” و رونق روزافزون غرفه “آویسا” ایشون

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x