آرمِتی، فرشته نگهبان زمین


1,458

armeti

⁣آرمتی یکی از اتفاقات خوب باسلام بوده و هست؛ غرفه‌داری که با هنر و صبوری‌اش، به بسیاری از غرفه‌های هنرمند باسلام کمک کرد تا آثار هنری‌شان را به بازار عرضه کنند و با علاقه‌مندان آثارشان ارتباط برقرار کنند. حالا ولی جهانگرد باسلام به سراغ آرمتی رفته تا قصه او را بشنود و برای شما تعریف کند.

[aparat id=”uUsx3″]

مریم اصغری همچنان همان دختر دبستانی است که معلم‌ها دیکته‌هایش را به همدیگر نشان می‌دادند؛ چون دور و بر کلمه‌ها و خطوط،‌ نقاشی‌هایی کشیده شده بود که از دختری به سن او پیشرفته‌تر و خاص‌تر بودند. ولی چرخ روزگار، او را به رشته کامپیوتر برد و بعد هم فارغ‌التحصیلی و مشغول شدن به کار؛ کاری که هنوز هم ادامه دارد. اما عشق واقعی، حتی اگر فاصله بگیرد، دوباره راه بازگشت را پیدا می‌کند؛ این برای خانم اصغری بعد از ۱۴ سال اتفاق افتاد…

ویترای یا نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه یا هنر «ویترای» یکی از هنرهای قدیمی اروپایی است که از دوره ساسانی در ایران رواج پیدا کرده است و از آن در معماری کلیساها و مساجد و کاخ‌ها استفاده می‌شده است. حالا هم این هنر برای ساخت تابلوهای تزیینی، ظروف شیشه‌ای زیبا و رنگ دادن به آینه‌ها استفاده می‌شود.

کار به این صورت انجام می‌شود که با استفاده از نوعی خمیر خاص، مرزهایی روی شیشه ایجاد می‌شود و پس از خشک شدن خمیر، رنگ‌های مایع در میان این مرزها قرار می‌گیرند و پس از مدتی خشک می‌شوند و طرحی چشم‌نواز بر روی شیشه و آینه باقی می‌ماند. هنر طراحی اولیه، ظرافت در دورگیری‌ها و مرزهای خمیری و نهایتاً مهارت در ترکیب رنگ‌ها و تسلط دست هنرمند،‌ مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باعث خلق یک اثر ویترای ماندگار می‌شود.

هنر ویترای

خانم اصغری کرج زندگی می‌کند و کارش را در یک اتاق کوچک و دنج در خانه‌اش شروع کرده ولی حالا دو شاگرد هنرمند هم دارد که کم‌کم به همکار و هم‌تیمی‌اش تبدیل شده‌اند و هنر ویترای را به‌خوبی از او آموخته‌اند. این کارگاه آرامش‌بخش و نقلی، با حضور این سه هنرمند و بوی رنگ و تینر و صدای مرغ عشق‌های روی دیوار، چنان روح و روان انسان را با خود درگیر می‌کند که کم‌کم می‌شود از همه نگرانی‌های روزمره فاصله گرفت و دل سپرد به بازی‌گوشی رنگ‌ها روی شیشه و حرکات خطوط و شکل‌های تو‌در‌تو.

[bs-show-product id=87754/]

چرا ویترای آرمتی؟

  • آثار آرمتی، به خاطر چند دلیل حرفه‌ای، از ارزش بالایی برخوردارند؛ یکی اینکه همه طرح‌ها کاملاً اصیل و بکرند و توسط خود او خلق شده‌اند.
    این طرح‌ها نتیجه رؤیاپردازی‌های هنری و استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای طراحی کامپیوتری است و طرح‌های آرمتی را پیش از او در هیچ گالری‌ای نمی‌بینید؛ گرچه بعضی از کارهایش توسط دیگران کپی شده است!
  • نکته دیگر درباره کارهای آرمتی این است که این سه هنرمند، وسواس خاصی در انتخاب بهترین رنگ‌های بازار دارند.
    گویا همچنان بهترین رنگ‌های بازار برای نقاشی ویترای، ایرانی نیستند ولی خانم اصغری و شاگردهایش همیشه برای تست کیفیت، با آغوش باز با رنگ‌های ایرانی برخورد کرده‌اند و برخی از رنگ‌های ایرانی نیز توانسته‌اند وارد مسیر استفاده حرفه‌ای این چند هنرمند خلاق بشوند.

[bs-show-product id=39783/]

غرفه آرمتی یکی از باسابقه‌ترین غرفه‌های باسلام است و از سال ۹۵ تا کنون با باسلام همراه بوده است. این غرفه، در زمانی وارد باسلام شد که فروش صنایع دستی، یکی از چالش‌های جدی بازار بود و بسیاری از غرفه‌داران هنرمند و تولیدکنندگان صنایع دستی، هنوز به ایده‌های مؤثر و قطعی برای فروش دست پیدا نکرده بودند، ولی غرفه آرمتی نه‌تنها برای عرضه مناسب محصولاتش به جامعه علاقه‌مند به هنر تلاش زیادی کرد، بلکه در مسابقه تازه‌نفس‌ها دست بسیاری از غرفه‌های دیگر را نیز گرفت و غرفه‌های آن‌ها را بهبود داد و راه و رسم غرفه‌داری در باسلام و فروش آنلاین آثار هنری و صنایع دستی را به آن‌ها آموزش داد.

یکی از لذت‌های تیم باسلام این است که این بار، وقتی جهانگرد به ملاقات آرمتی رفت، سرش حسابی شلوغ بود و ترافیک سفارش‌های شب عید، هیجان خاصی به کارگاه هنری او بخشیده بود. چه چیزی بهتر از این؟

راستی می‌دانید آرمتی به چه معناست؟ آرمتی یعنی «فرشته نگهبان زمین». زیباست. نه؟

[button href=”https://basalam.com/armeti/products” align=”center” target=”_blank”]تماشا و خرید آثار آرمتی[/button]

[bs-show-product id=22306/]



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x