حلوای زردک، حلوایی که تا نخوری ندانی!


8,986

بازار باسلام - basalam - آشپزی - حلوای زردک - بلاگ باسلام

یکی از خوراکی های بسیار مفیدی که چند وقتی است از سبد غذایی مان حذف شده است و کمتر از آن استفاده می کنیم، جزر یا همان زردک و هویج ایرانی است. زردک یکی از بهترین خوراکی هایی است که خاصیت دارویی آن بر طعم و مزه اش غلبه دارد. طبیعت زردک گرم و تر است و برای کم خونی و کمبود کلسیم و تأمین انرژی و افزایش قدرت بدنی برای تمام سنین مفید است.

زردک در شهرهایی مثل کاشان و قم کشت می شود و ردپای آن در کلان شهرها هم دیده می شود؛ هرچند که شاید به دلیل بی مهری با این خوراکی مفید، فروشندگان کمتر به سراغ عرضه آن می روند. فصل زمستان فصل این خوراکی مفید است. اگر تا به حال نسبت به این خوراکی مفید بی توجه بودید، با توجه به خاصیت فوق العاده آن، بی مهری را کنار بگذارید وکمی از او دل جویی کنید!

بازار باسلام - basalam - آشپزی - حلوای زردک - بلاگ باسلام

روش‌های مصرف زردک

زردک را به صورت خام و پخته می توان استفاده کرد. گرفتن آب آن یا تهیه مربا و حلوا از روش های استفاده از آن است اما بهترین روش برای بهره بردن از خواص زردک، تبدیل آن به یک حلوای خوشمزه و مقوی است. در وبلاگ بازار باسلام، ما قصد داریم که روش تهیه حلوای مخصوص و خوشمزه ی زردک را با شما به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای حلوای زردک

  • زردک: یک کیلو
  • آرد: نصف پیمانه
  • پودر نشاسته: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیره انگور: ۴ قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه ای: یک الی یک ونیم پیمانه بر حسب میزان شیرینی زردک
  • هل، دارچین، زعفران و گلاب: به میزان لازم
  • روغن حیوانی یا کره: یک پیمانه
  • گردو، پسته و پودر نارگیل: برای تزیین

طرز تهیه حلوای زردک

برای درست کردن حلوای زردک مراحل زیر را انجام دهید:

  1. زردک ها را خوب بشویید و بعد با مقدار کمی آب بگذارید تا کاملاً بپزد و آبش کشیده شود.
  2. وقتی زردک‌ های پخته شده خنک شدند با کمک گوشت کوب یا چرخ گوشت آن ها را له کنید.
  3. مواد را روی حرارت ملایم گذاشته و آرام آرام آن را هم بزنید تا خوب آبش تبخیر شود.
  4. نشاسته را با آب سرد حل کنید و کنار بگذارید.
  5. در ظرف دیگری آرد را با روغن حیوانی یا کره تفت دهید تا رنگش طلایی شود.
  6. زردک ها را به آرد اضافه کنید. حتماً دقت کنید که زردک ها آبدار نباشند و آبشان خوب تبخیر شده باشد.بازار باسلام - basalam - آشپزی - حلوای زردک - بلاگ باسلام
  7. مواد را خوب هم بزنید تا با آرد یک دست شود. با حرارت ملایم این کار را ادامه دهید. درست کردن این حلوا کمی حوصله و زحمت دارد اما وقتی نتیجه کار را ببینید خستگی از تنتان بیرون می آید!
  8. دارچین و هل را اضافه کنید و خوب تفت دهید. یکی از خواص حلوای زردک این است که تمام موادی که در تهیه آن به کار می رود، سالم و مفید است و هیچ ضرری برای سلامتی ندارد. همچنین استفاده از روغن حیوانی و شکر سرخ و شیره علاوه بر طعم خوبی که به این حلوا می دهند، خواص این حلوا را هم بیشتر می کنند.
  9. بعد از یک ربع هم زدن، شکر و شیره انگور را اضافه کنید. نشاسته را هم روی آن بریزید و به سرعت هم بزنید تا مواد یک دست شود.
  10. در این مرحله باید هر چند دقیقه یک بار به مدت نیم ساعت موادتان را خوب هم بزنید تا حلوای منسجم و خوبی داشته باشید.
  11. در انتها زعفران دم کرده و گلاب را اضافه کنید. مطمئن باشید با عطر و بویی که این حلوا راه می اندازد، قبل از خنک شدن و تزیین حلوا، اهالی خانه نیمی از آن را به سرعت ناپدید خواهند کرد! پس تعجب نکنید و منتظر این اتفاق باشید!

بازار باسلام - basalam - آشپزی - حلوای زردک - بلاگ باسلام

روش‌های سرو حلوا

اگر با این روش حلوا را درست کنید، به دلیل انسجامی که دارد می توانید آن را به صورت های مختلف استفاده کنید. مثلاً در قالب ریخته و خوب فشار دهید و بعد آن را برگردانید.می توانید به صورت توپک های گرد در بیاورید و در کنجد و پودر نارگیل بغلتانید .حلوا را برش های مستطیلی بزنید و یا آن را رول کنید و کمی مغز میان آن ریخته و بعد برش بزنید.

بازار باسلام - basalam - آشپزی - حلوای زردک - بلاگ باسلام

این حلوا برای مصرف خانگی بسیار مناسب و مقوی است و برای تمام سنین مفید است و کوچولوها به راحتی از آن استقبال می کنند. رنگ این حلوا به دلیل استفاده از شکر قهوه ای و دارچین و شیره تیره است. با این حلوا می توانید از مهمان هایتان به عنوان یک شیرینی خوشمزه که شبیه مسقطی است، پذیرایی کنید.

خرید آنلاین مواد غذایی از بازار باسلام


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x